یونسکو: مجموعه «سرزمین سبأ» در معرض خطر قرار داد
کد خبر: 4117795
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴

یونسکو: مجموعه «سرزمین سبأ» در معرض خطر قرار داد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) مجموعه «سرزمین سبأ» در یمن را در فهرست میراث جهانیِ در معرض خطر قرار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، یونسکو با قرار دادن «مملکت سبأ» در مأرب یمن در فهرست میراث جهانیِ در معرض خطر، اعلام کرد: با توجه به وضعیت ناآرام یمن این اثر باستانی در خطر قرار دارد.

مجموعه آثار به جا مانده از پادشاهی سبأ که در مأرب یمن قرار دارد، به دلیل ذکر آن در قرآن کریم و همچنین جایگاهی که در میراث دینی ادیان ابراهیمی به ویژه یهودیت دارد، همواره از اهمیت فراوانی در میراث فرهنگی و تاریخی جهان اسلام برخوردار بوده است.

پادشاهی سبأ در جنوب عربستان و به‌طور خاص در شمال غربی شهر عدن یمن قرار داشته است. شهرت این پادشاهی به دلیل سد بزرگ آن (سد مأرب) و همچنین شگفتی‌های معماری و ملکه تاریخی آن است که در قرآن کریم و تورات از او یاد شده است.

بنای شهر سبأ که قدمت آن به قرن نهم قبل از میلاد می‌رسد، به قبیله سبأ نسبت داده شده است، برخی نیز قدمت این شهر را به قرن 11پیش از میلاد می‌رسانند.

تمدن سبأ بناهای جاودانه‌ای برپا ساخت که برخی از آنها تا به امروز وجود دارد و از جمله این بناها و معروف‌ترین آنها سد بزرگ آن به نام سد مأرب است که یکی از شگفتی‌های معماری در جهان قدیم به شمار می‌رود. با توجه به این سد می‌توان گفت تمدن آن روز سبأ، از توانایی‌های فنی و مهندسی و همچنین کشاورزی بالایی برخوردار بوده است.  

آثار باستانی تمدن سبأ تنها به سدها ختم نشد. بلکه شامل کاخ‌ها، معابد و قلعه‌ها نیز می‌شده است، شهر سبأ با یک دیوار بلند دفاعی با هفت دروازه احاطه شده بود که حمله به این شهر را برای سرزمین‌های دیگر غیرممکن می‌ساخت.

بلقیس، ملکه سبأ صاحب سه قصر بود که «غمدان، بینون و سلحین» نام داشته است و همچنین صاحب تختی بزرگ و مجلل بود که از طلا ساخته شده بود و پایه‌های آن با زبرجد سبز و یاقوت سرخ آراسته شده بود. از این تخت در قرآن کریم نیز از زبان هدهد یاد شده است: «إِنِّي وَجَدتُّ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ وَأُوتِيَتْ مِن كُلِّ شَيْءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِيمٌ: من [آنجا] زنى را يافتم كه بر آنها سلطنت می‌کرد و از هر چيزى به او داده شده بود و تختى بزرگ داشت.» [نمل 23]

انتهای پیام
captcha