مشارکت بخش خصوصی و نگاه استان‌محور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری
کد خبر: 4120221
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
شالبافیان مطرح کرد:

مشارکت بخش خصوصی و نگاه استان‌محور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: یکی از محورهای نمایشگاه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری در پهنه ایران بزرگ و زیبا است، به همین جهت برخی از سالن‌های نمایشگاه با نگاه استان‌محور و مشارکت بخش خصوصی حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، امروز دوشنبه 17 بهمن در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

محملی برای تعامل نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست بیان کرد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از فردا سه‌شنبه به مدت چهار روز آغاز خواهد شد. این نمایشگاه در شرایطی برپا خواهد شد که اولین سالی است بعد از بیماری کرونا شروع آرامش‌بخش‌تری را خواهد داشت. وضعیت کشور در چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده است که صنعت گردشگری از پیامدهای اتفاقات اخیر مصون نبوده و از این جهت، اهمیت نمایشگاه به عنوان محملی برای تعامل نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری مضاعف می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این نمایشگاه بر خلاف بسیاری از نمایشگاه‌های چند ماه اخیر با استقبال مناسب مخاطبان خود مواجه شده است. به علت شرایطی که وجود داشت، امکان برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها میسر نشد اما شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با دو برابر فضای قبلی خود برگزار خواهد شد.

شالبافیان اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از ۴۶ کشور جهان از مشارکت‌کننده‌های خارجی امسال نمایشگاه گردشگری هستند که رنگ و بوی دیگری را به نمایشگاه خواهند بخشید. سالن‌ خاصی به بخش‌های خصوصی اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد: یکی از محورهای نمایشگاه، نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری در پهنه ایران بزرگ و زیبا است و به همین جهت برخی از سالن‌های نمایشگاه با نگاه استان‌محور و مشارکت بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی استان‌ها در این نمایشگاه بروز و نمود خواهد داشت.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: نمایشگاه امسال با ۱۵ سالن و فضای بالغ بر 67 هزار متر مربع برگزار خواهد شد. این دوره از نمایشگاه گردشگری به صورت موضوعی خواهد بود و در آن به موضوعات گردشگری دسترس‌پذیر، سلامت، کشاورزی و... پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در تقسیم‌بندی بین استان‌ها تلاش شده تا پیوندی مفهومی در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: حضور فعالان دانشگاهی و انجمن‌های گردشگری دانشجویی به جهت بازدید و ارزیابی نمایشگاه را در این دوره شاهد خواهیم بود. یکی از محورهای نمایشگاه امسال، نشان دادن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در استان‌های مختلف است و به همین جهت در همه استان‌های حاضر بسته‌های سرمایه‌گذاری‌ای که قطعیت حداکثری داشته باشند تهیه شده و در نمایشگاه امکان ارائه آن به مخاطبان وجود دارد.

شالبافیان تصریح: از حضور شهرداری‌ها به عنوان یکی از نقش‌آفرینان توسعه گردشگری شهری استقبال شده تا شهرهایی که ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارند، حضور یابند. همچنین رونمایی از اقدامات انجام شده از جمله سامانه تقویم رویدادها را در نمایشگاه شاهد خواهیم بود.  

حلقه وصلی برای تقویت توجهات

مریم جلالی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب و دهه فجر بیان کرد: نمایشگاه صنایع دستی سی‌‌وششمین دوره خود را طی می‌کند و قدیمی‌ترین نمایشگاهی است که در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. امسال تمام تلاش ما بر اساس راهبردهایی است که طراحی شده تا از نمایشگاه به عنوان حلقه وصلی برای تقویت توجهات استفاده کنیم. نمایشگاه‌ها برگزار می‌شوند اما اینکه پیامدها و آثاری که خواهند داشت، مهم است.

وی ادامه داد: صنایع دستی بر اساس شعار «اقتصاد هویت بنیان» مرحله جدید خود را در دوره جدید سیاست‌گذاری مقام معظم رهبری و مقام عالی وزارت طی می‌کند و بر همین اساس، سعی شده نمایشگاه امسال بر اساس راهبردهای مشخص و هدف‌گذاری‌شده طراحی شود.

جلالی افزود: بیش از سه هزار متر مربع فضای حمایتی برای هنرمندان صنایع در نظر گرفته شده است و در این نمایشگاه فروش آزاد است زیرا فروش پیشران اقتصاد صنایع دستی است. تولیدکنندگان ما در سراسر کشور میزبان، مهمان و همه‌کاره این نمایشگاه هستند. علاوه بر سالن‌های استان‌محور که ظرفیت‌های خود را به نمایش می‌گذارند، در چهار سالن تخصصی صنایع دستی نمایش و عرضه خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به چهار روزی که این نمایشگاه برگزار می‌شود و چهار سالنی که داریم، برای هر روز اسم و عنوانی انتخاب شده است که روز اول «تماشا» نام گرفته تا ظرفیت‌های صنایع دستی معرفی شود، روز دوم «روایت» است که نشست مشترک است که روایت گام اول انقلاب را در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت و روز سوم «رقابت» و روز چهارم «حمایت» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: فعالان این عرصه دعوت شدند و در یک سالن اختصاصی نشستی با ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و کاربران دستی خواهیم داشت تا حوزه صنعت، بازار و دانشگاه با یکدیگر متصل شوند.

جلالی با بیان اینکه در عرصه صنایع دستی شاهد ضعف اطلاعات هستیم، بیان کرد: فضایی فراهم شده تا ۲۳ هنرمند اجرای زنده انجام دهند و تصویر گنگ و مبهمی که در ذهن‌ها وجود دارد از بین برود و محصولات متنوع‌تری را به مخاطبان معرفی کنیم. همچنین 27 هنرمند دارای درجه یک و دو هنری آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

نمایشگاه استان‌محور  با رویکرد موضوعی

سیدمصطفی فاطمی، دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در این نشست بیان کرد: این نمایشگاه استان‌محور با رویکرد موضوعی است و هر استان با موضوع خاصی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

وی در ادامه به معرفی رویکردهای استان‌ها بدین شرح پرداخت: استان خوزستان با رویکرد پرنده‌نگری و دفاع مقدس، استان بوشهر و هرمزگان با رویکرد دریایی، استان سیستان و بلوچستان با رویکرد میوه‌های گرمسیری، خوراک و میراث فرهنگی، استان خراسان رضوی گردشگری مذهبی و زیارت، استان خراسان شمالی با رویکرد از مزرعه تا خوراک، استان خراسان جنوبی و سمنان با رویکرد کویر، استان قم با رویکرد گردشگری مذهبی و نهضت مقاومت و انقلاب اسلامی، استان گلستان با رویکرد دسترس‌پذیری و دیوار بزرگ گرگان، استان مازندران با رویکرد تندرستی و سرمایه‌گذاری، استان گیلان با رویکرد گردشگری خوراک، استان اردبیل با رویکرد پایتخت کشورهای عضو اکو در سال 2023 با یک سالن مجزا، استان آذربایجان شرقی با رویکرد گردشگری ادبی و آذربایجان غربی با رویکرد گردشگری سلامت، استان زنجان با رویکرد گردشگری معدن، استان قزوین با رویکرد گردشگری آبی، استان فارس با رویکرد گردشگری عشایر و ادبی، استان یزد با رویکرد گردشگری ادبی بر پایه داستان و روایت اسطوره‌ها، استان اصفهان با رویکرد گردشگری الکترونیک، دیجیتال مارکتینگ و تورهای مجازی، استان کرمان با رویکرد نهضت مقاومت، استان البرز با رویکرد گردشگری مجازی، استان چهارمحال بختیاری با رویکرد گردشگری ماجراجویانه، استان کهگیلویه و بویر احمد با رویکرد گردشگری روستایی و عشایری، استان مرکزی با رویکرد اکوتوریسم، استان لرستان با رویکرد کشاورزی، استان همدان با رویکرد کودک، استان کردستان با رویکرد گردشگری خلاق و موسیقی، استان کرمانشاه با رویکرد میراث ملموس و خوراک، استان ایلام با رویکرد روستایی و استان تهران با بحث گردشگری و محوریت پارک‌ها و الکترونیک در نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: امسال به‌جرأت می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی کشور را خواهیم داشت و با تعدد سالن‌ها و غرفه‌هایی که وجود دارد و گستردگی این نمایشگاه می‌توان گفت که این نمایشگاه، «ایران» است.

چیدمان نمایشگاه گردشگری به صورت راسته‌بازار است

فرزاد اوجانی، دبیر سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در این نمایشگاه بیان کرد: 16 نوآور در کشور بررسی شدند و در این نمایشگاه حضور دارند. در سالن 8 و 9 فروش صنایع دستی را داریم و برای اینکه مخاطبان بتوانند کیفیت کالاها را بررسی کنند چیدمان را به صورت راسته‌بازار طراحی کردیم که تحت عنوان راسته دست و چوب، راسته دست و فلز، راسته دست و خاک و راسته دست زیورآلات است.

وی ادامه داد: این راسته‌ها کمک می‌کند که بازدید‌کننده‌ها به راحتی نوع کالایی که مدنظر دارند را انتخاب کنند و کیفیت و قیمت کالاها را مقایسه کنند. در سالن شماره 7 ارگان‌ها و مؤسساتی حضور دارند که در زنجیره صنایع دستی کمک‌کننده هستند. برای اولین بار شرکت پست در این نمایشگاه حضور دارد و به بازدیدکنندگان سرویس می‌دهد.  

انتهای پیام
captcha