دریافت مجوز تأسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی
کد خبر: 4117880
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد:

دریافت مجوز تأسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به دریافت مجوز راه‌اندازی پایگاه سلامت و تأسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی، گفت: ایجاد رشته‌هایی همچون «جمعیت شناسی و سلامت»، «فلسفه سلامت» و «سلامت معنوی»، جزء نیاز‌های کشور و وزارت بهداشت در حوزه علوم انسانی است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، امروز هشتم بهمن‌ماه در آیین رونمایی از پوستر دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که امروز در عرصه‌های مختلف به ویژه مباحث علمی و حوزه بهداشت و سلامت در کشور مشاهده می‌شود، محصول انقلاب اسلامی است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: افرادی که سال‌های پیش از انقلاب را درک کرده‌اند به خاطر دارند در آن زمان حتی برای تأمین پزشک عمومی، نیازمند کمک گرفتن از کشور‌های دیگر بودیم. امروز پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف علمی و به ویژه بهداشت و سلامت دیده می‌شود، قابل قیاس با گذشته نیست؛ تأسیس مراکز علمی پیشرفته و نیز تربیت پزشکان فوق‌تخصص در همه رشته‌های پزشکی، به برکت مجاهدت و فداکاری امام خمینی(ره)، شهدا و همه خدمت‌گزاران به انقلاب اسلامی دست آمده است.

وی برگزاری این گونه همایش‌ها را نشان‌دهنده حرکت مراکز علمی کشور در مرز‌های دانش در عرصه‌های گوناگون دانست و افزود: برگزاری همایش‌های تخصصی به صورت بین‌المللی با حضور مراکز علمی برجسته جهان، نشان دهنده اهتمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما به تولید دانش است. امروز کشور به لحاظ تولید علم در رتبه قابل توجهی قرار دارد. در حالی که بر اساس ارزیابی مراکز علم‌سنجی، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۲ در جایگاه چهل و هشتم جهان ارزیابی می‌شد، امروز جایگاه پانزدهم جهان را در اختیار دارد. این دستاورد علی‌رغم سال‌ها فشار و تحریم به دست آمده است و محصول زحمات مراکز علمی و دانشگاه‌های ما است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، شکل‌گیری نهاد علمی و بین‌المللی جامعةالمصطفی را یکی از برکات انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: جامعةالمصطفی العالمیه امروز در نزدیک به ۶۰ نقطه عالم به صورت رسمی و قانونی فعالیت علمی دارد و یک شبکه بین‌المللی را برای نظام علمی و آموزشی کشور فراهم نموده است. ظرفیت بین‌المللی جامعةالمصطفی در خدمت تمام مراکز علمی کشور قرار دارد و همه دانشگاه‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند باشند و در همه عرصه‌های علمی، می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با اشاره به ورود جامعةالمصطفی در مباحثی همچون سلامت معنوی، فقه سلامت و اخلاق پزشکی، اظهار کرد: مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی، سالانه میزبان محققان در زمینه‌های مختلف علمی از جمله نگاه اسلام به مباحث خاص پزشکی همچون شبیه‌سازی و… است. در حالی که همچنان بسیاری از مراکز دینی جهان، مخالفت خود را با برخی از عرصه‌های علمی، هرچند به صورت فکری نشان می‌دهند، در ایران، مبنا و فکری حاکم است که نه تنها مخالفتی با توسعه علم ندارد، بلکه پیشرفت علمی همراه با رعایت ضوابط اخلاقی را تشویق و حمایت نیز می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی با تقدیر از زحمات و فداکاری‌های کادر بهداشت و سلامت کشور، اذعان کرد: ما مدیون ایثار و از خودگذشتی شهدا از آغاز انقلاب اسلامی تا شهدای سلامت و امنیت هستیم. لازم است یاد کنیم از خدمات کادر سلامت که به ویژه در سه سال اخیر خوش درخشیدند و همچون دوران دفاع مقدس، مخلصانه و مجاهدانه پای کار ایستادند و آثار و برکات این فداکاری‌ها امروز قابل مشاهده است.

در ابتدای این مراسم مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برگزاری دهمین دوره همایش قرآن، عترت و سلامت به میزبانی قم و با همکاری جامعةالمصطفی، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم علاوه بر این همایش، برنامه‌های متعددی برای همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه بین‌المللی‌سازی علوم سلامت در دستور کار دارد.

مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

وی با تأکید بر لزوم بهره‌برداری بیشتر از مبانی قرآن و عترت در فرهنگ سلامت و بهداشت عمومی، ادامه داد: برای دستیابی به مرجعیت علمی برای ایران قوی، باید از مبانی قرآنی و حدیثی استفاده کنیم. در این زمینه دانشگاه‌های کشور باید به بیان دیدگاه‌های خود ب‍پردازند و برگزاری این همایش می‌تواند مقدمه‌ای برای ادامه این فعالیت‌ها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برگزاری هفتمین دوره همایش سلامت معنوی در اسفندماه سال جاری، برگزاری این همایش را دارای اهمیت بالایی دانست و خواستار همکاری و مشارکت جامعةالمصطفی در برگزاری آن شد.

مصری با اشاره به دریافت مجوز راه‌اندازی پایگاه سلامت و تأسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی، خاطرنشان کرد: ایجاد رشته‌هایی همچون «جمعیت شناسی و سلامت»، «فلسفه سلامت» و «سلامت معنوی»، جزء نیاز‌های کشور و وزارت بهداشت در حوزه علوم انسانی است که امیدواریم با همکاری جامعةالمصطفی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شود.

انتهای پیام
captcha