علت پخش نشدن مسابقات نغمات قرآنی از شبکه قرآن چه بود
کد خبر: 4106907
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

علت پخش نشدن مسابقات نغمات قرآنی از شبکه قرآن چه بود

بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن از اوایل هفته جاری به میزبانی استان قزوین آغاز شد و روز گذشته 23 آذر نیز به کار خود پایان داد، نکته مهم این دوره از مسابقات پخش نشدن اجراهای این رویداد از شبکه قرآن و معارف سیما است، موضوعی که دلایلی غیر رسمی برای آن مطرح شده است.

حذف مسابقات سراسری قرآن از آنتن زنده؛ ‌‌کیفیت ضعیف تصاویر یا اختلافات مالی

به گزارش ایکنا، مرحله نهایی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اوایل هفته جاری در دو بخش بانوان و آقایان به میزبانی استان قزوین و با حضور 57 دعاخوان و مؤذن و 30 گروه مدیحه‌سرایی و هم‌‌خوانی قرآن کریم آغاز شد و 23 آذرماه با برگزاری مراسمی به کار خود پایان داد. افرادی که سال‌ها تلاش کرده‌اند تا هنرهای قرآنی را فرا گیرند و ماه‌ها با تمرین‌های زیاد درصدد بودند تا گوشه‌ای از هنر خود را در این رقابت مهم کشوری به نمایش بگذارند.

در این دوره از مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درصدد بود تا این رویداد را از طریق رسانه‌ها و نیز فضای مجازی منعکس کند که از جمله آنها باید به انتشار تمامی اجراها از کانال‌های مسابقات سراسری قرآن در پیام‌رسان‌ها اشاره کرد. اینکه چقدر در این امر موفق بوده است باید از مخاطبان نظرسنجی داشت. اما مهم‌ترین نکته این دوره عدم پخش اجراهای این رویداد ملی از آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن بوده است؛ موضوعی که در ادوار گذشته مسابقات کمتر شاهد آن بودیم.

با اینکه شنیده‌های خبرنگار ایکنا مباحث مالی و نرسیدن به توافق در این موضوع را علت اصلی پخش نشدن زنده مسابقات سراسری قرآن از رسانه ملی می‌داند، اما منبعی آگاه در شبکه قرآن، علت اصلی را موضوع دیگری عنوان کرده است.

بر اساس گفته‌های این منبع، کیفیت پایین تصاویر دریافتی، علت اصلی پخش نشدن بخش رقابت‌ها به صورت زنده بوده است(مراسم افتتاحیه از شبکه قرآن به صورت زنده پخش شد). این منبع تأثیر مباحث مالی بر پخش نشدن رقابت‌ها را به طور کلی رد و تنها دلیل پخش نشدن را همان کیفیت تصاویر عنوان کرد. این ادعا در حالی مطرح شده است که شبکه خبر تصاویری از اجرای گروه‌های تواشیح را برای دقایقی به صورت زنده پخش کرد. این رقابت‌ها از شبکه استانی پخش شد و قبول این موضوع که خروجی تصویر یک شبکه تلویزیونی ولو استانی، استانداردهای پخش از شبکه ملی را نداشته باشد برای مخاطب سخت خواهد بود. در کنار این باید به رادیو قرآن نیز اشاره کرد که اگر کیفیت ضعف تصاویر ضعیف بوده آنها چرا اهتمام به پخش مسابقات نکرده‌اند؟ آیا آنها نیز با کیفیت بد صدا مواجه بوده‌اند؟ یا موضوع دیگری است.

فارغ از درستی یا نادرستی دلایل پخش نشدن بخش اجراها به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، یادآوری چند نکته به مدیران مجموعه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و شبکه قرآن و معارف سیما لازم به نظر می‌رسد.

1 – برای برگزاری رویدادهایی در سطح ملی و پخش آن از رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی، از چندین ماه قبل از برگزاری آن رویداد جلسات هماهنگی بین مدیران دو مجموعه جهت رسیدن به یک تفاهم برگزار می‌شود. این موضوع به خصوص از حیث احترام به مخاطب از سوی رسانه بیشتر قابل پیگیری است.

این در حالی است که شبکه قرآن برگزاری چنین جلساتی را رد و اعلام کرده‌اند چنین جلساتی برای پخش مسابقات سراسری قرآن برگزار نشده است. شنیده‌ها از مجموعه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اما بر برگزاری چنین جلساتی در گذشته تأکید دارند.

2 – روال رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های تصویری برای پخش زنده رویدادها آنجایی که با مشکلاتی در پخش مواجه می‌شوند، این است که با تدارک ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت برگزاری آن رویداد با حضور کارشناسان امر و پخش تصاویر گزینشی به تجزیه و تحلیل رویداد برگزار شده می‌پردازند.

برپایی استدیوی اختصاصی در حاشیه رویدادها و گفت‌وگو با کارشناسان و شرک‌کنندگان در آن رویداد روش دیگری برای دور زدن پخش زنده رویدادها و برطرف کردن خلأ پخش زنده در رسانه‌های تصویری است.

3 – تا پایان سال و طی سه ماه آینده حداقل سه رویداد رقابتی دیگر در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه قرآن برگزار می‌شود؛ مرحله نهایی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن به میزبانی استان قم، مرحله نهایی بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن به میزبانی استان خوزستان و مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی سه رویدادی است که مطمئناً پخش نشدن آنها به صورت زنده قابل قبول نیست.

4 - این عدم پخش باعث شد تا دعاخوانان و گروه‌های تواشیح که یک سال تمام تلاش کرده بودند تا از رهگذر این مسابقات بیشتر از همیشه دیده شوند، نادیده گرفته شدند. دیده نشدنی که معلوم نیست علت آن چه چیزی بوده است، اختلافات مالی؟ کیفیت تصاویر تلویزیونی؟ یا موضوعات دیگری که ما از آن بی‌اطلاع هستیم؟

ایکنا منتظر دریافت پاسخ از مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رسانه ملی است.

انتهای پیام
captcha