شأن بالای جایزه جلال از نام بلند آل‌احمد است
کد خبر: 4113073
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
سامانی در نشست خبری:

شأن بالای جایزه جلال از نام بلند آل‌احمد است

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در نشست خبری این دوره جایزه جلال را از معتبرترین جوایز ادبی کشور خواند و گفت: شأن بالای جایزه جلال از نام بلند آل احمد و انتخاب‌های 14 دوره پیشین این جایزه ادبی است.

نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» امروز یک‌شنبه 18 دی‌ با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، وجیهه سامانی؛ دبیر علمی این دوره از جایزه و جمعی از اهالی رسانه به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

اختتامیه در  24 دی‌

علی رمضانی در ابتدای این نشست ضمن بیان اینکه مقارن شدن پانزدهین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با شصتمین سال انتشار اثر «غرب‌زدگی» جلال را به نیک می‌گیریم، عنوان کرد: معتقدیم نگاه جلال آل‌احمد و نحوه مواجه ما ایرانی‌ها به غرب و فضای فکری حاکم در غرب نیازمند بازخوانی مجدد است و امیدواریم این مسئله به بهانه اتفاق جایزه جلال، مجددا به عرصه جامعه بیاید و خبرنگاران، اهالی رسانه و عامه مردم به آن توجه ویژه داشته باشند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه از برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ساعت 18 روز 24 دی‌ماه در تالار وحدت خبر داد و گفت: علاوه بر این رویداد آموزشی «آل جلال» هم تعریف شده که فراخوان آن چند روز گذشته منتشر شد و در روزهای 22 تا 24 دی، حداقل 120 نفر از هنرجویان حوزه ادبیات داستانی، مستندنگاری، نقد ادبی و رمان از سراسر کشور در کلاس درس 13 نفر از مدرسان تراز اول ادبیات داستانی آموزش خواهند دید.

مبلغ جایزه جلال بدون تغییر

رمضانی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مبلغ جایزه جلال عنوان کرد: جایزه جلال آل‌احمد با 250 میلیون برای فرد برگزیده و 50 میلیون برای شایستگان تقدیر همچنان گرانسنگ‌ترین جایزه ادبی است. مبلغ جایزه طبق تعیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 110 سکه است، که سال گذشته برای نزدیک شدن رقم جایزه به این عدد از 110 میلیون به 250 میلیون تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه مقدار جایزه جلال امسال همان عدد سال گذشته است، اضافه کرد: امیدوارم با تامین منابعی که باید در مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد و توجه بیشتری به حوزه ادبی داشته باشند، امکان اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مبلغ جایزه جلال ایجاد شود.

تاثیر جوایز ادبی بر اقتدار چرخه نشر 

وجیهه سامانی، دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم در سخنانی گفت: تعدد و تکثر جوایز ادبی در هر جامعه‌ای نشان‌دهنده زنده و پرفروغ بودن جریان ادبی در آن جامعه است و هر جایزه ادبی مانند شمعی است که این مسیر را روشن می‌کند. بنابراین باید کمک کنیم روز به روز به تعداد این جوایز افزوده شود تا ضمن ایجاد انگیزه و اشتیاق در نویسندگان، جریان ادبی و چرخه نشر کشور پرقدرت‌تر بچرخد.

سامانی جایزه جلال آل‌احمد را از معتبرترین و مهم‌ترین جوایز ادبی خواند و افزود: هیچ نویسنده‌ای نیست که دوست نداشته باشد اثر او در این رویداد گرانسنگ ادبی، دیده، بررسی و انتخاب شود.

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ادامه با اشاره به شأن بالای جایزه جلال تصریح کرد: این شأن را در وهله اول از نام بلند جلال آل‌احمد می‌گیرد که در عصر اندیشه‌های سردرگمی هویت خود را در معنویت و مذهب شرقی جست‌وجو کرد و نامش همیشه ماندگار ماند.

شان بالای جایزه جلال

سامانی ادامه داد: در وهله دوم جایزه جلال این منزلت را از انتخاب‌های خود کسب می‌کند. دبیرخانه، داوران و دبیران علمی  14 دوره قبل این جایزه و انتخاب‌هایی که خروجی این جشنواره بوده است، جایزه جلال را به این نقطه رسانده که الان از جایگاه و منزلت خوب و بالایی در جامعه برخوردار است و باید قدردان همه موثران 14 دوره قبل باشیم.

 دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به آمار آثار این دوره عنوان کرد: قریب به 2600 اثر در چهار بخش اصلی این دوره از جشنواره به دبیرخانه رسید که به تفکیک در بخش داستان بلند و رمان، 1508 اثر، در بخش مجموعه داستان کوتاه 401 اثر، در بخش مستندنگاری 690 اثر و در بخش نقد ادبی 77 عنوان بررسی شد.

سامانی با اشاره به اینکه 19 داور در یک بازه 2 ماهه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد را همراهی کردند، افزود: تلاش همه این دوستان این بود که داوری‌ها عالمانه، تخصصی و حرفه‌ای و به دور از حب و بغض‌های شخصی و اعمال‌ نظرهای سلیقه‌ای انجام گیرد و خروجی سه مرحله داوری در 4 بخش اصلی جایزه 15 نامزد نهایی است که امروز معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha