الجزایر به دنبال حفظ هویت معماری اسلامی در این کشور
کد خبر: 4108461
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

الجزایر به دنبال حفظ هویت معماری اسلامی در این کشور

وزیر اوقاف و امور اسلامی الجزایر بر ضرورت اجرای قانون محافظت از معماری اصیل مساجد این کشور تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری الجزایر، یوسف بلمهدی، وزیر اوقاف و امور اسلامی الجزایر در جلسه‌ای با مدیران ارشد این وزارت بر ضرورت اجرای قانون حفاظت از معماری اصیل مساجد الجزایر و اهمیت آن در حفاظت از تاریخ و هویت اصیل معماری اسلامی الجزایر و همچنین دستیابی به الگوی شهری بومی سازگار با الزامات جدید تأکید کرد.

وی افزود: تزئینات و کاشی‌کاری جدیدی که امروز بر سبک معماری در الجزایر سیطره یافته، مستلزم حفظ الگوی اصیلی معماری مساجد در این کشور است که پیش‌تر الهام‌بخش معماری مساجد سایر کشورهای همسایه بوده است.

به گفته بلمهدی حفظ این الگوی معماری از طریق تصویب قانونی که در نوع خود از زمان استقلال الجزایر، منحصربه‌فرد است، زمینه حفظ هویت ملی و مذهبی اصیل ما را فراهم خواهد ساخت.

به گفته وزیر اوقاف و امور مذهبی الجزایر، بر مبنای قانونی که در سپتامبر گذشته تصویب شده است، معماری مساجد باید با توجه به ویژگی‌های اصیل معماری اسلامی این کشور و شرایط جغرافیایی ویژه هر منطقه صورت گرفته به شکلی که سازه‌های ساخته شده دوستدار محیط‌زیست باشد و از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره ببرد.

بلمهدی به مدیران کشوری، دبیران شوراهای ساخت و تجهیز، رؤسای هیئت‌های مذهبی و پیمانکاران متولی ساخت مساجد دستور داد تا یک پویش ملی را برای اجرای این قانون راه‌اندازی کنند.

وی تأکید کرد بنای مساجدی که هنوز ساخت آنها تکمیل نشده است، باید با قانون جدید تطبیق یابد. وزیر اوقاف الجزایر در مورد مساجدی که ساخت آنها کامل شده است نیز تأکید کرد، وضعیت معماری این مساجد نیز باید تا حد امکان با شرایط مصوب در قانون مذکور سازگار شود.

انتهای پیام
captcha