تهیه نظام تعالی قرآنی با همکاری مدیران مؤسسات
کد خبر: 4102966
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
رضا یاوری خواستار شد

تهیه نظام تعالی قرآنی با همکاری مدیران مؤسسات

مدیر مؤسسه تسنیم لنجان با اشاره به تهیه نظام تعالی قرآنی کشور گفت: یکی از مسائل مهم در مدیریت قرآنی و اینکه مدیران مؤسسات نتوانستند نهضتی همه‌گیر ایجاد کنند، نداشتن الگوی مناسب مدیریتی است و این نظام را می‌توان راهی برای برون‌رفت از شرایط فعلی دانست.

رضا یاوریرضا یاوری، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن تسنیم لنجان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نظام تعالی قرآنی کشور گفت: تنها راه برون‌رفت از مدیریت فعلی جامعه قرآنی در قسمت نهادهای دولتی و مردمی ایجاد نظام تعالی قرآنی است.

وی افزود: طرح نظام تعالی قرآنی کشور، مدیریت‌، منابع‌، نظامات آموزشی، راهبردها‌، ارزیابی‌ها و حمایت‌ها را شامل خواهد شد.

یاوری گفت‌: یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت قرآنی کشور و اینکه ما مدیران مؤسسات قرآنی نتوانستیم نهضتی همه‌گیر ایجاد کنیم نداشتن الگوی مناسب مدیریتی است که بتوانیم بر اساس آن توان‌افزایی کرد و هم بر اساس آن شاهد رشد باشیم و هم ارزیابی که یکی از شاخص‌های مهم و پرچالش است، استقرار دهیم.

مدیرعامل مؤسسه تسنیم اظهار کرد: در نظام تعالی قرآنی هر کسی به شکلی در پیاده‌سازی، اجرا و ارزیابی دخیل است که این یعنی یک کار گروهی منسجم و اثر‌بخش که در مجموعه‌های فرهنگی به آن کمتر پرداخته شده است.

وی ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر این مدل کار کنند می‌توانند نقش نظارتی و حمایتی شگفت‌انگیزی را پیاده‌سازی کنند و در کنار خود هم یک جبهه مردمی توانمندی را آموزش دهند و رشد و ارزیابی کنند و می‌توانند بر اساس توانایی‌های خود در مدت پنج سال به یک حداقل‌های مدیریتی و استانداردسازی دست پیدا کنند که بعد از آن هر مؤسسه و نهاد مردمی باید بتواند استاندارد‌ها و الزامات خود را در راستای مدل تعالی اظهار کند و نسبت به ارزیابی آن توسط نهاد‌های نظارتی و سیاستگذار اقدام شود.

لزوم ایجاد زمینه توان‌افزایی برای مؤسسات قرآنی

یاوری گفت: در مجموعه‌های دیگر این نظامات را داریم ولی چون این الگوی مدیریتی نیاز به بومی‌سازی دارد باید بر اساس فرهنگ قرآن، برای مؤسسات ابتدا یک زمینه مناسب توان‌افزایی ایجاد کرد تا این ادبیات بین مجموعه‌های قرآنی حاکم باشد، بعد نسبت به پیاده‌سازی مدل اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: خوبی این مدل این است که همه چیز نظام‌مند می‌شود و هر دستگاه متناسب با این مدل ارزیابی می‌‌‌شود نه گزارش‌های خودش و هر مؤسسه که در درون این مدل قرار گیرد می‌تواند هم توانمند شود و هم می‌تواند از تسهیلات توان‌افزایی برای رشد مؤسسه و جامعه هدف خود استفاده کند.

یاوری گفت: متأسفانه هنوز بین سیاستگذاران بخش قرآنی این موضوع جا نیفتاده که هر کسی توانایی دارد و مؤسسه را باید آزاد گذاشت که در هر حیطه که توانایی دارد، بتواند ورود کند و نباید برای مؤسسات نسخه بپیچد.

وی با بیان اینکه مؤسسه قرآنی یک شخصیت حقوقی است و مانند یک شرکت تجاری هر جا که بتواند ورود کند باید بتواند کار قرآنی را پیش ببرد، عنوان کرد: ولی ما با روند طولانی نوع مجوز‌ها و همچنین فرایند طولانی تأیید اساسنامه‌ها و تغییرات مؤسسات مشکلاتی ایجاد کرده‌ایم که اگر این موضوع به کمتر از یک هفته اقدام نشود، چگونه می‌خواهیم شاهد تحول مدیریت قرآنی باشیم.

یاوری ادامه داد: اگر یک تغییر کوچک یا تمدید هیئت مدیره برای یک مؤسسه روی دهد بدون هیچ‌گونه مشکلی حداقل دو ماه باید منتظر تأییدیه‌ها باشد در صورتی که یک شرکت خصوصی کمتر از یک روز به ثبت مراجعه می‌کند و تغییرات خود را کمتر از یک هفته دریافت می‌کند. برای این موضوعات در عصر تکنولوژی باید راهکار مناسبی از طرف متولیان امر در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: این‌ها مواردی است که به چشم  نمی‌آید ولی در عصری که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن می‌رود چرا باید این همه روندها و فرایندها دارای پیچیدگی باشد ما در مدل تعالی قرآنی بر آن هستیم که یک نظام مدیریت یکپارچه و اثرگذار را شاهد باشیم، البته کار بسیار دشوار و نظام‌‌مندی را طلب می‌کند که باید از بیرون از بدنه دولتی این نظام خارج شود و فقط نهاد‌های سیاستگذار ناظر و حامی باشند. این شروع یک تحول و تعالی قرآنی خواهد بود.

یاوری بیان کرد: شاید این موضوع برای اولین بار است که مطرح می‌شود ولی با توجه به اینکه سال‌ها در استقرار مدل‌های تعالی و سیستم‌های مدیریتی فعال هستم، تنها راه برون‌رفت از بحران مدیریت قرآنی را این مدل می‌دانم که در حال انجام پژوهش‌های لازم و تدوین آن هستیم و به‌زودی از این مدل به منظور ارائه به جامعه قرآنی رونمایی خواهیم کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha