بیست وهشتمین مرکز آموزشی و توانبخشی در کردستان افتتاح شد
کد خبر: 4108927
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

بیست وهشتمین مرکز آموزشی و توانبخشی در کردستان افتتاح شد

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: بیست وهشتمین مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان در منطقه موچش شروع به کار کرد.

مرکز آموزشی و توانبخشی در کردستان

طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش‌وپرورش را ایفا می‌کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش‌آموزان را تشخیص می‌دهند و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می‌دهند.

وی افزود: از این تعداد 21 مرکز دولتی و7 مرکز غیر دولتی است که فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می‌شود را به دانش‌آموزان جامعه هدف ارائه می‌دهند.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان بیان کرد: با توجه به شرایط خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید قوانین و انتظارات از آنان را مشخص و روش‌هایی را برای هدایت، پویایی و پاسخ به نیازهای‌شان در کلاس تعیین کرد و فنون اصلاح، حمایت و خود مدیریتی و ارتقای رفتار را برای دانش‌آموزان درنظر گرفت تا از فرآیند آموزشی با توجه به نیازهای خاص آنان نتایج بهتری گرفته شود.

وی اظهار کرد: در این مراکز برنامه‌های حمایتی برای دانش‌آموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا می‌شود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبران‌ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه هر ساله بالغ بر دو هزار دانش آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خدمات آموزشی وتوانبشخی از طرف مدارس به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع می شوند، افزود: این دانش‌آموزان علی رغم داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا دو درس که اغلب خواندن، نوشتن و یا ریاضی می باشد مشکل دارند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه واز خدمات آموزشی و حمایتی بهره می‌برند.

وی گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی ودرمانی خاص می‌توان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می‌دهد به نتایج خوبی دست یافت.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان یادآور شد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود که لطمات جبران‌ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده ونظام آموزش وپرورش کشور وارد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha