جشنواره مالزی فرصتی برای معرفی سبک‌های متنوع خوشنویسی قرآنی است
کد خبر: 4117990
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد؛

جشنواره مالزی فرصتی برای معرفی سبک‌های متنوع خوشنویسی قرآنی است

پیمان پیروی، هنرمند خوشنویس ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای قرآنی رستو در مالزی گفت: با برپایی چنین جشنواره‌هایی مردم با قرآن و دستاوردهای قرآنی آشنا می‌شوند، هنرمندان در رشته‌های مختلف از جمله خوشنویسی در آن شرکت و خطوط مختلف خوشنویسی قرآنی را به بازدیدکنندگان و مخاطبان معرفی می‌کنند.

پیمان پیروی، هنرمند خوشنویس ایرانی در جشنواره قرآنی مالزی

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از ۳۰ دی در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی آغاز شده است و امروز، 9 بهمن‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

برپایی نمایشگاه آثار باستانی مربوط به پیامبر(ص) و صحابه، نمایشگاه پرده‌ کعبه، نمایشگاه محصولات بنیاد رستو و نمایشگاه بزرگ‌ترین کتاب سیره در جهان از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین بخشی از جشنواره به حراج آثار هنری، بازار محصولات حلال، جشنواره پویانمایی و فعالیت‌های مخصوص کودکان مانند رنگ‌‎آمیزی اختصاص یافته است.

رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به نمایندگی از ایران در این رویداد قرآنی حضور یافته است و گروهی از هنرمندان ایرانی از جمله پیمان پیروی، هنرمند خوشنویس با هماهنگی رایزنی، به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در آن پرداخته‌اند.

خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی با این هنرمند ایرانی گفت‌و‌گو کرد و وی ضمن معرفی خود گفت: پیمان پیروی متولد 1351 از شهرستان کازرون استان فارس فوق لیسانس پژوهش هنر و عضو انجمن خوشنویسان ایران هستم و سال‌ها در حوزه خوشنویسی کلاسیک فعالیت داشته‌ام و حدود 38 سال تجربه کار در حوزه خوشنویسی دارم، مؤسس رشته خوشنویسی در دانشگاه برای اولین‌بار هستم و چندین سال مدیرگروه همین رشته در دانشگاه بوده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه نقاشی خط مشغول هستم و نزدیک 18 سال است که خط را به صورت کاملاً حرفه‌ای ادامه می‌دهم و در مراکز آموزشی آموزشگاهی و مؤسسات خصوصی تدریس دارم و بیشتر کار نمایشگاهی انجام می‌دهم.

جشنواره مالزی فرصتی برای معرفی سبک‌های متنوع خوشنویسی قرآنی است

پیروی درباره چگونگی ورود به رشته نقاشی خط و خوشنویسی گفت: استعدادی در وجود من بود، بخشی از این استعداد خدادادی و بخشی از پدرم به من به ارث رسید، ایشان خط تحریری و خودکاری بسیار زیبایی داشتند و من هم آن را به ارث بردم و خدا خواست که وارد فضای خوشنویسی حرفه‌ای و کلاسیک شوم و با تشویق اولین استادم در سال 63 این مسیر را ادامه دادم. از زادگاهم به تهران مهاجرت کردم و 22 سال است که به صورت کاملاً حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارم.

کسب مقام در جشنواره «البرده» امارات

این هنرمند خوشنویس در ادامه از تجربه حضور خود در جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی گفت و بیان کرد: سال 2008 و 2009 دو دوره در جشنواره «البرده» امارات مقام آوردم و قبل از آن در جشنواره‌های استانی فارس و استان‌های جنوبی کشور مقام برتر را کسب کردم، در دوره دانشجویی در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور در دو دوره مقام برتر را از آن خود کردم، جشنواره رضوی و جشنواره «باغ بسم‌الله» نیز دیگر جشنواره‌هایی است که در آن شرکت داشته‌ام.

وی همچنین تفاوت جشنواره مالزی با جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی را تبیین کرد و گفت: نمایشگاه‌های داخلی متناسب با تعداد هنرمندان و سطح نمایشگاه، عیار و کیفیت متفاوتی دارد، متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های خوبی شاهد نبوده‌ایم، کرونا هم سبب شد تعدادی از نمایشگاه‌ها برگزار نشود، اما در نمایشگاه کنونی مالزی، به همراه دیگر هنرمند خوبمان «محسن سلیمانی» سعی کرده‌ایم آثاری خیلی خاص و متناسب با حال و هوا و فرهنگ مالزی ارائه دهیم و موضوعات و مفاهیم قرآنی را در نمایشگاه عرضه کنیم، در کل نمایشگاه عیار قابل قبولی دارد.

پیمان پیروی به نقاط قوت و ضعف نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه در مکانی برگزار شده که بزرگ‌ترین مرکز چاپ و نشر قرآن پس از عربستان است، جایی که فعالیت‌های قرآنی در آن زیاد است، این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده و بهترین فضا برای آن در نظر گرفته شده و از نظر زمانی نیز در تعطیلات سال نو برگزار شده و موقعیت خوبی برای استقبال مردم از نمایشگاه فراهم کرده است، اگر این نمایشگاه در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار می‌شد، طبیعتاً استقبال بیشتری می‌شد؛ هر چند که در حال حاضر نیز شرایط خوبی را برای بازدید مردم فراهم کرده است.

پیمان پیروی در حال شرح تابلوهای هنری خود به دانش‌آموزان ایرانی مقیم مالزی

چین و عراق حضور قدرتمندانه‌ای در جشنواره ندارند

پیروی در پاسخ به این سؤال که هنرمندان دیگر کشورها به ویژه چین و عراق را در نمایشگاه چگونه دیدید، پاسخ داد: این دو کشور خیلی هنرمندان قوی خود را به نمایشگاه اعزام نکرده‌اند و حضورشان می‌توانست پر بارتر باشد، شاید سال‌های دیگر این حضور مناسب‌تر باشد و سال آینده قرار است به صورت بین‌المللی و پربارتر برگزار شود و امسال سال نخست این نمایشگاه بوده و اولین تجربه مالزی است و امیدوارم کاستی‌های آن برای سال آینده برطرف شود.

وی درباره تأثیر این‌گونه برنامه‌ها در انس هر چه بیشتر مردم با قرآن، اظهار کرد: با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی مردم با قرآن، مفاهیم، آثار و دستاوردهای قرآنی آشنا می‌شوند، هنرمندان در رشته‌های مختلف از جمله خوشنویسی در آن شرکت می‌کنند و خطوط مختلف خوشنویسی قرآنی را به بازدیدکنندگان و مخاطبان معرفی کنند، خطوطی که هر یک ویژگی‌ها و حال و هوای خود را دارد.

پیروی یادآور شد: من از ایران سعی کرده‌ام خط ایرانی نستعلیق و شکسته نستعلیق و کوفی بنایی را به نمایشگاه بیاورم، خطوطی که با مفاهیم، آیات و واژه‌های قرآنی می‌توانیم آن را به کشورهای مختلف معرفی کنیم.

نمایش «اسماء الله» در مالزی

وی ادامه داد: 18 اثر هنری را در نمایشگاه شرکت داده‌ام، از جمله 3 اثر بر روی بوم در ابعاد 150 در 150 که تلفیقی از خط کوفی بنایی و نستعلیق و شامل یکصد اسم خداوند(اسماء الله) است که با طلا و به صورت کاملاً متفاوت اجرا شده است.

پیمان پیروی در حال شرح تابلوهای هنری خود به ایرانیان مقیم مالزی

پیروی در پایان درباره تأثیر هنر قرآنی در زندگی شخصی بیان کرد: این نوع هنر در خودم و خانوده‌ام تأثیرگذار بوده و بیشترین تأثیری که آیات قرآن بر من گذاشته، دیگر کارهایم بر من نگذاشته است و این یک ارتباط دلی است، سوره حمد، آیة الکرسی و «وان یکاد» را بارها با فرم‌های مختلف اجرا کرده‌ام که بر حال و هوایم تأثیرگذار بوده است. کسی که خوشنویسی می‌کند با واژه‌ها ارتباط برقرار می‌کند و چه بهتر که این واژه‌ها آیات قرآن باشد.

انتهای پیام
captcha