معرفی هنرمندانه دستاوردهای نظام برای کودکان و نوجوانان
کد خبر: 4117244
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
علامتی در تشریح برنامه‌های دهه فجر اعلام کرد:

معرفی هنرمندانه دستاوردهای نظام برای کودکان و نوجوانان

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تلاش شده از گزارش محوری در برنامه‌های دهه فجر عبور کنیم و به سمت برنامه‌های تبیینی و توصیفی حرکت کنیم و دستاوردهای نظام را به روش‌های هنری و تبیینی برای فرزندان این مرز و بوم بیان معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه ۵ بهمن در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

علامتی ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: هدف‌گذاری ما برای برنامه‌های دهه فجر براساس کارهای نو و با خلاقیت ویژه کودکان و نوجوانان است. این برنامه‌ها با حضور کارشناسان در دو بخش برای کودک و نوجوان طراحی شد. ما خود را منوط به دستگاه‌ها نکردیم و از ظرفیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و حلقه‌های واسط مردمی بهره جستیم و از همه درخواست کردیم تا برنامه‌های خود را بیان کنند.

وی با برشمردن ۲۲ بهمن به عنوان اوج‌ برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان بیان کرد: برای راهپیمایی ۲۲ بهمن برنامه‌های متعددی طراحی کردیم و تریلی‌ها و اتوبوس‌های سیار مأموریت پیدا کردند تا جشن‌هایی در قالب‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان اجرا کنند. همچنین قرار است که کودکان و نوجوانان نقاشی‌ و دست‌سازه‌هایی را متناسب با دهه فجر آماده کنند و در راهپیمایی همراه خود بیاورند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسیر‌های راهپیمایی غرفه‌هایی خواهد داشت و در آنجا به عرضه محصولات فرهنگی و هنری خواهند پرداخت.

دوری از برنامه‌های کلیشه‌ای

علامتی اظهار کرد: سعی کردیم رویکرد برنامه‌ها به معنای میزبانی باشد و از برنامه‌های کلیشه‌ای دوری کنیم. کودکان و نوجوانان صحنه گردان برنامه‌ها خواهند بود و نگاه ویژه‌ای به خلاقیت و ابتکار آنها شده و از هنر و توانایی آنها بهره گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: جهاد تبیین سرلوحه کارها و برنامه‌های ما بوده است و با روش‌های هنری به آن خواهیم پرداخت. تلاش شده از گزارش محوری در برنامه‌های دهه فجر عبور کنیم و به سمت برنامه‌های تبیینی و توصیفی حرکت کنیم و دستاوردهای نظام را به روش‌های هنری و تبیینی برای فرزندان این مرز و بوم بیان و فضاهای شاد و پرنشاطی را طراحی کنیم.

غرفه‌های کانون در نماز جمعه

علامتی شرح داد: طی مراسمی کودکان و نوجوان با حضور در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام(ره)، شهدا و مقام معظم رهبری تجدید بیعت خواهند کرد‌. همچنین با هماهنگی‌ که بین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه داریم با استفاده از فضای نماز جمعه غرفه‌هایی در رابطه با کودک و نوجوان در دهه فجر انقلاب اسلامی به صورت ملی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: نشست‌های مختلفی برای مربیان آغاز شده است تا به صورت عملیاتی برای کودکان در دهه فجر موضوعات انقلاب اسلامی و جریان‌شناسی فرهنگی و سیاسی را تبیین کنند. و اهدای کتاب به کودکان و نوجوان با اولویت مناطق عشایری، روستایی و شهری خواهیم داشت. مسابقات مختلف نقاشی، ادبی و هنری با استفاده از حضور شاعران و نویسندگان جوان برگزار خواهد شد.

علامتی با بیان اینکه برای هر استان با توجه به زیست‌بوم و شرایط فرهنگی خود برنامه‌هایی طراحی شده و آنها در اجرا و طرح‌ریزی اختیار دارند، گفت: استان‌ها برنامه‌های خود ارائه کردند و برنامه‌های مختلفی مرتبط با دهه فجر ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت. هر سازمان متکفل یک برنامه شده است؛ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی فراخوان نقاشی «خانواده من»، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت طرح پس‌انداز کتاب را پیشنهاد داد که عرضه کتاب و محصولات فرهنگی خود را با تخفیف ۲۵ درصد در اختیار کودکان و نوجوانان خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: انتشارات مدرسه طرح «پشت سر، پیش رو» مجموعه کتاب در رابطه با حکومت پهلوی و مجموعه پیشرفت‌های حوزه‌های علمی، فرهنگی، نظامی جمهوری اسلامی ایران را معرفی و عرضه می‌کند. همچنین امور کل کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی به اجرای طرح ملی سرود «ایران ای سرای امید» را خواهد داشت و حوزه فرهنگی کمیته امداد اجرای صوتی و تصویری سرود «پرچم پرافتخار» را خواهد داشت.  

وطن، پرچم و جمهوری اسلامی ایران

علامتی تصریح کرد: وطن، پرچم و جمهوری اسلامی ایران کلیدواژه‌های است که مورد توجه قرار گرفته و برای آن محتواهایی تولید شده است. همچنین مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدارس حضور پیدا خواهند کرد و مباحث انقلاب اسلامی ایران را برای دانش‌آموزان تبیین خواهند کرد.

وی ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پرورش فکری را در ایام دهه فجر به مدت یک سال رایگان اعلام کرد و گفت: همچنین تخفیفاتی برای کانون زبان ایران پیش‌بینی شده است تا  کودکان و نوجوانان از این تخفیفات استفاده کنند. بیش از 60 نوع فعالیت ادبی، هنری و فرهنگی متناسب با تاریخ انقلاب اسلامی و دهه فجر طراحی شده است که در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های استانی کانون بیان کرد: در استان فارس افتتاح مرکز شماره دو پویانمایی تولید و نشر انیمیشن را خواهیم داشت و در استان کردستان مسابقه نقاشی «ایران من، پرچم زیبای کشورم» برگزار خواهد شد و در استان کرمان کتاب «فرشته و نیکی» منتشر می‌شود. اردوهای راهیان پیشرفت در قالب‌های مختلف برای کودکان و نوجوان برگزار خواهد شد.

چاپ سه میلیون جلد کتاب

 علامتی از چاپ سه میلیون جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: چاپ این کتاب‌ها از دهه فجر آغاز می‌شود و از ۲۲ عنوان کتاب رونمایی خواهد شد. طرحی تحت عنوان «کانون مدرسه» طراحی شده که تفاهم‌نامه آن امضا شده است و این طرح بلافاصله بعد از امتحانات مدارس آغاز می‌شود و مدارس را تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به ولادت امام علی(ع) گفت: ویژه برنامه‌هایی به این مناسب طراحی شده و اعتکاف نوجوانان از برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام است.  همچنین نمایشگاه‌های مختلف تبیینی برای کودکان و نوجوان طراحی شده و در مراکز کانون برگزار خواهد شد. روایتگری از روند دستاوردها و پیروزهای انقلاب اسلامی به روش هنرمندانه طراحی شده تا کودکان و نوجوان با این آشنا شوند.  

انتهای پیام
captcha