کارآمدی تلفیق شیوه مجازی و حضوری مسابقات قرآن
کد خبر: 4123002
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
سرابی بیان کرد:

کارآمدی تلفیق شیوه مجازی و حضوری مسابقات قرآن

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه شیوه برگزاری مرحله مقدماتی به صورت تلفیق مجازی و حضوری از جهاتی کارآمدتر است،‌ گفت: امروز در اکثر کارها با توجه به نفوذ ارتباطات برخط و آنلاین، رایج شدن اینگونه ارتباطات طبیعی است و بر همین اساس ضروری است که سبک و سیاق مسابقات هم با این روش‌ها هماهنگ شود.

مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۲۹ بهمن‌ طی مراسمی در تهران به مدت یک هفته آغاز به کار کرده است. در این مرحله متسابقان در محل مسابقات در تهران حاضر می‌شوند و در جمع اعضای هیئت داوران اجرا خواهند داشت. البته پیش از این، مرحله مقدماتی‌ به منظور غربالگری برای دعوت از قاریان و حافظان به کشورمان انجام شد تا هم سطح مسابقات ارتقا یابد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. درباره این مرحله بیشتر بدانیم.

سیدعلی سرابی، رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن و محاسن و معایب شیوه برگزاری این دوره از مسابقات به صورت تلفیق مجازی و حضوری گفت: در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی و حفظ و قرائت قرآن که به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد، ترتیب برگزاری به این شکل بود که فایل‌های صوتی و تصویری که از کشور‌های مختلف ضبط و آماده شده بود، در سالن حضور داوران پخش می‌شد و گروه داوری براساس آئین‌نامه مسابقات تلاوت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دادند و در بخش‌های مختلف ازجمله حسن حفظ، تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن اعطای نمره می‌کردند.

وی افزود: در بخش حفظ نیز سؤالات به صورت آنلاین و برخط از متسابقان پرسیده شده بود و داور راهنمای ما سؤالات را مطرح کرده و متسابق نیز باید در همان زمان به صورت برخط به سوالات پاسخ می‌داد. پاسخ متسابق که همان تلاوت او بود، ضبط شده و در مرحله داوری به نمایش گذاشته می‌شد. نهایتا داوران در بخش حسن حفظ، تجوید، صوت و لحن امتیاز متسابق را جمع‌بندی و محاسبه می‌کردند. در بخش ترتیل نیز به همین ضرورت بود و تلاوت آثار از پیش‌ضبط شده بود و داوران ما آثار ضبط شده را داوری می‌کردند.

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه شیوه برگزاری این دوره از مسابقات به صورت تلفیق مجازی و حضوری به نظر می‌رسد، از جهاتی کارآمدتر باشد، افزود: محدودیت‌های رفت و آمد، بعضاً باعث می‌شود که برخی از شرکت‌کنندگان نتوانند به این مرحله از مسابقات حضور پیدا کنند، اما به دلیل اینکه ضبط تلاوت و ارسال آن به صورت برخط برای افراد میسر است حتی در دورترین نقاط جهان به راحتی این کار را انجام می‌دهند. برهمین اساس طبعاً در این روش تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر خواهد بود و ما از حافظان و قاریان بیشتری می‌توانیم برای حضور در این مسابقات دعوت به عمل بیاوریم.

سرابی با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته که این اتفاق افتاده، مخصوصاً سال قبل که درگیر مسائل مربوط به کرونا بودیم بیشتر این بخش پررنگ شد، اظهار کرد: در سال‌های قبل بعضی از متسابقان از سطح کیفی تلاوت برخوردار نبودند، لذا براساس پالایش اولیه‌ای که صورت گرفت، امسال طراحی برنامه‌ریزان به شکلی بود که این مرحله جدی‌تری برگزار شود. بدیهی است که شرکت‌کنندگانی که به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند، بایستی از سطح بالای کیفی برخوردار باشند که این نکته قوت این روش است. امروز در اکثر کار‌ها با توجه به نفوذ ارتباطات برخط و آنلاین، رایج شدن اینگونه ارتباطات طبیعی است. برهمین اساس ضروری بود که سبک و سیاق مسابقات هم با این روش‌ها هماهنگ شود. در مجموع ستاد عالی برگزاری مسابقات برنامه‌ریزی خوبی کردند که از این امکانات به نحو احسن استفاده کنند.

یادآور می‌شود مرحله مقدماتی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی مشهد از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ در بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

همچنین شیوه اجرای مرحله مقدماتی به صورت ارتباط تصویری و غیرحضوری، پیش از حضور فیزیکی متسابقان در کشور، برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، که جهاددانشگاهی آن را برگزار کرد، اجرا شد.

انتهای پیام
captcha