تخصیص ردیف اعتباری به اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی + صوت
کد خبر: 4104187
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
انجم‌شعاع خواستار شد

تخصیص ردیف اعتباری به اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی + صوت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: از نمایندگان ملت در مجلس انتظار داریم که تکلیف‌ اعتبارات اتحادیه را مشخص کنند. چگونه است که برای بنیاد دعبل خزایی ردیف اعتباری تعیین شده است، ولی برای اتحادیه‌ای با سه هزار مؤسسه، اعتباری مبذول نشده است؟

برنامه رادیویی افقبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق، امروز، 12 آذرماه با موضوع بررسی برخی از مشکلات مؤسسات قرآنی با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به روی آنتن رادیو قرآن رفت. 

انجم‌شعاع درباره برخی از این مشکلات گفت: اتحادیه فعلی که مسئولیت حل و فصل مشکلات مؤسسات را دارد با عمر حدود دو سال و چند ماه، تقریباً نوپاست. این اتحادیه پس از کشمکش‌های قبلی دو اتحادیه گذشته شکل گرفت تا پشتوانه خوبی برای مؤسسات قرآنی باشد و همدلی و وفاق مطلوبی بین دو هیئت مدیره قبلی و هیئت مدیره فعلی (که ترکیبی از دو هیئت مدیره قبلی اتحادیه‌ها است) ایجاد شده و تمام دوستان همتشان بر حل مشکلات قابل توجه مؤسسات قرآنی است.

وی ادامه داد: سه هزار و 330 مؤسسه قرآنی و بیش از 700 شعبه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، البته این آمار به غیر از مهدهای قرآنی و مراکز شبانه‌روزی و مدارس حفظ قرآن (آموزش حفظ در کنار آموزش دروس و سرفصل‌های هر پایه تحصیلی) است.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای با این زیرساخت بزرگ در خدمت نظام قرآنی کشور است، افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از دوره فترتی بود که دو اتحادیه درگیر ادغام بودن و عمده وقت دوستان مصروف فرایند ادغام شد و یک بخش دیگر مربوط به آثاری است که دوره کرونا به مجموعه‌های قرآنی تحمیل کرد. روزی که مسئولیت اتحادیه توسط اینجانب پذیرفته شد، گزارش دو دستگاه این بود که بالای 600 مؤسسه یا تعطیل شده‌اند یا در شُرف تعطیلی هستند یا تعلیق فعالیتشان را به دستگاه‌های حاکمیتی اعلام کردند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت افزود: بخش قابل توجهی از فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای حقیقی بود و طی ایام کرونا امکان یا آمادگی حضور در فضای مجازی را نداشتند، بنابر این نخستین مشکل پس از کرونا، مشکل مکان مؤسسات است، چراکه امکان استقرار در مکان‌های قبلی برای مؤسسات قرآنی سلب شد.

وی تصریح کرد: برای سهولت و حل مشکل اورژانسی مکان مؤسسات، مکاتبه و تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان اوقاف و امور خیریه برای بهره‌مندی از ظرفیت فرهنگی کشور چون مساجد، هیئات مذهبی و بقاع متبرکه منعقد شد. در این زمینه آنگونه که انتظار داشتیم ساختار مساجد به دلیل تکثر دستگاه‌های متولی امور مساجد، همکاری‌های لازم را نداشتند، چنانکه در روایات آمده است «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند» و مقام معظم رهبری نیز امسال در بیاناتشان مساجد را به عنوان پایگاه‌های فرهنگی خطاب کردند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی بیان کرد: همچنین در نظر داشتیم تا از فضای مدارس در شیفت دوم استفاده کنیم و طی جلسه‌ای که امروز صبح با دوستان در آموزش و پرورش داشتیم، مقرر شد تا فضای مدارس در شیفت دوم به صورت آزمایشی در چند استان در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا مشکل مکان‌های مؤسسات به صورت اورژانسی حل شود.

انجم‌شعاع درباره چرایی عدم استقبال از این فضا‌ها از سوی مؤسسات اضافه کرد: علت این عدم استقبال از فضای بقاع متبرکه به دلیل این است که فضای بقاع در خارج از شهر یا در مکان‌هایی است که قرآن‌آموزان دائمی ندارد، بلکه در ایام مناسبتی شاهد حضور مخاطبان در آنجا هستیم.  

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه از دیگر دغدغه‌های مؤسسات موضوع بیمه قرآنی و دیگری بحث مالیات است، بیان کرد: با وجود جلسات با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اما هنوز مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با وجود قانون معافیت مالیاتی چاره‌ای جز تنظیم دفاتر و اظهارنامه مالیاتی ندارند. تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیازمند استخدام و بکارگیری حسابرس آگاه با هزینه‌های گزاف است.

وی ادامه داد: طی جلسات متعدد و مراودات با دوستان در سازمان امور مالیاتی و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان مقرر شد در صورت امکان، شرایطی فراهم شود تا مؤسساتی که اساساً در راه دین و قرآن هستند، فقط با ارائه اسناد بتوانند مشکلشان را حل کنند که امیدواریم با رایزنی‌ها و مراودات در آینده به نتایج مطلوب برسیم.

انجم‌شعاع درباره مشکل بیمه معلمان قرآن اظهار کرد: در بحث بیمه، مشکل اساسی ما باقی ماندن سهم کارفرما است. روزی که مدیر مؤسسه تبرکاً فعالیت قرآنی خود را شروع کرده است، فکر نمی‌کرد روزی به عنوان کارگاه اقتصادی دیده می‌شود و تمام قانون تجارت از پرداخت سهم کارفرما تا مالیات و ... بر آن بار می‌شود.

کد

وی درباره تعداد بیمه‌شدگان در صندوق هنرمندان و فعالان قرآنی تصریح کرد: طبق آخرین آمار حدود 10 هزار و 80 نفر عضو صندوق هنرمندان هستند که از این تعداد شش هزار و 200 نفر بیمه شدند و خوشبختانه عزیزان وزارت ارشاد در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جلسه امروز که داشتیم اعلام کردند، ظاهرا سقف و محدودیتی گذشته برداشته شده است بنابراین قرآنیان متقاضی صندوق هنرمندان با چارچوب‌ها و شرایط مشخص شده، ولی بدون محدودیت کمی (براساس ثبت‌نام‌های انجام شده در سامانه حمد) می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه براساس آمار اولیه در ساختار مردم‌نهاد 27 هزار و 200 معلم قرآن داریم، افزود: البته باید گفت تعدادی از معلمان بیمه هستند و سن تعدادی از معلمان از 50 سال عبور کرده است که امکان بیمه آنها نیست. بنابر این عدد اولیه 30 هزار نفر (با گستره دامنه بخش مردمی از بسیج و خانه‌های قرآن و ...) را متقاضی بیمه داریم.

انجم‌شعاع گفت: بر همین اساس در بهمن‌ماه 1400 طی تعامل با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرارداد بیمه 30 هزار معلم را منعقد کردیم که تا 50 هزار نفر نیز قابل تعمیم است. برخلاف عنوان روستائیان، بیمه این صندوق شامل مشاغل فصلی (که در دولت مصوب شده) می‌شود، بنابر این برای مؤسسات قرآنی از قانون مشاغل فصلی استفاده شده است و تا این لحظه بیش از دو هزار و 200 نفر کار بیمه آنها در این صندوق انجام شده است.

وی درباره تفاوت بارز بیمه اجتماعی با صندوق هنرمندان گفت: بیمه‌گر در صندوق هنرمندان موظف به پرداخت حدود 400 هزار تومان است و دولت هم همین مقدار را پرداخت می‌کند و دفترچه درمانی آن نیز بیمه تأمین اجتماعی است، اما بیمه‌گر در صندوق اجتماعی موظف به پرداخت 133 هزار تومان است که دوبرابر این مبلغ را دولت به صندوق پرداخت می‌کند. معلمان و مدیران قرآنی بدانند که در صورت عضویت در هر صندوق، می‌توانند سابقه بیمه خود را با پرداخت مابه تفاوتی به صندوق دیگر منتقل کنند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در پاسخ به سؤالی درباره عدم کارآیی بیمه برای بازنشستگی و چگونگی وضعیت بیمه تکمیلی؟ اظهار کرد: صندوق هنرمندان شامل از کارافتادگی و بازنشستگی و بیمه تکمیلی می‌شود. اما در کارگزاری بیمه صندوق اجتماعی که در اتحادیه کشوری مستقر است سعی شده است تا بدون محدودیت و پس از تأیید درخواست‌ها از سوی اتحادیه‌های استانی حتی خانه‌های قرآن نیز به امر بیمه مربیان خود بپردازند.

وی ادامه داد: حتی تدابیری اندیشیده شده است تا یک معلم قرآن در مسجد در صورت دارا بودن مدارک مثبته یا نامه‌ای از سوی امام جماعت مسجد، درخواست عضویت در این صندوق بیمه‌ای را ارائه کند. متقاضیان برای اطلاع از شرایط می‌توانند با دفتر بیمه مستقر در اتحادیه با شماره 4-88383341 از ساعت 8:30 تا 16 تماس بگیرند.

انجم‌شعاع درباره چگونگی اعتبارات و تخصیص اعتبارات به اتحادیه ادامه داد: بخش قابل توجه از اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی پس از تصویب در کمیته تخصیص به اتحادیه واگذار می‌شود، اما باید گفت در دو سال گذشته، یک مورد تخصیص صادر شد و سایر اعتبارات مربوط به بخشی از سال 99 و اعتبارات سال 1400 هنوز داده نشده است.  

وی تأکید کرد: انتظار ما از مجلس محترم این است که تکلیف‌ اعتبارات اتحادیه را مشخص کنند، چگونه است که برای بنیاد دعبل خزایی ردیف مشخص شده است، اما برای اتحادیه قرآنی با سه هزار مؤسسه نباید ردیف اعتباری مشخص شود؟ درخواست ما این است که حداقل 50 درصد از اعتبارات منشور در اختیار اتحادیه قرار گیرد.

یادآور می‌شود، برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تهیه‌كنندگی محبوبه کلانتر و كارشناسی و اجرای جواد نصیری با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه از ساعت ۱۴:۱۵ الی ۱۵:۰۰ از شبكه رادیویی قرآن موج FM رديف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha