توسعه علم و فرهنگ؛ کلیدی‌ترین راهکار پیشرفت انقلاب اسلامی
کد خبر: 4117997
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
مخبر دزفولی اظهار کرد:

توسعه علم و فرهنگ؛ کلیدی‌ترین راهکار پیشرفت انقلاب اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کلیدی‌ترین راه‌های توسعه انقلاب اسلامی را توسعه علم و فرهنگ دانست و تصریح کرد:‌ مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسیر دانشمندی و علمی است و کسانی را می‌طلبد که افق‌های دور را در نظر گرفته باشند.

توسعه علم و فرهنگ؛ کلیدی‌ترین راهکار پیشرفت انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، نهم بهمن‌ماه در محل تالار ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از خوشامدگویی معاون اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئولان حاضر در مراسم، مخبر دزفولی، دبیر اسبق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی اظهار کرد: برای من‌ جای خوشبختی است که در جمع فرهیختگان عرصه فرهنگ‌ باشم. دهه پر نور فجر را که در آستانه آن قرار داریم به همه ملت بزرگ ایران و فرهیختگان عرصه علم و فرهنگ‌ تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: اگر نبود نوری که حضرت امام(ره) در جامعه اسلامی تابید، شاید اتفاقات امروز در صحنه جهانی رقم نمی‌خورد. پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی یک گفتمان و ادبیات جدید در عرصه فرهنگ و سیاست جهانی بود. ادبیات امام(ره) دنیا را دگرگون کرد و بیش از ۴۰ سال است انقلاب در حال درخشیدن است.

وی ادامه داد: این درخشندگی حسادت و دشمنی دشمنان را در پی دارد. پیام انقلاب، متفاوت با آنچه در جهان معاصر می‌گذرد به بشریت منتقل می‌شود. لذا شقی‌های جهانی با این پیام مخالفت می‌کنند. برخی ۴۰ سال است که تصور می‌کنند وجود دشمن در کشور توهم است اما اینگونه نیست و واقعاً با ما دشمنی می‌کنند.

مخبر دزفولی بیان کرد: جنگ حق و باطل تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه خواهد داشت. باطل رفتنی و حق حتماً پیروز است. در این مسیر ممکن است مشکلات و ناکامی‌هایی وجود داشته باشد اما به توفیق الهی موفق خواهیم شد. کار ما در عرصه فرهنگ باور به این‌ مسئله است. هرگاه در این مسیر تردید پیش آمد، آسیب دیدیم. امام(ره) انقلاب را با مردم و بر پایه اسلام پیش برد. رهبری معظم انقلاب نیز انقلاب را با مردم و اسلام‌ هدایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما هم اگر این مبنا را بپذیریم و ایستادگی کنیم، موفق خواهیم شد. تجلیل از حجت‌الاسلام عاملی، تجلیل از علم و فرهنگ است. این دوی امدادی که سال‌هاست در عرصه فرهنگ پیگیری می‌شود، نشان دهنده آن است که تمامی مسئولان فرهنگی در این مسیر به دنبال توسعه فعالیت‌های مدیران گذشته هستند. استمرار این حرکت امروز به دست حجت‌الاسلام خسروپناه خواهد بود و ایشان با تلاش و به صورت برجسته‌تر در این مسیر حرکت می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف تمامی مسئولان فرهنگی مشترک است و در مسیر دوی امدادی عرصه فرهنگ فعالیت می‌کنند. حجت‌الاسلام خسروپناه سال‌های سال در عرصه فرهنگی تلاش کرده و مراتب دانشگاهی را نیز با موفقیت طی کرده‌اند. البته لازمه حضور در نهاد راهبردی همین نگاه دانشمندی است. مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر دانشمندی و علمی است و کسانی را می‌طلبد که افق‌های دور را در نظر گرفته باشند.

وی گفت: در حوزه خدمتگزاری اولویت اول حجت‌الاسلام خسروپناه تلاش در مسیر توسعه فرهنگی است. این جایگاه مهم است چون مأموریت‌های مهمی دارد. وظیفه نهاد راهبردی این است که ریل‌گذاری کرده و سازوکار هدف‌گذاری خود را مشخص کند. امروز بسیاری از اسناد راهبردی تصویب شده است. بدون داشتن نقشه راه افق‌های بلندی که ترسیم شده محقق نخواهد شد و شرط کافی تبدیل و ترجمه اسناد راهبردی به کارهای میدانی و عملیاتی است.

وی تصریح کرد: رمز موفقیت ما در به ثمر نشاندن افق‌های راهبردی، همدلی و همکاری حوزه سیاست‌گذاری با حوزه‌های اجرایی است. این‌ مسئله در عرصه علم و فناوری تجربه شده است. روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، اثری از ایران در عرصه علم و فناوری نبود. امروز دو درصد تولید علم دنیا برای جمهوری اسلامی است و بیش از ۳۰۰ دانشمند برتر دنیا در ایران فعالیت دارند. انقلاب اسلامی آنچنان در عرصه علم و فناوری قوی شده که قابل رقابت با برجسته‌های دنیاست.

مخبر دزفولی بیان کرد: در حوزه‌های مهندسی و پزشکی توسعه فراوانی به دست آورده‌ایم که برای پیشبرد بیشتر آن باید برنامه‌ریزی کنیم و راه اینکه دشمن را ناامید کنیم، خدمت به مردم و تلاش شبانه‌روزی برای توسعه کشور است. یکی از کلیدی‌ترین راه‌های توسعه انقلاب اسلامی توسعه علم و فرهنگ است. امروز در عرصه فرهنگ توفیقی مانند حوزه‌های علمی نداشته‌ایم. البته دشمن‌ بیشترین فشار را در حوزه فرهنگ به ما وارد می‌کند. حضور شخصیتی مانند حجت‌الاسلام خسروپناه کمک خواهد کرد که به اهداف بزرگ فرهنگی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha