آشنایی با مراحل چاپ قرآن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره
کد خبر: 4120072
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

آشنایی با مراحل چاپ قرآن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره

بازدیدکنندگان از در پنجاه و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در غرفه وزارت امور اسلامی و ارشاد عربستان از مراحل مختلف چاپ قرآن کریم در مجمع ملک فهد دیدن کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از بوابه الاخبار، بازدیدکنندگان در جریان بازدید از بخش اختصاص یافته به مجمع چاپ قرآن کریم ملک فهد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره، با مراحل مختلف قرآن کریم در این مجمع نیز آشنا شدند.

محمد بن عتیق الرفاعی، مدیر دفتر دبیرکل مجمع ملک فهد در زمینه مراحل چاپ قرآن در این مجمع تصریح کرد: چاپ قرآن کریم از کتابت با دست روی کاغذ به ابعاد 100 سانتی‌متر در 70 سانتی‌متر شروع می‌شود، سپس این نسخه به صورت الکترونیکی روی صفحات فلزی برای چاپ در 10 بخش آماده می‌شود و هر بخش شامل 3 جزء است که مجموعاً 30 جزء دارد. سپس مرحله تجمیع، صحافی و در نهایت آماده‌کردن جلد قرآن با استفاده از مقوا و چرم است به شکلی که درخور عظمت و کمال کتاب الهی باشد.

الرفاعی همچنین نحوه چاپ قرآن کریم برای نابینایان به روش خط بریل را نیز تشریح کرد. این نسخه شامل 5 جلد و هر جلد 6 جزء است. به گفته وی بیش از 10 هزار نسخه از این قرآن وجود دارد.

غرفه وزارت امور اسلامی عربستان شامل مصاحف مختلفی نیز می‌شود که در مجمع چاپ قرآن ملک فهد به چاپ رسیده است. به گفته مسئولان مجمع تاکنون 260 مصحف در اندازه‌های گوناگون و روایت‌های مختلف و همچنین کتبی در تفسیر و همچنین علوم قرآن کریم انتشار یافته است.

الرفاعی افزود: مرکز ترجمه مجمع ملک فهد تاکنون ترجمه قرآن کریم به 76 زبان مختلف را منتشر و در کشورهای گوناگون توزیع کرده است.

مجمع ملک فهد همچنین از آغاز نمایشگاه کتاب قاهره تاکنون بیش از 40 هزار جلد قرآن کریم را در میان بازدیدکنندگان توزیع کرده است.

انتهای پیام
captcha