کسی که مهاجرت می‌کند انسانیتش را خرج جبهه باطل کرده است
کد خبر: 4113731
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه:

کسی که مهاجرت می‌کند انسانیتش را خرج جبهه باطل کرده است

حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، گفت: کسانی که توانایی و مهارتی دارند اگر آ ن را خرج دستگاه الهی کردند افراد با اخلاقی هستند وگرنه کسی که موجب تقویت طواغیت و جبهه باطل شده است این اخلاق او چه سودی دارد.

محمدعالم زاده نوریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، 20 دی‌ماه در نشست علمی «اخلاق و انقلاب اسلامی؛ چالش‌ها و راهکارها»، گفت: اخلاق تعاریف مختلفی دارد از جمله یکسری ملکات نفسانی که در سعادت و شقاوت انسان دخالت دارد یا گاهی به فرد خوش‌برخورد و خوش‌معاشرت، بااخلاق گفته می‌شود.  تعریف دیگر اخلاق هم ارائه یک نظام ارزش‌ها مانند خوب‌ها، بدها و ... است.

وی با اشاره به تفاوت میان معنویت و اخلاق، افزود: معنا مقابل ماده است و چیزی که توسط حواس پنجگانه قابل درک است، مادی است و فراتر از آن، معنا و غیب و ماورای عالم است که به آن عالم نور و ملکوت و ... گفته می‌شود. معنویت هم ارتباط با غیب عالم و ماورای عالم مادی است که مراتبی دارد و یک مرتبه از آن یعنی جوهره معنویت به صورت فطری در همه انسان‌ها وجود دارد؛ البته فطرت گاهی تحت تأثیر غبار دنیا پوشیده می‌شود.

عالم‌زاده نوری در نسبت اخلاق و معنویت، گفت: می‌توان اخلاق منهای معنویت را هم تعریف کنیم، یعنی کسی است که دستگاه ارزشی دارد ولی به عالم غیب و معاد هم باوری ندارد؛ یک جامعه الحادی که «و ما یهلکنا الا الدهر» می‌گویند و دهری هستند و منکر معاد و قیامت و ... ممکن است برای بهبود معیشت مادی خود وفای به عهد داشته باشند و یکسری اصول اخلاقی را رعایت کنند، یا برعکس فردی برخی ابعاد معنوی را دارد ولی به ارزش‌های اخلاقی پایبند نباشد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، احیای مجدد آموزه‌های اسلامی و پیامبر(ص) بود و مهم‌ترین جوهره آن توجه به ابعاد اجتماعی اسلام و حاکمیت اسلام است، اظهار کرد: برخی حتی از بزرگان ادب، مطالبی در مورد اخلاق شراب‌خواری، اخلاق قماربازی و روسپی‌گری و دزدی مطرح کرده‌اند، در صورتی که اگر اصل یک چیزی از بیخ و بن نادرست است، سخن از اخلاق آن چه معنایی دارد؟ مثلاً یک دزد در معاشرت اجتماعی خود رعایت تواضع کرده و با تبسم با دیگران برخورد کند در حالی که اصل این کار باطل است.

شناخت نادرست از یک مسئله

عالم‌زاده نوری گفت: در دهه کرامت رسم است که پرچم حرم‌ مطهر امام رضا(ع) را به برخی مساجد و مکان‌ها می‌برند و از لزوم توجه به حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) سخن گفته می‌شود. بنده با یکی از این مراسمات مواجه شدم و فرد سخنران تاکید کرد که زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، توفیق الهی است که نصیب همه افراد نمی‌شود و حتی برخی علمای بزرگ ما هم از آن محروم هستند و نامی از یکی از علما برد که هر روز در بخشی از حرم درس می‌دهد ولی توفیق زیارت ندارد. بنده به ایشان معترض شدم که اگر این فرد در منزل خودش هم باشد، ثوابش از زیارت صدنفر مثل من بالاتر است؛ امام صادق(ع) فرمودند: عالمی که از علم او بهره می‌برند از 70 هزار عابد بالاتر است. 

استاد حوزه علمیه گفت: زیارت حضرت معصومه(س) شان والایی دارد که کسی نمی‌تواند منکر آن شود ولی در دستگاه ارزشی این فردی که مثال زده شد، نوعی بهم ریختگی وجود دارد زیرا نمی‌داند ارزش کار این عالم خیلی برتر از صرف عبادت و زیارت مراقد مطهر است؛ البته باز تأکید می‌کنم اصل حرف درست است ولی ممکن است یک عالمی به خاطر مشغله‌های علمی توفیق برخی زیارات را نیابد کما اینکه آیت‌الله مرعشی نجفی، بزرگ فرهنگبان تشیع موفق به حج نشدند.

عالم‌زاده نوری بیان کرد: این مثال را زدم تا بیان کنم وقتی انقلاب اسلامی ایجاد و نظام اسلامی شکل گرفت، دستگاه معادلات را تغییر داد و نوع تحلیل ما درباره نسبت اخلاق و انقلاب باید متفاوت باشد و  در چنین فضایی امام فرمود که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و باید این را به عنوان یک دستگاه ارزشی تعریف کنیم. مثلاً فردی از کشور مهاجرت کرده و در آنجا توئیت زده است که ما در اینجا هم دنیای آبادتر و هم آخرت بهتری خواهیم داشت، چون اینجا بهتر نماز می‌خوانیم و در مراسم امام حسین(ع) شرکت می‌کنیم؛ این فرد گرفتار توهم و یک چالش ارزشی بزرگ است.

طرح کلان خدا برای آفرینش

معاون تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند یک طرح کلانی برای آفرینش دارد، افزود: زمین یکپارچه تحت حاکمیت دین خدا خواهد بود و به تعبیر قرآن «لیظهره علی الدین کله» و هدف از بعثت انبیا و ارسال دین اسلام هم این است که این دین بر همه دنیا مسلط شود. قرآن فرموده است که این طرح و کلان‌پروژه قبلاً در زبور و تورات هم بیان شده و اکنون هم در قرآن مورد تأیید قرار گرفته است. بنابراین نهایت سرنوشت این عالم آن است که دین الهی یکپارچه در همه عالم فراگیر خواهد شد. الان 700 دین شناسنامه‌دار در همه دنیا وجود دارد و برای خودشان تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: نکته مهم این است که خداوند این کلان‌پروژه را با اختیار افراد مؤمن به خودش به ثمر خواهد نشاند زیرا سنت الهی این است لذا تحقق جهانی‌شدن اسلام باید به دست یکسری از انسان‌های با اراده صورت بگیرد و برای همین هم یار نیاز دارد و با صراحت هم سخن از نصرت دین فرموده است از جمله اینکه ان تنصروالله ینصرکم. این مسیر، نیازمند حزب‌الله است تا این کار انجام شود.

عالم‌زاده نوری با بیان اینکه اگر به گذشته اخلاقی خودمان برگردیم، در کتب اخلاقی گفته شده غایت و نقطه نهایی کمال انسان، قرب و عبودیت خداوند است، تصریح کرد: خداوند فرموده که من پیامبر، دین و هدایت فرستادم و هدفم این بوده دین اسلام در عالم فراگیر و بر همه ادیان غلبه کند و توحید و ایمان حاکم بر زمین شود، حال با توجه به ادبیات عرفانی گفته شده است که نهایت سرنوشت انسان فنای فی الله است، یعنی انسان در هر کاری دنبال رضای خدا باشد و نه خواسته و رضای خود. 

اوج اخلاقی‌بودن

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب نهایت اخلاق و عرفان تحقق کمال و قرب و تقدم رضایت خداوند بر رضایت فرد است، افزود: اگر قرار است ما آنقدر اخلاقی باشیم که اراده خدا را بر اراده خودمان مقدم بداریم، نهایت هدف خداوند تسلط دین اسلام بر همه عالم است، بنابراین مهم‌ترین هدف از عرفان و اخلاق هم تحقق همین هدف خواهد بود. در نگاه بعد از انقلاب، فردی خیلی اخلاقی خواهد بود که دنبال تحقق اراده نهایی خدا باشد و آن لیظهره علی الدین کله است و این اوج اخلاقی‌بودن است. 

وی تأکید کرد: خداوند در کنار سعادت فردی دنبال ایجاد سعادت اجتماعی است، یعنی سعادت فردی باید در دستگاه سعادت جامعه تحقق یابد و از این رو انسان باید دنبال اراده خدا باشد. نماز، روزه و کارهای نیک و ... همگی جزء اراده خداوند است ولی اراده اصلی و نهایی خدا همان فراگیری اسلام بر عالم است.

عالم‌زاده نوری بیان کرد: کسانی که توانایی و مهارتی دارند اگر آن را خرج دستگاه الهی کردند، افراد با اخلاقی هستند وگرنه کسی که موجب تقویت طواغیت و جبهه باطل شده است این اخلاق او چه سودی دارد؟ طرف به کشور دیگر مهاجرت کرده و در  آنجا توئیت زده که ما هم دنیا داریم و هم آخرت ولی نمی‌داند او همه هستی و انسانیتش را خرج تقویت جبهه باطل کرده و دانش خودش را در این راه مصرف می‌کند و در عین حال دلش خوش است که نماز هم می‌خواند البته اگر کسی دانش و مهارتی بیابد و دوباره برگردد به کشور تا خرج دین خدا کند وضعیت متفاوتی دارد.  

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۱:۵۸
0
1
بله دقیقا درسته مثل اقازاده ها
captcha