تکفیری‌ها به دنبال منهدم کردن حرم حضرت زینب(س) بودند
کد خبر: 4127231
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
دبیرکل حزب الله لبنان:

تکفیری‌ها به دنبال منهدم کردن حرم حضرت زینب(س) بودند

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنانی تأکید کرد که در سال‌های اول بحران سوریه، گروه‌های تکفیری به دنبال منهدم کردن حرم حضرت زینب بودند.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخناني به مناسبت گرامیداشت «حاج اسد محمود صغیر» (حاج صالح) در مجتمع امام مجتبی(ع) در جنوب بیروت درباره اين شهيد گفت: حاج صالح از زمان شکل گیری حزب الله به آن ملحق شد و به سن تکلیف رسید و او فرزند حزب الله است. همه کسانی که از ابتدای این روند به حزب الله ملحق شدند و از روزهای نخست به آن پیوستند از نسل مؤسس و بنیانگذار حزب الله هستند و حاج صالح هم یکی از آنهاست.

نصرالله تأکید کرد: آنها در ایام پرمخاطره و دشواری به حزب الله ملحق شدند؛ ایامی که در پی پیروزی بودند و شهادت در برابر آنها قرار داشت. من حاج صالح را ظرف سالیان طولانی می‌شناختم. او مؤمن متدین و پرهیزگار و زاهدی بود که به دنبال متعلقات مادی نبود. او برادری متواضع و مودب و بسیار باهوش بود. او به غیر از حزب الله به موضوع دیگری فکر نمی‌کرد. خود را وقف خدمت به حزب الله کرده بود.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: حاج صالح دوره‌های فرهنگی و امنیتی عالی را طی کرد و از مجاهد و رزمنده به یکی از فرماندهان مهم و به دور از رسانه تبدیل شد. وی با کفایت و هوش در کنار حاج عماد تا زمان شهادت نقش مهمی را ایفا کرد. وی به وظیفه خود در بُعد امنیتی برای مدت طولانی به خوبی عمل کرد و وظیفه او بسیار مهم بود.

وی تأکید کرد: حاج صالح در خنثی‌سازی شبکه‌های اسرائیلی و کشف جاسوسان اسرائیلی نقش اساسی داشت. او در خنثی‌سازی خودروهای بمبگذاری شده نقش اساسی داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: از طریق دیدگاهمان و درک و فهم مان از ماهیت نبرد در سوریه و روند امور و اعترافاتی که از سوی مقامات عالی رتبه دنیا بیان شد، مشخص شد که دیدگاه ما درست بود. ماهیت نبرد در سوریه نیاز داشت که گروهی بزرگ از رزمندگان از لبنان بروند و در رأس آنها فرماندهان نظامی و امنیتی قرار داشت که حاج صالح نقش اساسی داشت.

وی افزود: پس از شهادت سید ذوالفقار، حاج صالح مسئولیت مستقیم در سوریه را برعهده گرفت و از جمله پرونده هایی که عهده‌دار آن بود، مقابله با گروه‌های تکفیری از حیث امنیتی و کشف آنها و نقش او در متلاشی کردن و انهدام شبکه‌های جاسوسی اسرائیلی بود.

نصرالله با بيان اينکه تروريست‌هاي تکفيری به دنبال منهدم کردن حرم حضرت زینب(س) بودند، افزود: حاج صالح مسئول پرونده حفاظت از منطقه سیده زینب(س) بود. حاج صالح از زمان رفتن به سوریه لحظه‌ای از کار نایستاد. همه کسانی که در دمشق و منطقه زینبیه جنگیدند در پاسداری از آن نقش‌آفرینی کردند. از جمله پرونده های دیگر همچنین پرونده مفقودین در سوریه بود که حاج صالح عهده‌دار آن بود. ما در بحث پرونده مفقودین دستاوردهای بزرگی داشتیم.

وی افزود: حاج صالح در پرونده‌های فلسطینی و عراقی در مراحل مقاومت عراق از سال ۲۰۳ تا ۲۰۱۱ و مرحله داعش نقش داشت. پس از شهادت سید ذوالفقار، روابط من با حاج صالح مستقیم بود و با او هنگامی که بیمار بود گفت‌وگو کردم که استراحت کند اما او مخالفت می‌کرد. یک لحظه هم مأموریتش را ترک نکرد و با بیماری خود در خفا کنار می‌آمد.

تأثیر موقعیت‌های استراتژیک سوریه و فلسطین بر لبنان 

نصرالله تأکید کرد: همانند همه شهیدانی که از دست دادیم، روزهای زندگی آنها صرف جهاد و کار شد و پس از رفتن آنها، دستاوردهایشان باقی ماند. آنچه در حال حاضر در آن به سر می‌بریم و دستاوردها و پیروزی‌ها پس از خدا به برکت این رزمندگان و جانفشانی آنهاست. حاج عماد و سید ذوالفقار و دیگران را مردم پس از رفتنشان شناختند و حاج صالح هم یکی از آنها بود.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند که لبنان جزیره‌ای در قلب اقیانوس است و ارتباطی با آنچه در منطقه می‌گذرد ندارد اما لبنان از کشورهای منطقه تأثیر می‌پذیرد و به شکل ویژه از کشورهای همسایه مانند سوریه و فلسطین. از این رو سخن گفتن از حال و آینده سوریه و فلسطین به مثابه سخن گفتن از حال و آینده لبنان است.

نصرالله تأکید کرد: برخی دیدگاه دیگری دارند و تصور می‌کنند که تحولات سوریه و فلسطین ربطی به لبنان ندارد و این تحولات کشورهای حوزه خلیج فارس است که در اوضاع لبنان دخیل است. سوریه امن و باثبات و بدون تحریم و با رشد اقتصادی تأثیرات بزرگی بر لبنان و فلسطین دارد که هرکه این حقیقت را قبول ندارد، واقع بین نیست. تصور کنید که در همسایگی ما فلسطین بدون اسرائیل باشد آنگاه اوضاع لبنان چگونه خواهد بود.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: جنگ تمام عیار علیه سوریه شکست خورد اما من از پیروزی کامل سخن نمی‌گویم زیرا هنوز پرونده‌هایی وجود دارد.

سید حسن نصرالله با اشاره به نقش و جایگاه کشور سوریه در منطقه غرب آسیا افزود:  همه ما جایگاه سوریه را از ابتدای درگیری عربی-اسرائیلی به ویژه در ۵۰ سال گذشته می‌دانیم. سوریه همواره رکن اصلی در جبهه نبرد با دشمن صهیونیست قرار داشته است و اساس محور مقاومت است و به رغم جنگ تمام عیار این رویه ادامه خواهد داشت. شمار زیادی از تحلیلگران می گویند که سوریه به آغوش عربی خود بازخواهد گشت و از محور مقاومت خارج خواهد شد و این نادرست است. سوریه قلب محور مقاومت است. در سال دوم جنگ علیه آن به دمشق پیشنهاد شد که از نبرد با دشمن صهیونیست دست بردارد و رهبران سوریه مخالفت کردند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: روی آوردن به سوریه در واقع اذعان به پیروزی سوریه و اعلام یأس و ناامیدی است. ما در حزب الله و دیگر دوستان در محور مقاومت هنگامی که هیئت‌های عربی و غربی را در دمشق می‌بینیم احساس خوشایندی داریم. درست این است که بگوییم بازگشت اعراب به سوریه زیرا سوریه اتحادیه عرب را ترک نکرده بود. در آخرین سال از دوره ترامپ برخی کشورهای عربی قبول کردند که سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند و در آن زمان وزیر خارجه آمریکا مجبور به ممانعت از این ارتباط شد. تاکنون بسیاری از کشورهای عربی مایل به از سرگیری روابط خود با سوریه شده‌اند اما مانع بزرگ استکبار آمریکایی است.

دبیر کل حزب الله تأکید کرد: اگر امکان حل آنچه در شمال سوریه می‌گذرد از طریق گفت‌وگو وجود دارد این بسیار هم خوب است و جای نگرانی برای احدی وجود ندارد. هنگامی که واشنگتن روی آوردن کشورهای عربی به سوریه را دید اعلام کرد که فقط در بحث زلزله امکان ارتباط وجود دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: تلاش‌هایی به ویژه در سالهای اخیر جریان داشته که ایران به سوریه کمک کرده است. اینکه گفته می شود ایران سوریه را کمک کرده است و هم اکنون بر آن چنگ انداخته است،  دروغ و گمراه کننده است. با کمال صداقت می گویم که سوریه تصمیم‌گیرنده است و حاکمیت و آزادی عمل خود را دارد. سوریه با دوستان مشورت می‌کند اما تصمیم گیرنده خودش است. ایران هنگامی که جنگ تمام عیار علیه سوریه به راه افتاد موضع تاریخی اتخاذ کرد و در کنار سوریه قرار گرفت تا از آن حمایت کند تا سوریه برای مردمش و مقدسات در فلسطین بماند. یکی از بهانه‌های کشورهای عربی این است که به سوریه می‌رویم تا آن را از دست ایران نجات دهیم.

نصرالله گفت: سوریه سرسپرده آمریکا نیست و طبق منافع خود عمل می‌کند. اگر پایداری سوریه نبود خیلی وقت پیش سازش رخ می‌داد اما حمایت سوریه از جنبش‌های مقاومت معادلات را تغییر داد.

دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: پایگاه‌های آمریکایی در شرق فرات مانع از آزادسازی شرق فرات می‌شود. آمریکا که دنیا را سازمان‌های تروریستی می‌داند حامی داعشی‌هاست که مرتکب جنایات در شمال سوریه شدند. آمریکا مانع از عادی سازی روابط کشورها با دمشق می‌شود و در حال حاضر از سلاح قانون سزار استفاده می‌کند.

هدف محور مقاومت آزادسازی فلسطین است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تحولات در سرزمین‌های اشغالی گفت: تحولات بین‌المللی و در منطقه گواهی دهنده این است که محاصره یمن و سوریه و کشورهای منطقه انشاءالله شکسته خواهد شد. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد تاریخی و بسیار مهم است. شاخصه تحولات منطقه این است که محور مقاومت جدی و مخلص و آماده جانفشانی است و تن به کرنش نمی‌دهد و هدفش روشن و آزادسازی فلسطین است.

وی افزود: در رژیم اشغالگر هم از فروپاشی و پایان رویای صهیونیزم می گویند. اجماع در داخل رژیم صهیونیستی وجود دارد که دودستگی داخلی و عامل خارجی منجر به زوال این رژیم می‌شود. ما دیدیم که چگونه پلیس رژیم صهیونیستی معترضان را سرکوب می‌کند و این ماهیت واقعی آن‌هاست. یکی از دلایل اصلی حضور هیئت‌های آمریکایی در اسرائیل حل شکاف داخلی این رژیم است که ممکن است به درگیری خونین منجر شود. آنچه این رژیم به آن رسیده است دلیلش اختلافات داخلی نیست بلکه پایداری در منطقه و مقاومت در فلسطین و لبنان و پایداری سوریه و توسعه محور مقاومت است.

وی درباره ازسرگیری روابط ریاض با تهران هم گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران تحول خوبی است و ما خرسند هستیم زیرا ما اطمینان داریم که به نفع ملتهای منطقه است. توافق عربستان و ایران اگر روند درست خود را طی کند چشم اندازی در منطقه از جمله لبنان ایجاد خواهد کرد.

دبیر کل حزب الله در بخش پایانی سخنانش به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در لبنان پرداخته و تأکید کرد: حزب الله به دنبال تحمیل نامزد خاصی برای این پست نیست و هر فراکسیونی هر نامزدی که را که می خواهد معرفی کند. حزب الله به دنبال حل مظاله ریاست جمهوری در لبنان است. با این حال گروه های سیاسی نباید در این خصوص چشمشان به قدرت های خارجی باشد.

انتهای پیام
captcha