نگرانی رهبران مسلمان بوسنی از اقدامات جدایی‌طلبانه صربستان
کد خبر: 4111754
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

نگرانی رهبران مسلمان بوسنی از اقدامات جدایی‌طلبانه صربستان

رهبران جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین نگرانی خود را در مورد اقدامات جدایی‌طلبانه جدید مقامات صربستان و عدم واکنش جدی به آن در داخل و خارجی از بوسنی ابراز کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از Sarajevo Times، در بیانیه ریاست جامعه اسلامی بوسنی  آمده است: آخرین تصمیمات یکجانبه و غیرقانونی مجلس ملی جمهوری صرب بوسنی (Republika Srpska) در شهر بانیا لوکا (بوسنی) که در آن بوسنیایی‌ها اکنون حتی سازوکارهای نمادین برای حفظ منافع خود ندارند، نقض توافقنامه صلح دیتون و تهدیدی برای ثبات و بقای کشور است. به رسمیت نشناختن تصمیمات دادگاه قانون اساسی و تصمیمات نماینده عالی و تفسیر یکجانبه قانون اساسی و تصمیمات خلاف قانون اساسی سطوح پایین حکومت، نقض آشکار توافقنامه صلح دیتون است.

به گفته نمایندگان مسلمانان بوسنی،‌ این فعالیت‌ها سال‌ها تحمل شده و این زمینه را برای دستیابی به اهداف جنگی برنامه‌ریزی شده ایجاد می‌کند که حضور بوسنیایی‌ها در بخشی از قلمرو بوسنی، کمرنگ و در نهایت این بخش‌ها صرب‌نشین شده و به کشور صربستان ضمیمه شود.

جامعه اسلامی امیدوار است که همه بازیگران داخلی و بین‌المللی متوجه شوند که این نقض خطرناک توافقنامه صلح و قانون اساسی است و چه پیامدهایی برای آینده و ثبات این کشور می‌تواند داشته باشد.

مجلس ملی جمهوری صرب بوسنی، در کنار فدراسیون بوسنی و هرزگوین یکی از دو نهاد سیاسی موجود در بوسنی و هرزگوین است. این نهاد بر اساس قانون اساسی مستقل بوده و نهاد قانون‌گذاری و اجرائی مستقل دارد.

توافقنامه صلح دیتون، موافقت‌نامه صلحی بود که در نوامبر ۱۹۹۵ در پایگاه نیروی هوایی رای ـ پترسون در نزدیکی دیتون واقعه در اوهایو آمریکا تنظیم شد. این موافقت‌نامه رسماً در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ در پاریس امضا شد و با امضای آن جنگ بوسنی پایان یافت.

نماینده عالی جامعه جهانی به عنوان مفسر عالی جنبه غیرنظامی اجرای توافق‌نامه صلح دیتون و دادگاه قانون اساسی بوسنی، تصمیم می‌گیرد که چه چیزی بر اساس قانون اساسی و چه چیزی مطابق با توافق‌نامه صلح دیتون است.

انتهای پیام
captcha