شهادت 18 فلسطینی طی 3 هفته اخیر و حکم دیوان کیفری درباره ماهیت اشغالگری اسرائیل
کد خبر: 4116057
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
با تحولات فلسطین

شهادت 18 فلسطینی طی 3 هفته اخیر و حکم دیوان کیفری درباره ماهیت اشغالگری اسرائیل

شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن چند نفر دیگر در کرانه باختری، تجمع ضد صهیونیستی در اردن، درخواست سازمان ملل از دیوان کیفری برای صدور رأی درباره پیامدهای حقوقی اشغالگری رژیم صهیونیستی و 250 عملیات مقاومتی در کرانه باختری طی یک هفته اخیر از جمله تازه‌ترین تحولات فلسطین است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که طارق عوده یوسف معالی، جوان 42 ساله فلسطینی صبح امروز  شنبه (یکم بهمن ماه 1401) به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر در منطقه جبل الربسان در نزدیکی کفر نعمه در شمال غرب رام الله به شهادت رسید.

با شهادت این جوان فلسطینی تعداد شهدای کرانه باختری از ابتدای سال جاری میلادی به 18 شهید رسیده است که 9 نفر آنها از اردوگاه جنین و سه نفر آنها کودک بودند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که این جوان فلسطینی قصد انجام عملیات استشهادی با سلاح سرد داشته است.

حمله نیمه شب گذشته نظامیان اشغالگر به شهرک الخضر در جنوب بیت لحم هم به زخمی شدن سه شهروند فلسطینی و آسیب دیدن ده ها نفر دیگر با استنشاق گاز اشک‌آور منجر شد.

از سوی دیگر مرکز داده‌های فلسطین امروز شنبه اعلام کرد که طی یک هفته گذشته 250 عملیات مقاومت در کرانه باختری و قدس اشغالی به اشکال مختلف انجام شده است .

بر اساس این گزارش در این یک هفته هشت فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر به شهادت رسیدند و در عین حال سه نظامی صهیونیست نیز مجروح شدند.

این عملیات‌ها شامل تیراندازی، پرتاب کوکتل مولوتوف یا برپایی تظاهرات و مقابله با تهاجم صهیونیست‌ها در نقاط تماس یا حمله با سلاح سرد یا تخریب خودروی صهیونیست‌ها بوده است.

خضر عدنان یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم امروز شنبه تاکید کرد آنچه در کرانه باختری از تشدید عملیات‌های مقاومتی شاهد هستیم به رهبری یک نسل جوان انجام می‌شود و رژیم اشغالگر از توقف مقاومت ناتوان است.

درخواست سازمان ملل از دیوان کیفری برای صدور استفساریه حقوقی درباره پیامدهای حقوقی اشغالگری اسرائیل

دیوان کیفری بین‌المللی شامگاه جمعه اعلام کرد که یک درخواست رسمی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ابراز نظر مشورتی درباره پیامدهای حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل دریافت کرده است.

انتظار می‌رود دادگاه فهرستی از کشورها و سازمان‌هایی که مجاز به ارائه گزارش های کتبی درباره جرایم رژیم اشغالگر هستند تهیه کند، اما محدوده زمانی چنین فرآیندی مشخص نیست.

شهادت 18 فلسطینی طی 3 هفته اخیر/دیوان کیفری درباره ماهیت اشغالگری اسرائیل حکم می‌دهد/آماده

با توجه به سوابق در چنین درخواست‌هایی، دادگاه در حال تشکیل جلسات دادرسی می‌شود و پیش بینی می‌شود که چندین ماه طول بکشد تا تاریخ برای رأی دادگاه تعیین شود.

دیوان کیفری بین‌المللی عالی‌ترین دادگاه وابسته به سازمان ملل متحد برای رسیدگی به اختلافات بین دولت‌ها است و احکام آن الزام آور تلقی می‌شود، اگرچه هیچ اختیاری برای اجرای آنها ندارد.

سازمان ملل ماه گذشته این درخواست را به دادگاه ارسال کرد که در خصوص پیامدهای اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی، شهرک‌سازی و الحاق کرانه باختری، رویه‌های تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت قدس اشغالی و رویه‌ها و قوانین تبعیض آمیز برای تداوم این اشغالگری بود.

سازمان ملل همچنین از دیوان کیفری بین المللی خواسته است نظر خود را در مورد چگونگی تأثیر این سیاست‌ها و عملکردهای رژیم اشغالگر بر وضعیت حقوقی رژیم اشغالگر و اینکه چه پیامدهای قانونی ممکن است از این وضعیت برای همه دولت‌ها و  سازمان ملل به وجود بیاید، بیان کند.

رژیم اشغالگر این اقدام سازمان ملل را نفرت‌انگیز خوانده است. این رژیم به‌طور معمول تصمیم‌های دیوان کیفری را رد کرده و آن را سیاست‌هایی خصمانه برمی‎شمرد. آخرین بار دیوان کیفری در سال 2004 درباره مسائل اشغالگری اسرائیل رای خود را اعلام کرد و به قانونی نبودن دیوار حائل اسرائیل رأی داد و گفت که شهرک‌سازی‌های در سرزمین‌های اشغالی نقض قانون بین المللی است.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان هم امروز شنبه از کشورهای برادر و دوست خواست تا دعاوی حقوقی خود را به دیوان بین‌المللی دادگستری و نظر خود را در خصوص موضوع حقوقی وجود اشغالگران استعماری صهیونیستی در سرزمین فلسطین ارائه کنند.

تجمع ضد صهیونیستی در اردن

سفارت رژیم صهیونیستی در امان روز جمعه صحنه تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم و جمعی از اعضای پارلمان و سیاستمداران و فعالان مردمی در اردن بود.

شهادت 18 فلسطینی طی 3 هفته اخیر/دیوان کیفری درباره ماهیت اشغالگری اسرائیل حکم می‌دهد/آماده

تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار حمایت خود را از مسجد الاقصی اعلام کرده و خواستار لغو معاهده سازش کشورشان با رژیم صهیونیستی شدند.

اقدام صهیونیست‌ها در ورود به منطقه باب العامود در جوار مسجد الاقصی و برپایی رقص و پایکوبی در حالی که پرچم‌های رژیم صهیونیستی را به اهتزاز درآورده بودند موجب خشم فلسطینیان شد.

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس به تجاوزات صهیونیست‌ها علیه شهر قدس و مسجدالأقصی واکنش نشان داد و گفت که آنچه در قدس و مسجدالأقصی رخ می‌دهد به منزله بازی با آتش‌ است.

مراکش: هیچ گونه تعرضی به وضعیت تاریخی و قانونی قدس را نمی‌پذیریم

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش تأکید کرد که کشورش هر گونه خدشه به وضعیت تاریخی و قانونی در قدس شریف را رد می ‌کند.

وی در سخنرانی افتتاحیه مراسم جشن نقره‌ای آژانس بین‌المللی بیت‌المال قدس در  شهر صخیرات مراکش تأکید کرد که پادشاهی این کشور به رهبری  محمد ششم به عهد خود در دفاع از آرمان عادلانه فلسطین و به ویژه قدس شریف وفادار است و تلاش‌های مستمری را برای تقویت کار آژانس بیت مال قدس شریف انجام می‌دهد.

بوریطه با بیان اینکه کشورش از سال 2011 صد در صد بودجه آژانس بیت مال قدس شریف را پذیرفته است، گفت: این آژانس بیش از 65 میلیون دلار در طول فعالیت خود طی 65 سال گذشته تاکنون هزینه کرده و توانسته بیش از 200 طرح را برای مردم قدس در زمینه‌های بازسازی، بهداشت، آموزش، کشاورزی، رسانه، جوانان، کودکان و توسعه انسانی اجرا کند.

بوریطه که کشورش طی دو سال اخیر عادی‌سازی روابط خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، از تعلیق  روند مذاکرات تشکیلات خودگردان با تل آویو ابزار تاسف کرد و در عین حال  تداوم هجمه‌ها و اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس و قبله نخست مسلمانان و تشدید گفتمان افراط‌گرایی دینی را موجب بحرانی‌تر شدن اوضاع خواند.

وزیر خارجه مراکش گفت که همه این عوامل فرصت‌ها برای تحقق صلح فراگیر و مطالبات برحق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی را نابود می‌کند. این وزیر مغربی در کنار از تداوم کشور جعلی اسرائیل در کنار فلسطین و ایجاد راه حل دو دولتی استقبال کرد.

گروه غیردولتی فعالیت ملی برای فلسطین و گروه عدل و احسان به عنوان بزرگترین گروه اسلام‌گرا در مراکش پس از برگزاری گردهمایی در رباط پایتخت این کشور با صدور بیانیه مشترک با عادی‌سازی روابط از سوی کشورشان با رژیم صهیونیستی اعلام مخالفت کردند.

انتهای پیام
captcha