ناکارامدی و تنش‌زایی گشت ارشاد را هشدار داده بودیم
کد خبر: 4107442
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف:

ناکارامدی و تنش‌زایی گشت ارشاد را هشدار داده بودیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود تاتلاری با بیان اینکه حذف یا عدم حذف گشت ارشاد وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیست، گفت: در طرح جامع عفاف و حجاب که پیش از این اغتشاشات تهیه شده بود، به مسئولان تذکر داده بودیم که اگر به موضوع عفاف و حجاب نپردازید و به فکر تصحیح قوانین نباشید، این روند کنونی، جامعه را به سمت درگیری و تنش خواهد برد.

مسعود تاتلاریگشت ارشاد با نام رسمی طرح ارتقای امنیت اجتماعی، برنامه اجرایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «طرح جامع عفاف» اجرا شده‌ است. با اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر در کشور رخ داد، به نظر می‌رسد که فعالیت گشت ارشاد در کشور به شیوه سابق امکان‌پذیر نبوده و نیازمند بازنگری در روش‌های اجراست.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد که این ستاد تأکید دارد تا برای رفع معضل بدحجابی باید مسئله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده‌سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و براساس طرح جامع عفاف و حجاب با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد شود که به حل مسئله بدون هرگونه تنش اجتماعی کمک می‌کند.

این روزها برخی گمانه‌ها و نظرات مختلف در رابطه با موضوع حذف یا عدم حذف گشت ارشاد در کشور مطرح می‌شود و برخی این‌گونه تصور می‌کنند که این مسئله به ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور مربوط می‌شود.

در رابطه با موضوع حذف گشت ارشاد در کشور به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود تاتلاری، معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پرداختیم که مشروح آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

ایکنا ـ با توجه به اتفاقات اخیر و برخی گمانه‌ها در رابطه با حذف گشت ارشاد، تکلیف این موضوع چه می‌شود؟

حذف شدن یا نشدن گشت ارشاد در حیطه وظایف ستاد نیست و باید بگویم برخلاف آنچه در اذهان عمومی مطرح شده است، گشت ارشاد زیر نظر ستاد نیست و ستاد ارتباطی با گشت ارشاد که نام دقیق آن پلیس امنیت اخلاقی است، ندارد. لازم است به این نکته اشاره کنم که پیش از این اغتشاشات نیز ستاد چندین مرتبه اعلام نارضایتی خود را از مدل برخوردهایی که صورت می‌گرفت ابراز کرد و در طرح جامع عفاف و حجاب ستاد نیز به این نکته اشاره شده که پلیس اصلاً نباید مستقیماً به بحث برخورد با بدحجاب‌ها ورود کند و اقتدار خود را زیر سؤال ببرد اما متأسفانه به دلیل کم‌کاری دستگاه‌های مسئول در بحث عفاف و حجاب، پلیس مجبور به ورود در این زمینه شده است.

در کل سرانجام گشت ارشاد را باید مسئولان ذیربط تعیین تکلیف کنند اما نظر ستاد این است که اگر قرار است گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی با روند قبلی خود دوباره پا به عرصه اجتماع بگذارند، بستر سوء استفاده دشمن دوباره فراهم می‌شود و حتی به نظر می‌رسد دشمنان مشتاقانه منتظر ورود این گشت‌ها با ساز و کار قبلی هستند. قطعاً باید ساز و کارها تغییر کند و به فکر راهکارهایی باشیم که در آن تنش‌ها به حداقل خود برسد و امکان موج‌سواری وجود نداشته باشد و اقتدار پلیس در اوج خود باقی بماند.

در طرح جامع عفاف و حجاب ستاد، نقش نیروی انتظامی برخورد قاطعانه با باندهای فساد و فحشا و افرادی که بی‌بند و باری و فساد را به صورت علنی در جامعه ترویج می‌کنند، است که خوشبختانه اقدامات مؤثری نیز در این زمینه صورت گرفته است.

ایکنا ـ ستاد امر به معروف چه راهکارهایی برای اجرای قوانین مربوط به حجاب و عفاف در کشور دارد؟

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که قانون مصوب موجود، قانونی نیست که عملاً قابلیت اجرایی داشته باشد و این را همه مردم و مسئولان می‌دانند. مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر می‌خواهند موضوع عفاف و حجاب را حل کنند، باید به فکر قانون قابل اجرا باشند و باید قانونی تصویب کنند که در آن هم به موضوعات فرهنگی عفاف و حجاب پرداخته شده باشد هم به موضوعات اجرایی آن و مهمتر از همه باید ضمانت اجرایی منطبق با شرایط موجود داشته باشد.

ستاد امر به معروف از یک سال قبل طرح جامعی را نوشته که نظرات نخبگان در آن اعمال و به ویرایش هشتم رسیده است. در این طرح به مسائل فرهنگی و اجرایی در کنار هم پرداخته شده و ادعا داریم این طرح، مسئله عفاف و حجاب را در جامعه بدون هیچ تنشی حل خواهد کرد. جالب است بدانید در طرح ستاد که قبل از این اغتشاشات تهیه و مطرح شده، دقیقا این نکته خطاب به مسئولان اشاره شده که آقایان مسئول اگر به موضوع عفاف و حجاب نپردازید و به فکر تصحیح قوانین نباشید، این روند کنونی، جامعه را به سمت درگیری و تنش خواهد برد و متأسفانه در سایه این بی‌توجهی‌ها مشاهده کردیم که به بهانه حجاب، جامعه را به سمت اغتشاشات بردند.

اما از این جالب‌تر این است که بدون توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند بهانه این شلوغی‌ها حجاب است و مشکل دشمن چیز دیگری است، شاهدیم که مسئولان کلاً از موضوع عفاف و حجاب عقب کشیدند و حتی بقیه دغدغه‌مندان را تشویق به سکوت می‌کردند و این عدم بصیرت منجر به این شد که افراد فرصت‌طلب و غافل دست به ترویج مستقیم بی‌حجابی در جامعه بزنند.

راهکار ستاد در شرایط موجود این است که مجلس در گام اول با پیشنهاد ستاد برای الحاق یک ماده واحده به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر به منظور مقابله با مظاهر فساد و جلوگیری از روند گسترش اقدامات هنجارشکنانه به فوریت موافقت و در ادامه طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به قانون تبدیل کند تا بدون هیچ تنشی در بستر امنیت و آرامش روانی، جامعه به سمت گسترش خوبی‌ها پیش برود.

ایکنا ـ با توجه به مطالبات موجود در جامعه موضوع حجاب و عفاف و طرح ساماندهی آن به کجا می‌رسد؟

وظیفه ذاتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر پشتیبانی از مطالبات مردمی در هر زمینه‌ای است. به این منظور ستاد امر به معروف در 18 عرصه مجوز ثبت تشکل‌های مردمی به افراد دغدغه‌مند می‌دهد که ساز و کار ساده‌ای نیز دارد و دغدغه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای ستاد، درخواست تشکل مردمی مطالبه‌گری خود را در عرصه‌های 18 گانه ثبت کنند. اینکه می‌گویند ستاد فقط به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است، حرف صحیحی نیست اما باید بگویم یکی از بیشترین مطالبه‌های مردمی از ستاد در موضوع عفاف و حجاب است.

امروز جامعه ما به‌ویژه خانواد‌ه‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و ... از مسئولان مطالبه دارند که به موضوع عفاف و حجاب در جامعه بپردازند. امروز پدران و مادران نگران کانون خانواده خود هستند چون رواج بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه برابر با از بین رفتن کانون خانواده است. به ادعای دشمنان حجاب دیواری است که اگر فرو ریخت، بسیاری از ارزش‌های ایرانی و اسلامی فروخواهد ریخت. امروز بسیاری از افرادی که شاید خیلی هم مذهبی نیستند با این بی‌حجابی و بی‌عفتی‌ها در جامعه مخالفند. اینکه فقط فکر کنیم «حالا یک روسری افتاده است» نگاهی سطحی است. در همین ایام عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که متوجه می‌شویم کار فقط به روسری ختم نمی‌شود.

ستاد امر به معروف بلندگوی صدای مردم برای رسیدن به مسئولان است و باید مسئولان فکری کنند که این اتفاقات در جامعه نیفتد. امروز نمایندگان مجلس اگر واقعاً نمایندگان مردم هستند، باید تحصن‌های مردم را ببینند. امروز نمایندگان مجلس باید طومارهایی که امضا شده است را ببینند. امروز مردم نسبت به روند کشف حجاب و بی‌‌عفتی معترض هستند و با روند منطقی و قانونی اعتراض خود را انجام داده‌اند. نمایندگان مجلس باید به این اعتراضات به حق مردم توجه و اعلام کنند که ما آماده شنیدن اعتراضات منطقی و قانونی و دغدغه‌های شما هستیم.

گفت‌وگو از مجتبی افشار

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۰:۴۲
1
0
بله همه هشدار داده بودن . همه گفتن گشت ارشاد بده . گشت ارشاد رو خارجی ها اورده بودن اصلا
captcha