آیا زمان بازنگری در امتیازات حافظان قرآن نرسیده است؟
کد خبر: 4114763
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

آیا زمان بازنگری در امتیازات حافظان قرآن نرسیده است؟

مدیرعامل تسنیم لنجان، طرح‌های تشویقی برای حافظان قرآن را از عوامل مهم برای ایجاد انگیزه و بیشتر شدن حفاظ دانست و به ارائه پیشنهادهایی در این باره پرداخت.

رضا یاوریتحقق رقم 10 میلیون حافظ قرآن کریم به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری چند سالی است که در دستور کار قرآنیان سراسر کشور قرار گرفته است. در این میان موضوع امتیازات تخصیص‌یافته به حافظان قرآن کریم می‌تواند باعث سرعت‌بخشی به این روند شود. آیا این امتیازات کافی است و هنوز زمان بازنگری آن‌ها فرا نرسیده است؟ بدین منظور در صبحت با رضا یاوری، مدرس و مربی، مؤسس مجموعه مدیر نوین، نویسنده، مشاور و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت تسنیم لنجان، به بررسی این موضوع پرداختیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

ایکنا ـ طرح‌های تشویقی و انگیزشی چه نقشی در تحقق دستیابی به رقم 10 میلیون حافظ قرآن دارد؟

یکی از موضوعات بسیار مهم در تحقق 10 میلیون حافظ در کشور طرح‌های تشویقی و انگیزشی به حافظان آقا و خانم است. حتی بخشی از ایجاد انگیزه‌ باید به خانواده انتقال یابد تا خانواده‌ها رویکرد قرآنی داشته باشند و تشویق شوند تا فرزندان خود را در دوره‌های حفظ ثبت‌نام کنند.

ایکنا ـ حافظان قرآن نیاز به یادگیری چه مهارت‌های تکمیلی برای موفقیت در این عرصه دارند؟

فردی که شروع به حفظ قرآن کریم می‌کند حداقل باید چند مهارت را فرا بگیرد تا موفق شود. اولین آن را می‌توان قرائت درست قرآن دانست. مهارت بعدی یادگیری ترجمه و تفسیر قرآن است که هر کدام زمان‌بر است.

ایکنا ـ امتیازاتی که در حال حاضر برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است چقدر برای ایجاد انگیزه‌ مؤثرند؟

در راستای حمایت از حافظان طرح‌های خوبی در حال اجراست، ولی همچنان مناسب‌سازی نشده است، چراکه اگر این طرح‌ها مناسب باشد، انگیزه‌ خوبی را برای حفظ ایجاد می‌کند. طبق اصول تشویقی باید تشویق و انگیزه به قدری جذاب باشد که مخاطب خود دنبال آن برود، اما در حال حاضر چنین نیست. متأسفانه بعد از چندین سال این طرح‌ها بازنگری نشده و هنوز نتوانسته‌ است جایگاه مناسبی را بین حافظان قرآن پیدا کند. خوب است که به بخشی از این طرح نگاهی بیندازیم:

1- اعطای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به حافظان قرآن

این آزمون هر سال یک بار برگزار می‌شود، وقتی ما می‌خواهیم حجم زیادی از حفاظ را تربیت کنیم باید هر ساله این آزمون به طور جداگانه برگزار و این مدارک به برگزیدگان اعطا شود. چرا این آزمون در دو نوبت برگزار نمی‌شود؟ ما باید برای حافظان قرآن تسهیل‌سازی کنیم تا این امر به خوبی اتفاق بیفتد.

2- تعیین امتیازات اداری و استخدامی حافظان قرآن کریم

در اینجا یکسری مزایا قرار دارند که اگر نگاهی به همین امتیازات بیندازیم می‌بینیم که این میزان مناسب نیست. در آزمون استخدامی ضریب 10 درصد در آزمون است که این میزان باید بیشتر شود. در ضمن ارتقای کارکنان دولت نیز در این آزمون‌ها مشخص شده است این در حالی است که برای کارگران در طبقه‌بندی مشاغل دیده نشده است و شرایط احراز بیشتر در مشاغل معلمی و فرهنگی دیده شده است که این موضوع باید در تمام رسته‌ها و شغل‌ها دیده شود. به طور مثال یک مدیر IT نیز بتواند از این مزایا استفاده کند.

اگر تمام این موارد برای کارکنان دولت در هر رسته شغلی و هر نوع درجه باشد مناسب است، می‌تواند در بین کارکنان دولت انگیزه‌ ایجاد کند. همچنین، باید نگاهی به جامعه کارگری داشت که چه نوع ایجاد انگیزه‌‌ای در این قشر در مورد حقوق و مزایای آن‌ها می‌تواند مفید و مطلوب خواهد بود. متأسفانه به این موضوع توجه نشده، در حالی که بیشترین بخش جامعه را به خود اختصاص داده است.

3- ضوابط تحصیل رایگان حافظان کل قرآن کریم در دانشگاه‌ها

این موضوع بسیار عالی است، ولی در بسیاری از موارد اجرا نمی‌شود یا ضعیف انجام شده است. این موضوع باید به عنوان یک قانون باشد نه اینکه در بودجه هرطور که صلاح بدانند اقدام کنند و هر موقع که نخواستند اقدامی نشود. اگر بر اساس درجات حفظ، مزایای دیگری برای شهریه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود مناسب است و برای تمام مقاطع برنامه‌ریزی و اجرا شود و تمام دانشگاه‌های کشور ملزم به اجرای این قانون باشند.

4- کسری خدمت برای حافظان قرآن

این موضوع هم به خوبی تبیین نشده است، ولی باید بهتر و شایسته‌تر به آن پرداخته شود.

مزایای مرخصی، محل انتخاب سربازی و... باید مجدداً بررسی شود. ما به حقوق پرداختی متأهل و مجرد بودن توجه نکردیم و بسیاری دیگر از موارد می‌تواند در نیروهای مسلح بحث استخدام و جذب این‌گونه افراد را تسهیل کند.

5- تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

این موضوع باید بیشتر شود و اگر نیاز به تسهیلات بیشتری دارند، نگاه جامع‌تری شود.

6- بیمه فعالان قرآنی

این موضوع اصلاً به خوبی انجام نمی‌شود و یک فرایند به‌روز و دائمی ندارد و هر ساله انجام نمی‌شود و باید این مزایا به‌روزتر و مناسب‌تر باشد.

مزایایی در دستگاه‌های اجرایی دیده نمی‌شود و گاهی سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود که باید این مزایا به تناسب افزایش پیدا کند.

موضوع دیگری که در این تشویق‌ها اصلاً به آن توجه نشده، نقش خانواده‌ها و چند حافظ در آنهاست. اگر این امر به خوبی هدایت شود، شاهد تحقق آن خواهیم بود.

ایکنا ـ  در این راستا چه پیشنهادهایی را می‌توان مطرح کرد؟

تسهیلات مسکن، ماشین و وام‌ با بهره کم و بلندمدت و مزایای دیگری را می‌توانیم برای مشاغل مختلف لحاظ کنیم تا هم شأن قرآن حفظ شود و هم تشویق‌ها بهبود یابد. در ضمن باید به تثبیت و حفظ و نگهداری آن توجه شود و هر چند سال یکبار برای به‌روزرسانی خدمات از حافظانی که از این مزایا استفاده کرده‌اند آزمونی گرفته شود. بسیاری از موضوعات دیگر که باید کارشناسانه پرداخته شود. نگاه مسئولان و بنگاه‌ها اقتصادی نیاز به یک تغییر درست و اصولی دارد و در این صورت انگیزه‌ ایجاد می‌شود و شاهد تحقق قرآنی شدن جامعه خواهیم بود.

در بخش ایجاد انگیزه‌ در خانواده‌ها و بنیاد ملی نخبگان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. اگر بتوانیم در بخش دانش‌آموزی به خوبی عمل کنیم، مطمئناً دانش‌آموزان رغبت بسیار خوبی به حفظ و قرائت و مفاهیم پیدا خواهند کرد. حتی اگر دانش‌آموزی در رشته‌های قرآن در سطح استانی و کشوری و بین‌المللی دارای مقام شد، باید با او در حوزه درس و ادامه تحصیل و آزمون‌های دیگر به‌ گونه‌ای دیگر رفتار شود که این‌طور نیست.

اگر در مدارس کسی یک جزء را حفظ کند و سپس بدون آزمون در درس معارف اسلامی و قرآن نمره 20 بگیرد، انگیزه‌ ایجاد نمی‌شود؟ همچنین در دروس دیگر دانشگاه باید ایجاد انگیزه‌ شود. ایجاد انگیزه باید جوانب گوناگونی داشته باشد.

باید قانون جامع حمایت از فعالیت‌های قرآنی در کشور داشته باشیم نه یک بخشنامه آن هم سلیقه‌ای، قوانین در مجلس اصلا شود، پایش هم انجام و بودجه نیز در این باره مصوب شود. اگر قانون حمایت از قرآن در بخش فراگیران به خوبی اجرا و اتصال بین قرآن‌آموز و مؤسسات ایجاد شود، تحول بنیادین در هر دو بخش را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha