آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن + فیلم
کد خبر: 4117767
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن + فیلم

عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران از آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن خبر داد و گفت: این دوره‌ها جزء اولین دوره‌های سیر در کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت است و این کتاب‌ها با مقدمات تدبر در قرآن شروع می‌شود.

حسین مختاریحسین مختاری، عضو مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، از آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن خبر داد و گفت: دوره‌های مقدمات تدبر، جزء اولین دوره‌های سیر در کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت است و این کتاب‌ها با مقدمات تدبر شروع می‌شود.

وی افزود: در کتاب مقدمات تدبر 9 سوره مورد مطالعه قرار می‌گیرد و به جایگاه قرآن، ضرورت رجوع به آن، ضرورت برنامه داشتن برای یادگیری قرآن و ویژگی‌های چنین برنامه‌ای پرداخته می‌شود. در این دوره سعی می‌شود مخاطب به طور عملی در دل مطالعه این سوره‌ها با مفهوم تدبر و روند آن آشنا شود. همچنین این سوره‌ها به نحوی انتخاب شده‌اند که به برکت آنها موانع رجوع به قرآن در صورت اهتمام عملی به این سوره ها رفع و زمینه و مقدمات لازم برای رجوع مستمر همراه با تدبر فراهم شود.

مختاری با اشاره به افق و دورنمای دوره‌ها، اظهار کرد: دوره پیوسته روش‌های تدبر چهار مرحله دارد. بخش اول با مقدمات تدبر در قرآن شروع می‌شود. در این بخش حدود 40 سوره کوتاه قرآن ذیل پنج کتاب کار می‌شود. در این بخش، که دوره تسبیح نام دارد، قرار است مخاطب به فهمی عمومی از قرآن برسد، فهمی که عملیاتی باشد و بتواند با این پشتوانه خودش کل قرآن را بخواند و بفهمد. در دوره دوم یا دوره حمد پنج جلد دیگر از کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن کار می‌شود. هدف این دوره، که با عنوان دوره حمد شناخته می‌شود، توسعه، ارتقا و عمق پیدا کردن فهم و اتقان بیشتر آن است. دوره سوم با عنوان تهلیل بر اساس «‌سُبحانَ اللهِ َو الحَمدُ لِلهِ وَ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَ اللهُ اَکبَرُ»، دوره تهلیل است. بدین نحو که فرد یک سوره را انتخاب و مجموعه روش‌های تدبری را که تاکنون کار کرده روی آن سوره پیاده می‌کند و بعد به کمک چهار کتاب دیگر، کار خود را که شبیه یک پایان‌نامه در مورد یک سوره است، ارتقا می‌دهد و دقیق‌تر می‌کند. خروجی دوره سوم این است که فرد بتواند پاسخ سؤالات خود را که به قرآن عرضه می‌کند، به درستی بگیرد و توان پژوهشی در فرد ایجاد شود. در دوره اول یا تسبیح، فهم قرآن، دوره دوم یا حمد ارتقا و اتقان فهم و در دوره تهلیل که دوره سوم است رسیدن به توان پژوهش و گرفتن پاسخ مسائل مد نظر است.

وی ادامه داد: غایت دوره چهارم، که با عنوان تکبیر وَ اللهُ اَکبَرُ است، پیاده‌سازی و اقامه قرآن در جامعه خواهد بود. البته پیاده‌سازی قرآن در زندگی از همان مقدمات تدبر مورد توجه است، لیکن در این دوره یکسری کتاب‌ها مربوط به عمل و شناخت لوازم عملیاتی کردن قرآن و کتاب‌هایی با عنوان تدبر در دعا کار می‌شود.

مختاری بیان کرد: فعلاً ثبت‌نام‌ برای دوره مقدمات تدبر در قرآن آغاز شده است و عموم علاقه‌مندان بزرگسال می‌توانند در آن شرکت کنند و تمرکز بیشتر مجموعه روی فضای جامعه نخبگانی و متخصصان در حوزه‌ها و دانشجوهای رشته‌های مختلف است. دوره‌های مقدمات تدبر با مشارکت مدارس مختلف مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت برگزار می‌شود. بدین ترتیب که برای فعالان و دانشجوهای هر حوزه یا گروه رشته‌ها شرکت در کلاسی ویژه پیشنهاد شده است. البته محتوا همه دوره‌های قرآن است، ولی برای اینکه متخصصان هر حوزه گفتمانشان مشترک و نیز نوع برنامه‌های افراد این حوزه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر است و هم در فضای اجرا و هم در فضای گفتمان این کلاس‌ها توفیق بیشتری داشته باشند، این دوره‌ها متناسب با رشته‌های تحصیلی و زمینه‌های تخصصی مختلف ارائه شده است. دانشجویان و متخصصان حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی و مطالعات زنان، حوزه علوم پایه و فنی مهندسی، حوزه ادبیات، هنر و رسانه، فعالان حوزه تبلیغ و مساجد، فعالان تشکل‌های دانشجویی و فضاهای دانشگاهی، طلاب علوم دینی، دانشجویان و اساتید الهیات و حفاظ قرآن دوره‌ها جداگانه برگزار می‌شود. ضمن اینکه بعضی دوره‌ها برای علاقه‌مندان به تدبر در قرآن تعیین شده است.

وی در رابطه با مهلت ثبت‌نام این زمان را نیمه بهمن‌ اعلام و بیان کرد: آغاز جلسات از هفته سوم بهمن‌ صورت می‌گیرد. دوره مقدمات تدبر یک ترمه است و تا انتهای خرداد به طول می‌انجامد. در این ترم علاوه بر کتاب مقدمات تدبر در قرآن، کلیات موضوع انسان در قرآن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. میزانی که شناخت از خودمان و قوایی که داریم بیشتر شود، بهتر می‌توانیم به قرآن رجوع کنیم و امکان عمل به قرآن بیشتر می‌شود. موضوع انسان در قرآن نیز با عنوان ساختار وجودی انسان در قرآن و در قالب محتوای جانبی به مخاطبان ارائه می‌شود و محتوای اصلی کتاب مقدمات تدبر است.
 
عضو مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه این دوره‌ها رایگان است، تصریح کرد: هزینه شرکت در دوره تمرکز بر انتقال محتوا به سایر افراد جامعه است و هزینه مالی ندارد، ولی یک تعهد جمعی مبنی بر انتقال این سوره‌ها به فضای جامعه وجود دارد که بدین منظور در انتهای ترم یک خروجی جمعی تعریف می‌شود و همه با همدیگر حداقل برای توسعه و نشر یکی از این سوره‌هایی که کار کرده‌اند برنامه جمعی دارند و با هم همکاری و همیاری می‌کنند.
 
مختاری با اشاره به اساتید دوره گفت: اساتید دوره اساتید مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران هستند. کلاس‌های بانوان از آقایان مجزاست. 16 دوره برای بانوان برگزار می‌شود که به صورت آنلاین و حضوری امکان ثبت‌نام دارند. برای آقایان با توجه به اینکه زمانشان متمرکز در آخر هفته است، فرم جداگانه‌ای در صفحه ثبت‌نام وجود دارد. یک دوره حضوری پنجشنبه‌ها از ساعت 10 تا 12 و یک دوره برخط در همان روز از ساعت 13 تا 15 برگزار می‌شود و با توجه به اینکه برنامه‌های آقایان قدری متفاوت است، فضای خودخوان هم داریم که گروه‌های مباحثه شکل می‌گیرد. معمولاً این دوره‌ها علاوه بر زمان کلاس‌ها و کارگاه‌ها نیازمند حداقل مطالعه و تمرین هفته‌ای پنج ساعت است. فضای علمی و تمرکز دوره نیز بر فهم خوب قرآن و انتقال دقیق آن است.
 
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان به منظور ثبت‌نام در این دوره و اطلاع از ساعت کلاس‌ها می‌توانند به آدرس اینترنتی http://quranetratschool.ir/?p=23714 مراجعه کنند.
نمونه‌ای از دوره مقدمات تدبر در قرآن

دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن

انتهای پیام
captcha