تمام تلاش دولت تطابق لایحه بودجه 1402 با سیاست‌های کلی برنامه هفتم بود
کد خبر: 4113822
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

تمام تلاش دولت تطابق لایحه بودجه 1402 با سیاست‌های کلی برنامه هفتم بود

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه تمام تلاش دولت در لایحه بودجه 1402 این بود که با سیاست‌های کلی برنامه هفتم کاملا تطابق داشته باشد، گفت: لایحه برنامه هفتم نیز به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، که صبح امروز، چهارشنبه 21 دی، برای تقدیم لایحه بودجه 1402 کل کشور، در صحن علنی مجلس حاضر شده بود با گرامیداشت ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: انشالله خداوند عمل ما را خالص کند تا مصالح ما به نحو برتری رقم بخورد.

وی با تقدیر از زحمات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همکاری با دولت گفت: بدون تردید موفقیت‌ها از آن کسانی است که با دغدغه‌مندی، دلسوزی، تلاش و اندیشه خود به دنبال پیش رفتن کارها در دولت و مجلس و سایر نهادها هستند.

رئیسی اظهار کرد: همانطور که مستحضرید بخش اول لایحه بودجه 1402 کل کشور اول آبان‌ماه تقدیم مجلس شد که مربوط به مسائل شرکت‌های دولتی است. در ادمه نیز بخش دیگر لایحه بودجه 1402 در تاریخ 5 دی‌ماه به مجلس ارسال شد که این در راستای دو بخشی شدن بودجه در قالب جداول و تبصره و احکام بود. زیرا بحثی در مجلس درباره دو مرحله‌ای شدن بودجه مطرح بود که پس از رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت نظر مجلس نهایی شد که امروز بعد از ارسال احکام و تبصره‌ها، بخش جداول هم تقدیم می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: تمام تلاش دولت در لایحه بودجه 1402 این بود که با سیاست‌های کلی برنامه هفتم کاملا تطابق داشته باشد. البته سیاست‌های کلی در اواخر شهریور به دولت ابلاغ شد که در آن زمان دولت حدود دو ماه بود که وارد تدوین و تنظیم لایحه بودج شده بود. البته به هر حال لایحه بودجه باید از سیاست‌‌های کلی الهام بگیرد که این کار در مورد لایحه بودجه 1402 نیز انجام شد.

وی ابراز کرد: به طور طبیعی دولت برای اینکه بتواند لایحه بودجه را تمام و تکمیل کند و از طرفی برنامه هفتم را نیز به صورت جامع تهیه کند، نیازمند برخورداری از وقت و زمان لازم بود. لذا الان بعد از تقدیم لایحه بودجه، همکاران من در دولت کار را دنبال می‌کنند و لایحه برنامه هفتم به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

رئیسی اظهار کرد: در خصوص تدوین برنامه هفتم حتما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که به برنامه‌های گذشته نگاه کنیم که تا چه حد اجرایی شده و چرا بخشی از این برنامه‌ها اجرا نشده است و این نکته قابل توجهی است. زیرا بعضی می‌گویند 30 تا 35 درصد برنامه ششم اجرا شده است و بنای ما این است که برنامه هفتم به نحوی تهیه شود که همراه با اجرا باشد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نکات مهمی را در سیاست‌های کلی ابلاغ فرمودند که در بودجه 1402 مورد تأکید دولت است تال این سیاست‌ها در تدوین لایحه بودجه مورد توجه باشد. از نکات مورد توجه در لایحه بودجه این است که احکام دائمی از احکام یکساله جدا شده تا هم کسب و کارها ثبات بیشتری پیدا کند و هم مجلس در سال‌های آتی به صورت سهل و آسان لایحه بودجه را بررسی و تصویب کند.

رئیسی بیان کرد: در سال 1401 تلاش دولت بر این بود که با کسری بودجه مواجه نشود و در این رابطه باید از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و سازمان برنامه و بودجه تشکر کرد که پیگیر بودند تا جایی که می‌شود گرفتار کسری بودجه نشویم و این نکته مهمی در همکاری بین دولت و مجلس بود.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: با توجه به منابع و درآمدهایی که دولت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال داشته باشد تلاش ما این است که امسال به 20 درصد صندوق توسعه احتیاج پیدا نکنیم و این خواست مجلس و دولت است.

وی در خصو مسئله تورم گفت: همه ما در دولت و مجلس از توم ناراحت هستیم. البته در زمان تحویل دولت، تورم 59.3 درصد بود و الان این رقم 19 درصد کاهش یافته است اما حتما باید رفتارهای مالی و تصمیمات منجر به کاهش بیشتر تورم شود.

رئیسی با تأکید بر توجه دولت به مسئله انضباط مالی گفت: در عین حال کاهش تورم و کاهش نرخ بیکاری نیز دراولویت‌های دولت است. امروز نرخ بیکاری 8.9 درصد است و این نشان می‌دهد دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در حال تلاش است.

رئیس‌جمهور در خصوص آمارهای افزایش اشتغال گفت: در شش‌ماهه دوم 1400 و 1401 از آن وعده‌ای که به مردم داده شده عقب نیستیم البته باید تلاش مضاعف کرد اما ایجاد اشتغال براساس وعده ما باید حتما در هر سال یک میلیون باشد و در این مدت آمار نشان می‌دهد نزدیک به این میزان اشتغال ایجاد شده است.

وی افزایش یارانه نقدی، کاهش ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی و نزدیک شدن به عدالت را از نکاتی خواند که در سال 1401 با اجرای اصلاحات اقتصادی تحقق پیدا کرده که اگر با اقدامات دیگری همراه شود، تکمیل می‌شود.

رئیسی یادآور شد: در واقع نفس این کاری که در سال جاری با همکاری مجلس و دولت انجام شد به تنهایی نمی‌تواند این اهداف را به طور کامل محقق کند و باید یک بسته کامل شامل کاهش تورم و مدیریت نقدینگی باشد و با هم اتفاق بیفتد که به نقطه هدف برسیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در سال جاری دولت مسئله 11 ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد و با همکاری مجلس این کار اجرایی شد. در مسئله پاداش بازنشستگان کشوری و لشکری 38 همت پرداخت شد. اوراق مالی دولت به طور متوسط ماهیانه 15 همت به موقع پرداخت شد تا به دولت اعتماد شود.

وی افزود: مجلس در میانه سال با لایحه دولت افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان را تصویب کرد و این اجرا شد. آغاز اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حداقل سه بار رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روزهای پرستار نسبت به عدم اجرای آن گله کردند، در این دولت اجرا شد و اینها کارهایی بود که سال‌ها عقب مانده بود و اجرای آن آغاز شد.

رئیسی بیان کرد: در زمینه کسب درآمدها، فرار مالیاتی یا شناسایی مودیان جدید مالیاتی یکی از رنج‌های جدی ما بود که 66 درصد افزایش درآمد در حوزه مالیات اتفاق افتاد. همچنین در این مدت تلاش دولت بر این بود که از بانک مرکزی استقراض نکند و این کسری به سمت بانک مرکزی نرود و این تأکید دولت بوده که از تنخواه‌گردان بانک مرکزی استفاده نکند و برخلف برخی ادوار گذشته، فشار به بانک مرکزی وارد نشود.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: از روز اول که دولت آغاز به کار کرد، بحث این بود که حقوق مردادماه از کجا پرداخت شود اما الان علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه، یارانه‌ها نیز به موقع پرداخت شده است و تلاش دولت این است که با انضباط مالی هم درآمدها و هزینه‌ها را کنترل کند.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر نظام بانکی گفت: دولت اگر منابع و مصارف خودش را هم کنترل کند اما بر بانک‌ها در خلق پول و افزایش نقدینگی نظارت نشود، باز مشکل ایجاد می‌شود و یکی از کارهایی که از ابتدای امسال دنبال می‌شود، مسئله کنترل درآمدها و هزینه‌ها و نظارت بر نظام بانکی است.


رئیس‌جمهور در ادامه در خصوص مهمترین رویکردهای لایحه بودجه 1402 گفت: مهمترین سند مالی در کشور لایحه بودجه است و در این لایحه سمت‌گیری‌ها بسیار مهم است تا به رشد اقتصادی، انضباط مالی، کاهش تورم و مدیریت نقدینگی منجر شود. نگاه دولت در لایحه بودجه 1402 بر پایه سه اصل و رویکرد «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی» است.

وی تأکید کرد: اصلاح ساختار بودجه از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در بودجه تقدیمی آنچه مورد تأکید است مسئله تقویت تولید و اشتغال است.

رئیس‌جمهور افزود: 540 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و 327 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت پیش‌بینی شده است. همچنین امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌ها از جمله موارد پیش‌بینی شده دیگر در لایحه بودجه است. سال گذشته نیز که صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شد برای پیشبرد کارهای استانی با نظارت خزانه بود. امسال نیز این امکان در لایحه بودجه وجود دارد.

وی ارائه مشوق‌های مالیاتی از جمله کاهش 7 درصدی مالیات واحدهای تولیدی را یکی دیگر از محورهای لایحه بودجه برشمرد که سال گذشته 5 درصد پیش‌بینی شده بود و اضافه کرد: کاهش تعرفه گمرکی واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از 4 درصد به یک درصد یکی دیگر از موارد دیده شده در لایحه بودجه است که این اقدام برای پیشبرد اهداف در حوزه اشتغال است.

رئیسی پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش صد درصدی حق اولاد و 50 درصدی حق عائله‌مندی موضوع قانون حمایت از خانواده یکی دیگر از محورهای لایحه بودجه خواند و اظهار کرد: ردیف‌هایی برای برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی نیز دیده شده است.

رئیس قوه مجریه در ادامه به افزایش متوسط و رشد میانگین 20 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان از طریق پرداخت‌های پلکانی را به منزله یکی دیگر از محورهای بودجه اشاره کرد و گفت: حداقل حقوق نیز به رقم 7 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین معافیت مالیاتی تا 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی موضوع مهم دیگر در قانون بودجه را تأمین منابع مالی برای ساخت مسکن دانست و گفت: در حوزه حمل و نقل نیز تأمین اعتبارات لازم برای تأمین صندوق توسعه حمل و نقل انجام شده است. همچنین پیش‌بینی مالی برای تأمین خارجی به روزرسانی ناوگان و تجهیزات قطارهای شهری و بین شهری شده است

رئیسی ابراز کرد: در حوزه سلامت نیز 69 همت برای یارانه دارو و اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع پیش‌بینی شده است. البته این دو طرح آغاز شده و شاید در آینده نزدیک خبرهای خوشی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و آموزش عالی، آب و تنش‌های آبی در لایحه بودجه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و نکته مهم در این رابطه آن است که تمام تلاش بر این است که کار به صورت شفاف انجام شود؛ هم برای مجریان و هم برای ناظران تا شفافیت بتواند به پیشرفت و صحت امور کمک کند.

وی با تأکید بر تلاش دولت بر جلوگیری از هزینه‌های غیر ضرور و فاقد اولویت در لایحه بودجه 1402 گفت: مسئله ایجاد ثبات اقتصادی و به نحوی به بازار و اقتصاد سیگنال دادن باید نشانه‌هایی از ثبات باشد تا در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی، چه تولید و چه فعالیت‌های سرمایه گذاران و کارآفرینان، قابل پیش‌بینی باشد.

رئیسی اظهار کرد: در مجموع کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1402 نسبت به قانون بودجه سال جاری با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال 1401 و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره 14 به بودجه عمومی، به 1984 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ درآمدهای عمومی در لایحه نسبت به قانون بودجه سال قبل 40 درصد افزایش داشته و به 978 هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه سال جاری 38 درصد افزایش یافته است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 327 همت پیش‌بینی شده است که حدود 26 درصد نسبت به قانون سال جاری افزایش نشان می‌دهد.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: یقینا شما برای بررسی این بودجه وقت زیادی خواهید گذاشت که بنده پیشاپیش از فرصت و دقتی که می گذارید و از دغدغه‌ها و دلسوزی‌هایی که خواهید کرد تقدیر می کنم. محصول آنچه که در مجلس و نهایتا شورای نگهبان به تصویب می‌رسد و برای اجرا ابلاغ می‌شود باید به عدالت اجتماعی منجر شود، باید به آرامش به مردم و ثبات اقتصادی منتهی شود و به رفاه اجتماعی بینجامد و احساس مردم این باشد که مشکلات‌شان کاهش پیدا کرده و مجلس و دولت در صدد رفع این مشکلات هستند.

رئیسی تصریح کرد: با همه فتنه‌نگری‌های دشمن در این مدت و با همه توطئه‌ها و جنگ ترکیبی که به راه انداخت؛ در حوزه جنگ روانی و رسانه‌ای و جنگ سیاسی و ایجاد مجامع و کمیسیون‌ها علیه جمهوری اسلامی و هم در جنگ اقتصادی. امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشت و ما خداوند را شاکریم که ملت با بصیرت با توجه به رهنمودهای مقتدای بصیرت‌آفرین‌مان دشمن را ناکام گذاشت و دشمن این بار هم مانند گذشته در این توطئه و فتنه علیه ملت ایران مفتضح شد.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: مسئولیت ما مسئولین در مقابل این مردم خوب، متدین، مخلص و دلداده به انقلاب در همه استان‌ها و در بین همه اقوام و گویش‌ها مضاعف می‌شود و ما باید بیشتر تلاش کنیم تا این مردم خوب خدمت کنیم. امیدواریم خداوند متعال به حق حضرت صدیقه طاهره(س) به همه ما کمک کند که بتوانیم در جهت رفع مشکلات مردم و باز شدن گره‌ها تلاش کنیم و یقین داریم با آنچه فاطمه اطهار(س) به ما آموخت و آنچه که شاگرد این مکتب، حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب و سردار دل‌ها، شهید سلیمانی و شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی به ما آموختند، با همه این مشکلات ما خود را برای رفع آنها توانمند می‌دانیم و به شعار «ما می‌توانیم»؛ که شهدا به ما آموختند، عمیقا معتقدیم و می‌توانیم با همکاری، همدلی، هماهنگی و همگرایی راه را پیش ببریم و احساس مردم این باشد که مشکلات آنها روز به روز در حال کاهش و برطرف شدن است و انشالله این بودجه با استفاده از تجارب بودجه سنوات گذشته، بهترین باشد و برنامه هفتم را نیز به زودی تقدیم مجلس خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور و دریافت لایحه بودجه 1402 از سوی رئیس‌جمهور گفت: مجلس شورای اسلامی هم امروز کمیسیون تلفیق را براساس ماده 182 آیین‌نامه داخلی تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: از رئیس‌جمهور نیز دعوت می‌کنم در روز یکشنبه، 2 بهمن مجددا برای دفاع از بودجه به مجلس تشریف بیاورند تا کلیت بودجه در مجلس به تصویب برسد.    

 

انتهای پیام
captcha