به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع «ارائه برنامههای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویداد بینالمللی «الفتا» امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند در ساختمان مرکزی سازمان دانشآموزی برگزار شد.
علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در این نشست بیان کرد: برای اینکه سند تحول به درستی اجرا شود باید برنامه داشت. این سند 10 سال پیش تصویب شده است و اولین پرسش این است که تجربه 10 ساله اجرای سند تحول چیست و چه آوردهای دارد؟
وی ادامه داد: وقتی میتوان گفت که سند به درستی اجرا شده است که تحولی در مدرسه رخ داده باشد. توجهات به سند تحول در بعضی دورهها کمتر و بیشتر بوده است و سوال این است که چرا این سند اجرا نشده است.
پارسانیا با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش واحدهای مختلفی دارد، ادامه داد: این واحدها باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کنند. وقتی فعالیتهای سالانه این واحدها براساس راهکارهای سند تحول تعریف شده باشد، سند تحول بنیادین اجرا میشود. یکی از خلأهای جدی این سالها این است که فعالیتهای سالانه براساس سند نبوده و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ نسبت به این سند توجه نشده است و بعد از سال ۱۳۹۷ اقداماتی انجام گرفته است.
وی تأکید کرد: برای اجرای این سند باید نظام برنامهریزی را اصلاح کرد. برای سال جاری تمام واحدها ملزم شدند تا به سامانه برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش که اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده مراجعه کنند تا طبق برنامهها کارها را انجام دهند.
پارسانیا ادامه داد: کار قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنظیم و نظارت بر برنامههای اجرایی برای مطابقت با سند تحول بنیادین است. اصلاح نظام برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش کار بزرگی بود که فعالیتها را ذیل برنامه تدوین میکند و ما بر اجرای صحیحی آن نظارت میکنیم. قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین برای اجرای سند، نقشه جامع، کامل و گام به گام دارد. البته واحدی که تمام فعالیتهای آن تصویب شده باشد نداریم بلکه برنامههای واحدهای مختلف ارائه شده و در دست بررسی است.
مخاطبان راهکارهای سند تحول بنیادین
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطب عمده راهکارهای سند تحول بنیادین مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش هستند، ادامه داد: در ذیل مدیران ارشد، مدرسه را نیز دربرمیگیرد. مدیران باید بسترها را ایجاد کنند تا مدارس در این بسترها فعالیت کنند. این سند یک خلأ داشت و جای ویرایش مدرسه در سند تحول خالی بود تا بدانیم در مدرسه چه اتفاقی باید رخ دهد و مدیریت مدرسه و برنامههای آموزشی و تربیتی چه تغییراتی باید کند. ما در این سالها نسبت به ویرایش مدرسهای سند کوتاهی کردیم.
وی ادامه داد: یک ویرایش مدرسهای از سند و مبانی نظری سند تحول بنیادین از طریق کار پژوهشی یک ساله که مبنای پژوهشگران قرار گرفت تهیه شد و از سوی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد. در این ویرایش تکلیف را مشخص کرده که مدیریت مدرسه، برنامههای آموزشی و تربیتی و کنشها چه ویژگیهایی دارند و متربیان باید چه شایستگیهایی داشته باشند.
پارسانیا با بیان اینکه در مدرسه تحولی، یک نفر تصمیمگیرنده نیست بلکه مبتنی بر خرد جمعی است گفت: اکنون در مرحله پیادهسازی الگوهای مفهومی مدارس هستیم که در حال بحث و طراحی است و تا خرداد به صورت کامل آماده خواهد شد تا از مهر سال بعد بدانیم در مدارس چه اتفاقی باید رخ دهد. الگوی پیادهسازی مشخص میکند که چه میزان از مدارس سند تحول را اجرا کنند و سپس ما با نظارت و ارزیابی وضعیت را بررسی میکنیم. ما با نظارت ۳۶۰ درجهای وجوه مختلف اجراییسازی سند تحول را بررسی میکنیم تا متوجه اشکالات و ایرادات آن شویم.
وی تصریح کرد: دانشآموز یک رکن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر آن متمرکز شدهایم. دانشآموز در اجراییسازی سند تحول بنیادین نقش دارد و باید ساز و کار کنشگری دانشآموزان را طراحی کنیم. باید دانشآموز و معلم دست به دست هم دهند تا مدرسه را رشد دهند. همچنین توجه به خانوادهها نیز در این مسیر تأثیر مهمی دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در صورتی میتوانیم نتیجه سند تحول بنیادین را در مدرسه ببینیم که تک تک مؤلفههای این سند برای همه دستاندرکاران مدرسه تبیین شود. باید پیوست رسانهای و گفتمانی برای اجرای سند تحول بنیادین داشت و برنامه ترویجی و آموزشی اجرا کرد. در سال آتی 50 مدرس سند تحول بنیادین خواهیم داشت که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در سراسر کشور از طریق مختلف آموزش خواهند داد. این مدرسان در مدارس و دانشگاهها معلمان را آموزش میدهند و از این طریق سالیانه ۲۰۰ هزار معلم آموزش خواهند دید.
وی در رابطه با رویداد بینالمللی «الفتا» گفت: این سامانه الفبای تحول آموزش و پرورش و میدانیست تا معلمان برنامههای خود را در آن قرار دهند. این ایدهها بعد از بارگذاری در معرض نقد و در اختیار همگان قرار میگیرد تا از آن استفاده کنند. این رویداد بینالمللی است و تلاش میکنیم تا در کشورهای مختلف اسلامی معرفی شود و از تجربههای آنها نیز یاد بگیریم و آنها نیز از تجربه ما بیاموزند تا داد و ستد فرهنگی شکل گیرد.
پارسانیا اعلام کرد: این سایت از امشب قابل دسترسی است و همه معلمان و پژوهشگران میتوانند ایدهها و تجربیات خود را در آن به اشتراک بگذارند. ایده ایجاد چنین سامانهای از الگوی مفهومی سند تحول بنیادین به دست آمده است تا بتوان از این طریق به خرد جمعی دست یابیم. بعد از بررسی و تحلیل ایدهها و تجربیات، در اردیبهشت ماه سال آینده طی نمایشگاهی به اشتراک گذاشته خواهد شد و نمایشگاهی سه روزه از این ایدههای برتر برگزار و معرفی میشوند. از این طریق بانک ایدهها شکل خواهد گرفت و در برنامه تلویزیونی ایدهها و تجربیات عرضه شده در نمایشگاه معرفی خواهند شد تا داوری شوند. در آینده نشان الگوی پیشتاز مدارس در مسیر تحول طراحی خواهد شد و به بهترین مدرسه اهدا میشود تا به عنوان الگو برای مدارس دیگر معرفی شوند. امیدواریم که الگوی جدیدی در آموزش و پرورش شکل گیرد.
فرصت از دست رفته 10 ساله
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر گستردگی سند تحول بنیادین بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش به اندازه چهار وزارتخانه است و تدبیر ما برای اجرای سند تحول اولویت گذاری است و نقاط تمرکز و کانونی را انتخاب کردیم. ما زمان کافی برای اجرای سند را داشتیم و 14 سال برای اجرای آن زمان گذاشتهاند اما 10 سال را از دست دادیم و فرصت سوزی رخ داده است. تا سال ۱۴۰۴ این سند به صورت کامل محقق نخواهد شد اما شش یا هفت سال فرصت نیاز است که هشتاد درصد این سند اجرا شود.
انتهای پیام