عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به یزد آغاز می‌شود
کد خبر: 4111665
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
در جریان دومین سفر رئیس‌جمهور؛

عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به یزد آغاز می‌شود

استاندار یزد با اشاره به دومین سفر ریاست‌جمهور به استان یزد از آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به این استان خبر داد و گفت: این امر دغدغه مردم و استان در حوزه تأمین آب را مرتفع خواهد ساخت.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، شامگاه دوشنبه، 12 دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به دومین سفر حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور به استان در روزهای 22 و 23 دی‌ماه گفت: سالیان سال در رابطه با مسئله آب صحبت شده و حداقل در چهل و سه سال پس از انقلاب همه استانداران و نخبگان در این زمینه صحبت کرده‌اند و همه متفق القول به این باور رسیدند که آب دغدغه اصلی استان بوده و برای تأمین آن باید از خارج استان انتقال یابد.

وی معادن را از مزیت‌های استان دانست و گفت: یکی از مهمترین منابع درآمدی استان از محل مالیات بر معادن و صنایع موجود در استان است و اگر آنها را از مرزهای جغرافیایی خود خارج کنیم، عملاً تمام عواید آن از استان خارج شده است.

فاطمی با اشاره به منابع درآمدی 12 هزار و 800 میلیاردتومان استان افزود: از محل مالیات بر ارزش افزوده، قریب به چندین هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها تزریق شده و یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است. همچنین بازگشت یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی که بالغ بر یکهزار میلیاردتومان می‌شود، پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته هر آنچه به عنوان حقوق دولتی از سوی معادن به خزانه واریز می‌شود، باید 15 درصد به استان برگشت داده شود که خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و اخیراً 70 میلیاردتومان به استان بازگشت و 12 درصد حقوق دولتی مربوط به محیط زیست باید به استان برگردد که در حال پیگیری است.

استاندار یزد با اشاره به اینکه خط انتقالی به استان 45 درصد آب شرب استان را تأمین می‌کند گفت: اگر این خط به هر دلیلی قطع شود، بیشتر از هشت ساعت تاب آوری استان نیست و بعد از این مدت به شدت کیفیت آب استان افت پیدا می‌کند و مجبور هستیم آب را جیره‌بندی کنیم. اکنون 140 میلیون مترمکعب میزان مصرف آب شرب و بهداشت استان است که 65 میلیون مترمکعب از طریق خط انتقالی و 75 میلیون مترمکعب از چاه‌ها تأمین می‌شود که سختی و شاخص کیفی آن به شدت پایین است و لذا با آب انتقالی تلفیق و با کیفیت قابل قبول و بهداشتی وارد مدار می‌شود، همچنین اکنون در زمان کمینه مصرف آب 800 لیتر برثانیه و در اوج مصرف 1800 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم و این وضعیت آب شرب مردم استان است.

استاندار یزد با اشاره به عدم توازن توسعه در استان گفت: زیرساخت‌های لازم در برخی شهرستان‌ها وجود دارد این در حالی است که در برخی شهرستان‌ها این شرایط وجود ندارد و سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌گیرد چرا که دغدغه آب در آن منطقه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه مسیر برای تأمین آب وجود دارد بیان کرد: نخستین مسیر، مصوبه سفر رهبر انقلاب و خط دوم انتقال آب از سد بهشت آباد است که در سال 86 مصوب اما عملیات اجرایی آن در سال 90 آغاز شده و 60 کیلومتر آن انجام شد هر چند با چالش‌هایی روبرو است اما راهکارهایی برای آن داریم. مدیریت منابع موجود از دیگر موارد است اما این مسیر نیز کفاف استان و آینده یزد را نمی‌دهد بویژه با این روند خشکسالی روبرو هستیم و سومین نکته اینکه آب از منبعی تأمین شود که متعلق به منطقه‌ای نباشد و لذا دریا تنها منبع لایزال و تمام نشدنی برای تأمین آب است که در دولت‌های گذشته پیگیری و 250 میلیون مترمکعب با 840 کیلومتر خط انتقال مصوب شده و استان‌های کرمان و یزد از آن منتفع می‌شوند و اعتباری بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

استاندار یزد افزود: سه مسیر برای تأمین این منابع از محل دولت، بخش خصوصی  و منابع داخلی استان وجود دارد که تأمین از منابع داخلی مورد پیشنهاد قرار گرفت. اجرای این ابرطرح که می‌تواند دغدغه آب شرب و صنعت استان را رفع کند، برای استان بسیار حائز اهمیت است.

علی اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در این نشست گفت: دور اول سفر ریاست جمهور به استان، 7800 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌ها و درخواست‌ها مصوب و انجام شد و تا امروز 2500 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که در طول عمر استان بی سابقه بوده است. خوشبختانه تمام این مبلغ جذب و در طرح‌های مصوب هزینه شد.

وی ادامه داد: دور دوم سفر دو روزه خواهد بود و به محض ورود رئیس جمهور به استان، شروع پروژه آبرسانی از خلیج فارس به یزد رقم می‌خورد. دیدار عمومی رئیس جمهور با مردم نیز در میدان تاریخی امیرچقماق انجام می‌شود و البته تشکیل نشست هیئت دولت در استان از دیگر برنامه‌هایی است که در صورت قطعی شدن اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha