معرفی هنر ایرانی ـ اسلامی در جشنواره تذهیب الجزایر
کد خبر: 4107680
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

معرفی هنر ایرانی ـ اسلامی در جشنواره تذهیب الجزایر

شهر تاریخی تلمسان در الجزایر، بار دیگر درهاى خود را براى میزبانى جشنواره بین‌المللى فرهنگى مینیاتور و تذهیب گشود و در این جشنواره هنر ایرانی ـ اسلامی توسط محسن آقامیری، هنرمند ایرانی معرفی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این جشنواره بین‌المللى در دوازدهمین دور خود در مرکز اندلس‌شناسى در شهر «تلمسان» واقع در 514 کیلومتری شمال غربى الجزیره، پایتخت جمهورى الجزایر با حضور 10 تن از هنرمندان خارجى به نمایندگی از ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، عمان، هند، ازبکستان و اندونزى برگزار شد.

در این جشنواره، 50 هنرمند الجزایرى و 20 هنرجو از مدارس هنرهاى زیبا بهترین آثار خود را ارائه کردند و رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر برای معرفی هنر تذهیب و مینیاتور ایرانی با برگزارکنندگان این جشنواره همکاری داشت.

آیین افتتاحیه این جشنواره با شعار «پل‌هاى طلایى» با اداى احترام و گرامیداشت روح هنرمند بزرگ الجزایری بشیر یلیس (1921-2022) آغاز و کلیپی از فعالیت‌هاى هنرهاى تذهیب و مینیاتور و نمایشگاه‌هاى ملى و بین‌المللى او به نمایش گذاشته شد.

نقاشى‌هاى هنرمندان شرکت کننده از الجزایر و خارج از کشور منعکس کننده مهمترین مکاتب هنری در این زمینه و آثار خلاقانه کشورها در این نوع از هنر کهن اسلامى بود.

محسن آقامیرى، هنرمند کشورمان 7 تابلوى نقاشى ارائه کرد که تعدادى از آنها در قالب مسابقه بین‌المللى جشنواره به رقابت پرداختند از جمله تابلوى «شمسه» که نماینگر مفاهیم دینى و فلسفى مانند هستى، مرکزیت و ابدیت بود.

هنرمند افغانستانى «محمد یونس جامى» از جمله هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه بود که در تذهیب تیمورى و خط کوفى متخصص است و آثارى که با آن شرکت کرده، نشان دهنده مکتب و دنبال کننده راه میناتوری است و بزرگ ایرانی کمال الدین بهزاد است.

هنرمند پاکستانى، سید عبدالعرفان نیز با چهار اثر از مکتب مغول (مکتب سنتى مغول) که کشورش به آن شهرت دارد، حضور یافت.

احمد خلیلى از الجزایر با دو تابلوى نقاشى شرکت کرد، اولى از پدیده مهاجرت غیر قانونى سخن مى‌گوید و دومى با عنوان کنسرت یا جشن موسیقى به زندگى اجتماعى، فرهنگى، هنرى پایتخت الجزایر (الجزیرة) مى‌پردازد.

معرفی هنر اسلامی ـ  ایرانی در جشنواره تذهیب الجزایر

خانم سامیه قادرین، دبیر جشنواره در بیانیه‌اى از برنامه‌های غنى که براى این رویداد ترسیم کرده است، سخن گفت و تأکید کرد که از طریق آن به دنبال آینده‌نگری و حمایت وزارت فرهنگ و هنر الجزایر از این برنامه است که هدفش توسعه هنرهاى تذهیب و مینیاتور و بردن آن به سمت پیشرفت خواهد بود.

وى گفت: این دوره با شعار «پل‌هاى طلایى» و با هدف معرفى برجسته‌ترین مکاتب هنرى جهان اسلام و تجربیات مختلف پیشرو در ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، عمان، هند، ازبکستان و اندونزى طراحى شده است.

قادرین تأکید کرد: هنر اسلامى به آیینه‌اى تبدیل شده که جنبه‌هایى از زندگى و تمدن را منعکس مى‌کند و  در زیباشناسى، تذهیب اسلامى و مینیاتور از جایگاهی ویژه و متمایز برخوردار است.

برگزاری نشست علمى مکاتب هنر اسلامى به مناسبت روز جهانى هنر اسلامى با حضور محسن آقامیری، استاد دانشگاه تهران و کارگاه‌هاى آموزشى ویژه علاقه‌مندان هنر تذهیب اسلامى و مینیاتور با حضور و تدریس هنرمندان داخلی و خارجی نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

گفتنی است، در مراسم اختتامیه این جشنواره از هنرمندان شرکت‌کننده از جمله الجزایرى‌ها و نیز اعضاى هیئت داوران،  مدیران و تعدادى از نهادهاى فرهنگى استان تلمسان تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha