ویژگی‌های رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱
کد خبر: 4125318
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
یادداشت

ویژگی‌های رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ دفاع از مراکز حساس کشور با استفاده از جدیدترین تجهیزات تمرین شد.

ویژگی‌های رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

به گزاش ایکنا، رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ روز گذشته، 9 اسفند آغاز و امروز دهم اسفند ماه به پایان رسید. این رزمایش یک روزه با اعلام رمز یا علی‌ابن ابیطالب(ع) در مناطق پدافند هوایی شمال غرب، غرب، شرق، جنوب، شمال و مرکز کشور انجام گرفت.

در این رزمایش، یگان‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در مناطق مراقبت هوایی مشارکت داشتند.

یکی از ویژگی‌های رزمایش مذکور این است که در محیطی کاملاً واقعی برگزار شده و از طرف دیگر در امر جابجایی و واکنش سریع نیرو‌های عملیاتی اصول پدافند غیرعامل به منظور فریب دشمن رعایت شده است.

«برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به‌هنگام در مواقع بروز تهدیدات»، «پرواز‌های اطلاعاتی و شناسایی به وسیله هواپیما‌های باسرنشین و بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «به‌کارگیری به‌روزترین سامانه‌های کشف، رهگیری و درگیری بومی مانند رادا‌رهای اکتیو و پسیو» و «پایش منطقه عملیات از طریق پایش‌های سیگنالی و الکترو اپتیک» از دیگر ویژگی‌های این رزمایش به شمار می‌روند.

در این رزمایش جدیدترین تجهیزات پدافندی کشور مورد استفاده قرار گرفته که سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه بخشی از این تجهیزات هستند که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند و در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام دادند و با موفقیت اهداف واگذاری از شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.

دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور بخش لازم و ضروری تأمین امنیت ملی است و لذا در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ به منظور دفاع از این مراکز، رزم پیشرفته با رعایت دفاع ۳۶۰ درجه در دستور کار قرار گرفت و نیروی پدافند هوایی و نیروی هوایی وظیفه انجام دفاع ۳۶۰ درجه را به خوبی ایفا کردند.

انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه به وسیله هواپیما‌های شکاری رهگیر نیروی هوایی ارتش تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و به کارگیری سامانه سوم خرداد بر روی شناور دریایی متحرک از اقدامات مهمی بود که در رزمایش مذکور انجام شد. گفتنی است سامانه سوم خرداد در سال ۱۳۹۸ توانست پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکایی را به زمین بنشاند.

در کنار موارد فوق باید اشاره کرد تنها تجهیزات به کارگرفته شده در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ محدود به این‌ها نشده بلکه دیگر تجهیزات و سامانه‌های پدافندی مانند سامانه پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفتند و توانستند با موفقیت موشک‌های کروز را به اهداف مشخص شلیک کنند و منهدم سازند. سامانه پدافندی دزفول یک سامانه دفاع هوایی کوتاه‌برد است که در ارتفاع پایین اهداف متحرک اعم از اهداف هوایی بال ثابت و بالگرد‌های با سرنشین و بدون سرنشین را شناسایی و منهدم می‌سازد.

دفاع مستحکم و چندلایه در برابر حملات موشک‌های کروز، امری مهم و ضروری است که در این رزمایش با استفاده از پهپاد‌های هدایت‌شونده، پهپهاد‌های پرسه‌زن در ارتفاع کم و زیاد مورد استفاده قرار گرفتند. یادآور می‌شود عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت در این رزمایش تمرین شدند.

یادداشت از سعید امینی

انتهای پیام
captcha