بررسی نقش آداب تلاوت در مهندسی تلاوت
کد خبر: 4119392
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶

بررسی نقش آداب تلاوت در مهندسی تلاوت

محمدصادق علمی در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم درباره ابعاد مختلف آداب تلاوت که باید از سوی قاری رعایت شود و تأثیر آن بر مهندسی تلاوت سخن گفت.

نقش آداب تلاوت در مهندسی تلاوت از سوی قاری قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، در سومین و آخرین روز از هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، محمدصادق علمی، پیشکسوت قرآنی از مشهد مقدس با موضوع «نقش و جایگاه آداب تلاوت در مهندسی تلاوت» طی سخنانی صفاتی را برای تالیان قرآن از زبان قرآن برشمرد.

وی تصریح کرد: آداب تالی قرآن دو بخش ظاهری و باطنی دارد، امام خمینی(ره) و میرزاجوادآقا ملکی تبریزی، آداب ظاهری را ممزوج با باطن دانسته، یعنی به نوعی آداب ظاهری را باطن‌دار باید دانست.

علمی با بیان این پرسش که قاری در تلاوت برای دیگران به دنیال چه اهدافی است؟ افزود: چه در تلاوت مسابقه‌ای یا مجلسی، یکی از اهداف تعلیم است. ممکن است هدف از تلاوت قاری برای تربیت نفوس، تبیین حقایق و معارف، ازدیاد ایمان، تقرب مخاطبان، تسبیح خداوند، بشارت، انذار، هدایت، سعادت بشر، شفای بیماران قلبی، آزادی از اسارت‌ها، بیداری انسان‌ها، مقابله با جاهلیت و یا سوز و گداز عاشقانه باشد که در قرآن می‌توان آیاتی که به این موارد اشاره دارد، یافت.

این مدرس قرآن بیان کرد: در عملیات تلاوت، تالیان قرآن صرفاً بخش فاعلیت را دارند و قابلیت بهره‌مندی از تلاوت به شنونده بستگی دارد. تالیان نقش خداوندی و پیامبری دارند. مقتضی را تالی ایجاد می‌کند، اما قابلیت قضیه بر عهده شنونده است.

وی تأکید کرد: آداب تلاوت اعم از مهندسی تلاوت است و یک تلاوت و مهندسی تلاوت خوب یک امور باطنی و آدابی را مستلزم است. پیامبر (ص) بهترین قاری خوش صدا را کسی معرفی می‌فرمایند که وقتی به قرائتش استماع کنی، خشیت الهی را در آن تلاوت، حس نمایی. امید است قاریان بزرگوار قرآن کریم با تأسی به دستورات اولیاء دین، تلاوت‌شان تأثیرات روزافزون بر مستمعین داشته و بتوانند زمینه انس با قرآن را بیش از پیش در جامعه اسلامی فراهم آورند.

انتهای پیام
captcha