مضامین دعاهای صحیفه سجادیه بی‌بدیل در ادیان و مذاهب اسلامی است
کد خبر: 4120247
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

مضامین دعاهای صحیفه سجادیه بی‌بدیل در ادیان و مذاهب اسلامی است

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اینکه در هیچ یک از ادیان و مذاهب اسلامی نمی‌توان ادعیه‌ای در حد و اندازه مضامین دعا‌های صحیفه سجادیه یافت، بیان کرد: در تمام دعا‌هایی که اهل‌بیت(ع) برای ما باقی گذاشته‌اند، بهترین آداب گفت‌وگو با ذات اقدس الهی در آن‌ها متجلی شده است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، 17 بهمن‌ماه با حضور در جمع معتکفان رجبیه المصطفی با اشاره به سنت پر خیر و برکت اعتکاف اظهارکرد: این سنت حسنه به برکت انقلاب اسلامی و با حضور پرشور صد‌ها هزار نفری جوانان ایران اسلامی احیا شده است.

وی با بیان اینکه اعتکاف، شست‌وشوی دل و ذخیره توشه‌های نورانی معرفت برای ادامه مسیر بندگی است، افزود: در این سه روز توجه معتکفان به دعا‌های مأثور از ناحیه ائمه معصومین(ع) زیاد سفارش شده است، به طوری که دعا‌های صحیفه سجادیه گنجینه‌ای ارزشمند و مبتنی بر مضامین معنوی و متعالی است که در آن خداوند متعال را به بهترین صفات و بالاترین مقام‌ها یاد کرده است؛ امام سجاد(ع) در این ادعیه متعالی‌ترین خواسته‌ها را مطرح می‌سازند.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اینکه در هیچ یک از ادیان و مذاهب اسلامی نمی‌توان ادعیه‌ای در حد و اندازه مضامین دعا‌های صحیفه سجادیه یافت، بیان کرد: در تمام دعا‌هایی که اهل‌بیت(ع) برای ما باقی گذاشته‌اند، بهترین آداب گفت‌وگو با ذات اقدس الهی در آن‌ها متجلی شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی افزود: انسان با خواندن دعا و راز و نیاز با پروردگار اوج گرفته، با عبور از سطح امور عادی زندگی، بالا رفته، به آن حقایق متعالی دست‌یافته و با صفات متعالی، خداوند را می‌خواند و معرفت خود را در قالب صفاتی که یاد می‌شوند، ارتقاء می‌بخشد.

وی با بیان اینکه اگر به قدرت استحکام روحی دست‌ یابیم، در وادی آزمون‌های الهی سربلند خواهیم بود، تصریح کرد: امیرالمؤمنین امام علی(ع)، مرد میدان‌های سخت بودند که قدرت، استحکام و ایستادگی را از عبادت‌های شبانه به دست آوردند؛ چرا که دل مستحکم در عرصه‌های سخت امتحانات الهی، بدون لرزش پایدار و استوار خواهد ماند.

استاد جامعةالمصطفی در ادامه صبر و مقاومت و تقوای الهی را از مهم‌ترین پایه‌های استواری انسان دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) عظمت شخصیت وجودی خود را مرهون عمل به آموزه‌های دینی و اهل‌بیتی دانست؛ انسانی که دلش با حقایق الهی نورانی شده و استحکام یابد، در برابر هیچ قدرتی ترسی به خود راه نخواهد داد.

وی ضمن اشاره به فراز‌هایی از آیه ۳۰ سوره فصّلت، اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرمایند «أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا»، ملائکه الهی و امداد‌های غیبی بر چنین دل استواری نازل می‌شوند، کسی که دل خود را گرفتار دنیا سازد، در سختی‌ها دچار تزلزل شده، در برابر طوفان‌های دنیا سر خم می‌کند و تسلیم می‌گردد؛ اگر دل با یاد و نام خدا استحکام یابد، هیچ اندوه و نگرانی وجود آدمی را گرفتار نخواهد ساخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی اذعان کرد: هر اندازه به زمان ظهور و حقیقت نهایی نزدیک‌تر می‌شویم، کار‌ها سخت‌تر و آزمون‌های الهی دشوارتر می‌شود، لذا خداوند متعال در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء می‌فرمایند: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، پایان مسیر قطعاً پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این عالم بدون شک در اختیار صالحان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انسان همواره در معرض امتحانات الهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی به این وعده الهی نزدیک‌تر می‌شویم، آزمایش‌ها دشوارتر شده و میدان‌داری در این عرصه نیازمند مردان میدانی است که دل خود را استوار و محکم ساخته و آلودگی‌ها و غبار‌های دل را با استغفار، بندگی و گریه‌های شبانه پاک کنند.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: هر اندازه ارتباط قلبی مستحکم‌تر باشد، به همان اندازه خود را برای آزمایش‌هایی که در پیش داریم آماده‌تر خواهیم نمود؛ آن حقیقت موعود نیازمند مردان آهنین و مستحکمی است تا بتوانند از گردنه‌های سخت میدان آزمایش و آزمون الهی عبور کنند.

وی تأکید کرد: معتکفین باید از فرصت نورانی اعتکاف به والاترین شکل استفاده کنند و از تمامی فرصت‌های پیش‌آمده برای تعالی روح بهره بگیرند.

گزارش از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha