کد خبر: 4123119
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

«حقوق بیمار در متون مقدس اسلام و مسیحیت» بررسی شد

نشست علمی «حقوق بیمار در متون مقدس اسلام و مسیحیت» با حضور مدیر مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم و رئیس گروه الهیات کتاب مقدس در دانشگاه پاپی سن توماس برگزار شد.

«حقوق بیمار در متون مقدس اسلام و مسیحیت» بررسی شدبه گزارش ایکنا، نشست علمی «حقوق بیمار در متون مقدس اسلام و مسیحیت»، 30 بهمن ماه در قم و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی، ️مدیر مرکز تخصصی کلام و ادیان و  ️نائب رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم همچنین جاستین جودی شمبری، ️رئیس گروه الهیات کتاب مقدس در دانشگاه پاپی سن توماس و ️مدیر معنوی خدمات بهداشتی وزارت بهداشت مالت برگزار شد. 

جاستین جودی شمبری در سخنانی که به زبان انگلیسی بود، گفت: در انجیل لوقا فصل هشتم بیان شده است که درمانگری عیسی مسیح(ع)، بازگرداندن همه جنبه‌های یک بیمار بود که به  واسطه بیماری از دست داده بود یعنی درمان کامل بیماران.

وی افزود: داستان مردی را نقل می‌کنم که تحت تسخیر شیاطین قرار گرفته بود و عیسی مسیح(ع) با بیرون کردن ارواح خبیثه از آن فرد، او را درمان می‌کند. این مرد به حالت برهنه و دیوانگان زندگی می‌کرد و غل و زنجیر به دست و پا داشت. ادبیات آغازین این داستان قوی است و نشان می‌دهد آن مرد در بین دیگران مطرود بود و احترامی نداشت.

درمانگری عیسی(ع)

جاستین بیان کرد: سه جنبه در این مرد وجود دارد؛ اول اینکه برهنه است و برهنگی نشانه شرم و بی‌آبرویی و خجالت است؛ دوم اینکه به زنجیر کشیده شده است یعنی در تحقیر شدید زندگی می‌کند و سوم اینکه در قبرستان زندگی می‌کرده است یعنی جزء مردگان بوده است. این مرد انسانیت خود را از دست داده و مسخّر شیطان شده بود اما بعد از درمانگری عیسی(ع) حالت این مرد با ماقبل آن قابل قیاس نبود و او به صورت کلی درمان پیدا کرد و هر چه از او گرفته شده بود، به او بازگردانده شد.

جاستین جودی شمبری بیان کرد: بعد از اینکه وی درمان شد، حتی نام او هم دیگر لیجن نبود یعنی فردی که تحت تسخیر شیاطین است. البته انجیل نمی‌گوید نام او به چه چیزی تغییر یافت و قلب او هم به صورت کامل درمان شد.

️رئیس گروه الهیات کتاب مقدس در دانشگاه پاپی سن توماس افزود: او بعد از اینکه درمان شد، به جامعه برگشت و دیگر در قبرستان و بین قبرها زندگی نمی‌کرد و غل و زنجیر از دست او برداشته شد و انسانیت به او برگشت. خلاصه اینکه عیسی(ع) عملی فراتر از عمل فیزیکی انجام داد و او به جامعه انسانی برگشت و گل وجود او توسط حضرت عیسی(ع) شکوفا شد.

مدیر معنوی خدمات بهداشتی وزارت بهداشت مالت تصریح کرد: به همین دلیل مسیحیان احترام کاملی به فرد بیمار می‌گذارند و بیمار به خاطر بیماری مورد بی‌توجهی نیست. نتیجه می‌گیرم که باید از بیمار به صورت کامل مراقبت شود تا کلیت انسانی که تصور می‌کنند از دست داده‌اند، به دست بیاورند. مسیحی باید از عیسی مسیح(ع) سرمشق بگیرد و بداند یک بیمار صرفاً گرفتار یک مشکل جسمانی نیست بلکه او کلیت خود را گرفتار می‌داند.

وی با بیان اینکه عیسی مسیح نمونه شجاعت و عطوفت در برخورد با یک بیمار است، اظهار کرد:  در نهایت نتیجه می‌گیریم مسیحیان فراخوانده شده‌اند تا به تبعیت از حضرت عیسی با فرد بیمار رفتار مناسبی داشته باشند.

اهمیت رابطه بیمار و پزشک در فرهنگ‌های مخلتف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی هم گفت: یکی از مسائلی که در طول تاریخ در تعامل میان پزشک و بیمار مطرح بوده، رابطه پزشک و بیمار است. در دوره بقراط پزشکان تعهدنامه‌ و صلحنامه را در پزشکی امضاء می‌کردند تا در مواجهه با بیمار به آن پایبند باشند.

وی افزود: از 1994 اتحادیه اروپا این قوانین را به منشور حقوق بیمار تغییر داد و دوباره در سال 2000 مورد بازبینی قرار گرفت. درسال 1996 هم آمریکا چنین قوانینی را نوشت و در سال 2001 مورد بازبینی هم قرار گرفت و برای اولین بار، منشور حقوق بیمار در غرب شکل گرفت.

صحاف کاشانی بیان کرد: در ایران از سال 2002 قوانین حقوق بیمار را مصوب کردیم و این قوانین شامل حق بیمه و دریافت مراقبت‌های اورژانسی می‌شود؛ حق رضایت آگاهانه و حق عدم تبعیض و حق محرمانه بودن پرونده پزشکی و شکایت هم وجود دارد.  

️مدیر مرکز تخصصی کلام و ادیان اظهار کرد: در متون مقدس اسلامی می‌بینیم این دستورات به مقدار فراوان وجود دارد؛ از جمله روایت داریم که پزشک باید خیرخواه و حامی بیمار باشد و این خیرخواهی اصلی است که در متون دینی مورد تأکید قرار گرفته است و پزشک به فکر منافع خود و بیمارستان نباشد. 

️نایب رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم اضافه کرد: در اسلام به پزشک اهمیت زیادی داده شده است. در روایتی در ذیل آیات سوره مبارک یوسف آمده است که چون ایشان بیماران را مورد مراقبت قرار می‌داد، جزء محسنین قرار گرفت.

وی افزود: یا حدیثی نقل شده که یک فردی که پزشک بوده است با یکی از دوستانش به مدینه برای زیارت قبر پیامبر(ص) می‌رود ولی وقتی دوستش بیمار شد خیلی به او توجه نکرد و به عبادت می‌پرداخت و مسجد می‌رفت. وقتی از امام صادق(ع) سؤال کردند امام(ع) فرمودند تو اگر نزد رفیقت بمانی و از او پرستاری کنی، از نماز در مسجدالنبی هم مهم‌تر است؛ این سخن نشان دهنده اهمیت پزشکی و درمانگری است.

مقام پزشک در روایات

نایب رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم افزود: حتی در روایات بیان شده است که طبیب با ابراهیم خلیل محشور خواهد شد، یعنی هم رده او قرار می‌گیرد. یکی از مباحثی که در اسلام خیلی تأکید می‌شود، این است که طبیب باید همه دقت خود را به کار ببندد تا بهترین عمل را داشته باشد. امام علی(ع) فرمودند مانند طبیبی مهربان باش که می‌داند داروی خود را چگونه برای درمان بیمار استفاده می‌کند. همچنین بیان شده که درمان باید دقیق باشد.

وی افزود: یکی از حقوق بیمار که در تمامی منشورها مورد تأکید است، حق مراقبت‌های اورژانسی است؛ از حضرت عیسی(ع) روایتی وجود دارد که در متون دینی اسلام آمده ولی در انجیل نیامده است و براساس آن، اگر پزشکی بیمار را رها کند و درمان نکند، مانند کسی است که او را مجروح کرده است زیرا دوست نداشته است او درمان شود.

ب️یمه از منظر اسلام

نایب رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی دیگر از حقوقی که در اسلام خیلی مورد تأکید قرار دارد، بحث بیمه است؛ یعنی بیمار فقط باید همان دغدغه درد و بیماری را داشته باشد. در قرآن کریم فرموده است: و اطعموا البائس و الفقیر؛ در روایت در مورد بائس فقیر بیان شده، مقصود کسی است که نمی‌تواند خرج درمان و بیماری خود را بدهد. در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر آمده است که بخشی را در حکومت مخصوص رسیدگی به بیماران از کارافتاده قرار بده.

صحاف کاشانی گفت: همچنین از امام صادق(ع) روایت شده است که حتی اگر یک غیرشیعه و غیرمسلمان مریض شد، به عیادت او بروید و باز از پیامبر(ص) روایت داریم که ایشان به عیادت یک بیمار یهودی رفت و او بر اثر همین رفتار مسلمان شد. جنازه‌ یک یهودی در دست برخی افراد حمل می‌شود و ایشان به جسد وی احترام قائل شد و اصحاب گفتند او که مسلمان نبود؛ پیامبر(ص) فرمود او انسان که بود.

انتهای پیام
captcha