پایبندی به سیره نبوی بازدارنده اصلی در برابر توهین به مقدسات است
کد خبر: 4117193
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
عالم اهل سنت لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

پایبندی به سیره نبوی بازدارنده اصلی در برابر توهین به مقدسات است

شیخ احمد القطان تأکید کرد: هتک حرمت مقدسات در اروپا از قرآن‌سوزی در سوئد تا توهین به ساحت مقدس مرجعیت در فرانسه با یکدیگر ارتباط محکمی داشته و پایبندی به اخلاق و سیره نبوی بازدارنده اصلی در برابر توهین به مقدسات است

شیخ احمد القطان، رئیس جمعیت «قولنا و العمل» لبنان و از علمای سنی این کشور در گفت‌وگو با ایکنا هتک حرمت مقدسات اسلامی را جنایت بی‌دین‌ها با حمایت دولت‌هایی توصیف کرد که در محور استکبار جهانی هستند.

شیخ القطان تأکید کرد: بی‌تردید اقدام دشمنان اسلام در ترسیم کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) و مقدسات مسلمانان و مراجع آنها یا به آتش‌کشیدن قرآن کریم گواه بر روح بیمار آنها، کینه‌توزی و مکر و حیله آنها نسبت به امت محمدی است.

وی تأکید کرد: از همین رو راه بازدارندگی در برابر استکبارگران و کینه‌توزان نسبت به اسلام و رهبران مسلمان از طریق پایبندی ما به سیره و اخلاق رسول اکرم(ص) است.

شیخ القطان با بیان اینکه ارتباط محکمی بین قرآن‌سوزی در سوئد و هتک حرمت ساحت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از سوی روزنامه شارلی ابدو وجود دارد، گفت: همه آنچه این کینه‌توزان مرتکب می‌شوند، گواه اخلاق رذل آنها و غیر انسانی رفتار کردن آنهاست.

وی با بیان اینکه همه مستکبرین و دشمنان اسلام در این مسائل با هم مرتبطند، گفت: حضرت رسول اکرم(ص) می‌گوید که ملت کفر یکی است و کینه آنها نسبت به پیامبر(ص) و مسلمانان و مراجع و رهبران مسلمانان، کینه‌ای واحد و گواه بر این است که آنها دیگران را به رسمیت نمی‌شناسند؛ در حالی که ما مسلمانان دیگران را به رسمیت می‌شناسیم.

قرآن درباره ضرورت احترام به پیروان ادیان چه می‌گوید

شیخ القطان در ادامه به چند آیه از قرآن کریم در خصوص لزوم احترام به پیروان ادیان اشاره و تصریح کرد که خداوند متعال می‌فرماید: «وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»( خدا هر که را خواهد به راه راست هدایت می‌کند) آیه 46 سوره نور و یا «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ»(پس اینک دین شما برای شما باشد و دین من هم برای من)(آیه 6 سوره کافرون). همچنین آیه «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ» (و بگو: دین حق همان است که از جانب پروردگار شما آمد، پس هر که می‌خواهد ایمان آرد و هر که می‌خواهد کافر شود) آیه 29 سوره کهف هریک احکام الهی در حق مومنان و کافران را تبیین می‌کند.

وی در ادامه از دیگر راهکارهای قرآنی در ازای اسلام‌ستیزی را در آیه «وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ»(دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است!)(آیه 8 سوره مائده) و آیه «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»(خدا شما را از آنان که با شما در دین قتال و دشمنی نکرده و شما را از دیارتان بیرون ننمودند نهی نمی‌کند که با آنان نیکی کنید و به عدالت و انصاف رفتار نمایید، که خدا مردم با عدل و داد را بسیار دوست می‌دارد)(آیه 8 سوره ممتحنه) دانست.

این عالم لبنانی تأکید کرد: ما مسلمانان حتی به غیر مسلمانان هم نیکی می‌کنیم و با آنها به بهترین نحو رفتار می‌کنیم؛ زیرا بر اساس سیره رسول الله و امام علی(ع) رفتار می‌کنیم.

وی به حدیثی از امام علی(ع) نیز اشاره کرد که می‌فرماید: «دل خود را آكنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و مبادا براى آنان چون جانور درنده‌‏اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ زيرا كه مردم دو دسته‏‌اند: يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو.»

شیخ القطان، هتک حرمت مقدسات اسلامی را سناریوی دشمنان اسلام، استکبارگران و کینه‌توزان نسبت به جبهه مقاومت توصیف کرد و افزود: جهان امروز به دو بخش تقسیم شده است، یکی محور مقاومت و دیگری محور شرارت استکبار که تحت سرکردگی آمریکاست.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم محکوم کردن هتاکی‌ها از سوی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی کفایت نمی‌کند. ما از ملت‌های اسلامی می‌خواهیم در برابر استکبارگران قیام کنند و در برابر کسانی که دین خدا را تحقیر می‌کنند و کتاب مسلمانان را که قانون اساسی آنهاست مورد هتک حرمت قرار می‌دهند، بایستند.

مقابله با شرارت استکبارگران تکلیف است

شیخ القطان ضمن تأکید بر مقابله با هر شیوه ممکن برای متوقف کردن جرایم مذکور گفت: این برای ملت‌های اسلامی یک تکلیف است. همه باید برای مقابله با جبهه استکبار به پا خیزند.

وی با بیان اینکه بیانیه‌های صادر شده از سوی کشورهای اسلامی مورد تقدیر است زیرا کم‌ترین کاری بوده که برای مقابله با هتک حرمت‌ها انجام شود، گفت: باید در برخورد با مستکبران جدی‌تر بود تا اجازه گستاخی بیش‌تر پیدا نکنند و حد و حدود خود را پیدا کنند.

لزوم جرم‌انگاری هتک حرمت ادیان در اروپا

وی با اشاره به نقش لابی‌های صهیونیست در جوامع اروپایی و غربی برای عقده‌گشایی از امت اسلامی گفت: قانون‌های اروپا و از جمله سوئد باید هر گونه هتک حرمت ادیان را جرم‌انگاری کند و هر کسی که اقدامی در تحقیر هر امتی مرتکب می‌شود، مجرم شناخته شود چه برسد به اینکه به امت پیامبر و یک کتاب آسمانی توهین شود.

الشیخ القطان با اشاره به اینکه قانون اروپا و سوئد انکار هولوکاست و سوزاندن پرچم همجنس‌گرایان و دشمنی با یهود را جرم تلقی می‌کند در حالی که نسبت به تجاوز به عقاید اسلامی بی‌تفاوت است، گفت: این نشانه کینه‌ورزی و فاصله گرفتن آنها از هر ادیان آسمانی است؛ زیرا همه ادیان آسمانی بر احترام به دیگران سفارش می‌کنند بنابراین باید به ادیان هر دینی احترام گذاریم و این رسالت دین محمدی و پیروان دین محمدی و رسالت همه ادیان آسمانی است.

او در پایان سخنان خود با اشاره به برپایی تجمع‌های مختلف طی چند روز گذشته برای نشان دادن اعتراض خود به سوئد گفت: لبنان در این زمینه الگو بوده زیرا فقط به بیانیه‌های رسمی در این خصوص اکتفا نشده است. مردم لبنان همواره عشق خود را به ساحت مقدس نبی اکرم(ص) و مقدسات و مراجع آن نشان داده‌اند. 

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha