شعر به‌صورت تام و تمام متعلق به زبان فارسی است/ اعلام اسامی نامزدهای هفدهمین دوره
کد خبر: 4118086
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
در نشست خبری جشنواره شعر فجر عنوان شد:

شعر به‌صورت تام و تمام متعلق به زبان فارسی است/ اعلام اسامی نامزدهای هفدهمین دوره

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی، دبیر علمی این دوره از جشنواره برگزار و اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد.

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، امروز یکشنبه 9  بهمن ماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی، دبیر علمی این دوره از جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و اسامی داوران و نامزدهای بخش‌های مختلف این جشنواره اعلام شد.

رشد 20 درصدی استقبال از جشنواره شعر فجر

رضا اسماعیلی، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در این نشست ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر عنوان کرد: در جشنواره امسال سعی کردیم با استفاده از تجربیات و تلاش‌های مدیران، دبیران و داوران ادوار پیشین، تمام تلاش خود را معطوف به برگزاری جشنواره با یک روال مناسب و شایسته کنیم و بتوانیم هم در بخش رقابتی و هم در بخش ویژه از جمله محافل ادبی و بخش بین‌المللی جشنواره -که به شاعران فارسی‌زبان اختصاص دارد- شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ادامه ضمن اشاره به رشد 20 درصدی استقبال از این دوره از جشنواره، اضافه کرد: سال گذشته 2 هزار و 700 عنوان کتاب مورد ارزیابی داوری قرار گرفت و امسال 3125 عنوان کتاب توسط داوران داوری شده است.

اسماعیلی با اشاره به «شعر بزرگسال»، «شعر کودک و نوجوان» و «درباره شعر» به عنوان سه بخش اصلی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عنوان کرد: آثار بخش بزرگسال در سه زیر شاخه کلاسیک، شعر نو شامل قالب‌های نیمایی و سپید و شعر محاوره یا ترانه داوری و ارزیابی می‌شوند. «درباره شعر» هم به کتاب‌هایی با موضوع نقد و پژوهش ادبی اختصاص دارد که با وجود فرصت محدود، آثار در همه این بخش‌ها با برنامه‌ریزی و به‌صورت فشرده و با همت شبانه‌روزی داوران با دقت  مورد داوری قرار گرفت.

استان‌ها بیشتر درگیر جشنواره شعر شدند

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اضافه کرد: در این دوره برای تمرکززدایی، افتتاحیه در استان فارس و در شهر شیراز برگزار شد. علاوه بر این چند نشست دیگر در شهرهای خرم‌آباد و خراسان رضوی برگزار شد. همچنین در چند روز آینده هم نشستی برای شاعران فارسی‌زبان در جزیره ابوموسی خواهیم داشت؛ لذا سعی کردیم استان‌ها را بیشتر از پیش در جشنواره شعر فجر درگیر کنیم که این اتفاق مبارکی است.

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: در هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر علاوه بر چهره‌های پیشکسوت، از چهره‌های جدید و شاعران جوان و صاحب تجربه در ترکیب هیئت علمی و داوران جشنواره استفاده شد و خوشبختانه با ترکیب مناسب و شایسته‌ای آثار داوری شد.   

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

وی در ادامه و در بیان وجوه تمایز این دوره از جشنواره شعر فجر با سایر ادوارِ جشنواره عنوان کرد: این دوره سه برجستگی داشت، ابتدا اینکه نشست ویژه شعر نو در قالب‌های نیمایی و سپید برگزار کردیم. ویژگی دوم، برگزاری نشست دانشگاهی با حضور استادان و شاعران در دانشگاه فردوسی مشهد بود که ضمن شعرخوانی بخشی از جلسه به مباحث نظری و تئوری اختصاص پیدا کرد.

اسماعیلی ویژگی دیگر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را تلاش در حوزه اطلاع‌رسانی و پوشش خبری فعال‌تر و گسترده‌تر عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم امسال جشنواره چراغ خاموش برگزار نشود و علاوه بر اینکه بنده به عنوان دبیر جشنواره پاسخگوی همه رسانه‌ها بودم، متجاوز از 80 یادداشت از دوستان شاعر در رسانه‌ها و مطبوعات منتشر شد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر تأکید کرد: خوشبختانه تا به امروز حاشیه‌ای نداشتیم و جشنواره با سلامت کامل برگزار شده است، حاشیه‌هایی که ممکن است مانع برگزاری مطلوب جشنواره شود.

شعر به‌صورت تام و تمام به زبان فارسی متعلق است

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هم ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، شعر را ثروت ملی ما ایرانی‌ها خواند و گفت: شعر یک خلق تام و تمام است که می‌تواند یک نهضت خلق‌کننده را برای ما پیش بیاورد.

رمضانی ادامه داد: دلیل تاکیدم بر «خلق» این است که در سایر گونه‌های ادبی به اندازه شعر، الهام‌بخشی و همه‌گیری در بین اقشار مختلف مردم را نمی‌توانیم پیدا کنیم؛ لذا خلق و الهام‌‌بخشی که در شعر نهفته منحصر به فرد است و چه بسا بتوانیم ادعا کنیم که شعر به‌صورت تام و تمام به زبان فارسی متعلق است و در هیچ زبان دیگری این‌گونه طبع‌پسند، آهنگین، موزون و دارای معنی سراغ نداریم.

وی افزود: شعر فارسی از ابتدا واگویه روحیات والای ملت ایران، از جمله اخلاص و ایثار، نوع‌دوستی، برادری، انسانیت، شرافت و همه ویژگی‌های مثبت قابل بیان برای یک ملت است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن تشکر از مجموعه اعضای هیئت علمی، دبیر و داوران هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در طول دوره داوری کار فشرده و سختی را به انجام رساندند؛ اظهار کرد: حجم آثار رسیده به دبیرخانه این دوره، نویدبخش یک دامنه پرشمار از علاقه‌مندان به حوزه شعر است. همچنین در چند نوبتی که در دبیرخانه حاضر شدم، مسئله آثار شاعران کتاب اولی به‌طور برجسته و پرتعداد مطرح بود که باید هم به شاعران و هم ناشرانی که جرئت و جسارت داشتند که این آثار را منتشر کنند، خدا قوت گفت.  

جزیره ابوموسی میزبان شاعران بین‌المللی

رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن قدردانی از میزبانان استانی محافل شعر جشنواره، عنوان کرد: در ششمین محفل از محافل شعر هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر در جزیره ابوموسی در استان هرمزگان، میزبان شاعرانی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، لبنان و سوریه خواهیم بود.

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

وی همچنین به ضمیمه آموزشی جشنواره شعر فجر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در کنار جایزه ادبی جلال آل احمد، دوره آموزشی آل جلال برگزار شد، در کنار جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم دوره آموزشی کلک خیال از 12 تا 14 بهمن با حضور حداقل 120 نفر از شاعران جوان و آموزش‌پذیران شعر از سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان در این دوره در محضر 13 نفر از اساتید تراز شعر امروز ایران و دانشگاهیان آموزش خواهند دید.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی کلک خیال از طریق پایگاه نقد شعر -که به زودی دوره جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد- ثبت‌نام و حداقل سه اثر ارسال کردند و پس از ارزیابی آثارشان می‌توانند در این دوره آموزشی شرکت کنند.

رمضانی با بیان اینکه  همکاران من در دبیرخانه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، تلاش کردند یک فضای آرام منطقی و به دور از تنش برای داوران و اعضای هیئت علمی جشنواره فراهم کنند، تأکید کرد: در شرایطی که برخی تلاش می‌کنند حوزه فرهنگ که حوزه ذاتاً آرامش‌بخش، تعالی‌دهنده و پیش‌برنده جامعه است را بر هم بزنند و دچار چالش کنند، این موضوع زحمت مضاعف دارد که شرایطی فراهم کنید تا تیم داوری بتوانند با آرامش خاطر و بدون فشار و هیاهو به کار فنی و علمی خود بپردازند و آثار را به مرحله نهایی برسانند.

شعر مهم‌ترین شکل‌دهنده فرهنگ است

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین جزء فرهنگ‌ ما مُقَوِّم‌ها و شکل‌دهنده‌های آن هستند اضافه کرد: شعر مهم‌ترین شکل‌دهنده فرهنگ ما است امیدوارم تلاشی که مجموعه تلاشی که همکاران من برای پاسداشت مهم‌ترین مقوم فرهنگ ایرانی و مهم‌ترین جزء زبان فارسی انجام دادند، مورد پسند عموم مردم و اهالی ادبیات و مورد تایید خداوند متعال قرار گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان گفت: اختتامیه این دوره از این جشنواره بین‌المللی ساعت 18 تا 20 روز جمعه 14 بهمن، مصادف با سالروز میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

به گفته علی رمضانی در بخش ویژه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از قادر طهماسبی(فرید) شاعر معاصر پیشکسوت و آئینی کشور تجلیل خواهد شد.

در پایان اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر به شرح زیر اعلام شد:

  1. شعر بزرگسال

- بخش شعر کلاسیک

مجموعه شعر «دقایق» سروده سعید تاج محمدی از انتشارات  شهرستان ادب

مجموعه شعر «زیر ساعت حرم» سروده مریم سقلاطونی از انتشارات سوره مهر

مجموعه «شعر نان نمی‌شود» سروده مهدی میرزارسول‌زاده از انتشارات کتاب بهار

مجموعه شعر «مرتد» سروده مهدی جهاندار از انتشارات شهرستان ادب

مجموعه شعر «یار بَست» سروده سیدضیاء موسوی از انتشارات شانی

- بخش شعر نو

مجموعه شعر «از کنار روزها» سروده هادی منوری از انتشارات شاعران فارسی‌زبان

مجموعه شعر «روی پیشانی باد نوشته ویرانی» سروده فاطمه اقلامی از انتشارات نفیر

مجموعه شعر «میان جیوه و اندوه» از لیلا کرد‌بچه از انتشارات نگاه

در بخش «شعر محاوره و ترانه» از نظر هیئت داوران هیچ کتاب برگزیده و شایسته تقدیر اعلام نشده و تنها یک اثر شایسته تحسین در مراسم اختامیه اعلام خواهد شد.

  1. بخش درباره شعر

کتاب «شاعران حوزه ادبی خراسان» اثر محمد غلامرضایی از انتشارت سمت

کتاب «قرن‌های بی‌زمان»، نوشته مهدی محبتی از نشر هرمس

کتاب «نظامی گنجه‌ای و پنج‌گنج» نوشته نصرالله امامی از انتشارات  سمت

«هشت رود»  اثر محمدکاظم کاظمی از انتشارات شهرستان ادب

  1. بخش کودک و نوجوان

مجموعه شعر «جنگل» سروده معصومه معصوم‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مجموعه شعر «دلتنگتم و می‌دانی» سروده مریم زندی از انتشارات سروش

مجموعه شعر «قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات سروش  

همچنین،‌ براساس اعلام مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران مبلغ جایزه جشنواره نسبت به سال قبل تغییری نداشته و  به برگزیدگان جشنواره شعر فجر مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و شایستگان تقدیر ۵۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha