کد خبر: 4127844
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

بهینه‌کاوی؛ ابزاری برای رسیدن به نوآوری قرآنی

سیدیاسر ساجدی در نشست «معرفی نمونه‌های موفق نوآوری قرآنی» با بیان اینکه بهینه‌کاوی، استراتژی مهم موفقیت است، گفت: استفاده از این روش این امکان را فراهم می‌کند تا نقاط قوت و ضعف را بسنجید و استراتژی هوشمندانه‌ای را تدوین کنید.

بهینه‌کاوی؛ ابزاری برای رسیدن به نوآوری قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه ششم دوره آموزشی آشنایی با نوآوری قرآنی با موضوع «معرفی نمونه‌های موفق نوآوری قرآنی» شب گذشته یکشنبه ۲۱ اسفند‌ماه با تدریس سیدیاسر ساجدی، از فعالان عرصه فناوری‌های قرآنی برگزار شد.

وی در این نشست مجازی ضمن بیان ضرورت معرفی نوآوری قرآنی گفت: با نوآوری از حصار بعد زمان و مکان خارج شده و به پویایی می‌رسیم. خدای متعال هر لحظه در حال نوآوری است و نظام هستی نیز در حال تجدید و به‌روز شدن است.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: اساساً بهار طبیعت، جلوه‌ای از این تجدید‌های مستمر محسوس و ملموس است. قرآن نیز اهمیت بحث نوآوری را مورد توجه قرار داده و همواره محیط پیرامون و طبیعت را به عنوان مظهر نوآوری‌ها بیان و انسان‌ها را به تفکر در آن دعوت کرده است.

ساجدی به راهکار‌های موفقیت در عرصه نوآوری‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین شیوه‌های تحقق و رسیدن به نوآوری، الگوبرداری درست از نمونه‌های موفق این عرصه است که اگر در حوزه قرآنی اتفاق بیفتد، منجر به نتایج محسوس می‌شود، یعنی نمونه‌های موفق را شناسایی کنیم و از آن در فعالیت خودمان بهره‌ ببریم.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های که برای بقا در تمامی زیست‌بوم‌ها من جمله فعالیت قرآنی رخ می‌دهد، این است که ما زیست‌بوم را بشناسیم و نحوه عملکرد بازیگران آن را شناسایی کرده و تحلیل و در نهایت از آن‌ها الگوبرداری کنیم؛ لذا باید از نمونه‌های موفق به شکلی الگوبرداری کنیم که متناسب فعالیت قرآنی ما باشد.

این فعال حوزه فناوری به اصول بنچ مارکتینگ در فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: هر مؤسسه یا نهادی چه در حوزه قرآن و چه فعالیت‌های دیگر برای بقا در میدان رقابت و بهره‌وری بالاتر، نیازمند شناخت بازار، شناخت رقبا و مقایسه عملکرد خود با آن‌هاست؛ لذا در اینجا مفهوم بنچ مارکتینگ معنی پیدا می‌کند که بسیار گسترده‌تر، عمیق و ابزاری کلیدی در دنیای کارآفرینی و مدیریت کسب و کار محسوب می‌شود.

ساجدی تصریح کرد: بنچ مارک کردن یا بهینه‌کاوی یک استراتژی مهم موفقیت است که در ابعاد قرآنی شامل سنجش عملکرد و نتایج فعالیت‌های قرآنی در برابر رقبا و بازار مصرف می‌شود. استفاده از بنچ مارک کردن در هر فعالیتی من جمله نوآوری‌های قرآنی می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند تا نقاط قوت و ضعف را بسنجید و استراتژی هوشمندانه‌ای را تدوین کنید.

وی بیان کرد: در بنچ مارکتینگ استراتژیک بهترین روش‌ها و استراتژی‌های برنده، که موفق‌ترین موسسات و نهاد‌های قرآنی آن‌ها را به‌کار گرفته‌اند، بررسی شده تا در کسب‌وکار و فعالیت شما پیاده می‌شوند، البته این فرایند، کپی کردن از روش‌های دیگران نیست، بلکه شامل نوآوری در فرایند‌هایی است که توسط شرکت‌های دیگر استفاده می‌شوند تا روند فعالیت شما را بهتر کند.

رئیس بخش نوآوری‌های قرآنی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ادامه داد: اولین قدم در این مسیر این است که مشخص کنید چه چیزی را می‌خواهید، مقایسه کنید؟ و انواع مختلف معیار‌ها را برای مقایسه آن مشخص کنید؟ این کار را می‌توانید با شناسایی سؤالات خاصی که می‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید، انجام دهید. بر همین اساس برنامه‌ریزی اولین و مهم‌ترین فاز بهینه‌کاوی است و هرگونه اشتباه و کاستی در این فاز سایر مراحل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ساجی ادامه داد: اولین قدم در بهینه‌کاوی نوآوری قرآنی مشخص کردن اولویت‌ها و شاخص‌هایی است که می‌خواهیم در مورد آن‌ها بهینه‌کاوی (بنچ مارک) انجام دهیم. در قدم بعدی باید مؤسسات و مراکز موفق قرآنی را که قصد بنچ مارکتینگ آن‌ها را داریم، مشخص کنیم. این موارد می‌توانند رقبای مستقیم و اصلی فعالیت ما باشند. گام بعدی بررسی فرایند‌های بالادستی است. یکی از مهم‌ترین و در عین حال زمان برترین قسمت‌ها در این موضوع جمع‌آوری اطلاعات است.

وی تصریح کرد: در قدم بعد بایستی دلایل مطلوبیت فرایند‌ها یا عملکرد‌های مؤسسات و مراکزی که آن‌ها را بهینه‌کاوی کرده‌اید؛ شناسایی کنید. برای بهبود فرایند‌ها در مؤسسات خود بایستی حتما یک هدف تعیین کنید تا مؤسسه یا مرکزی که فعالیت قرآنی می‌کند، بتواند در گام بعدی اهدافی را برای بهبود فرایند‌های فعلی خود تعیین کند. در این مرحله اگر به دنبال پیشی گرفتن از رقبا هستید بایستی اهدافی که تعیین می‌کنید یک سر و گردن بهتر از دیگران باشد. قدم بعدی در بهینه‌کاوی این است که یافته‌های خود را یکپارچه کنید و در فاز بعد بهبود در عملکرد سازمان شما به شکل عملی، پیاده‌سازی می‌شود.

این فعال حوزه فناوری قرآنی با اشاره به انواع الگوبرداری‌ها و بهینه‌کاوی‌ها در تحلیل‌ها گفت: یکی از این موارد الگوبرداری محصول است که شکلی قدیمی از مهندسی معکوس و محصول‌گرا است. در این روش، مؤسسه قرآنی، محصول رقیب خود را خریداری کرده و با بررسی و مطالعه بر روی آن محصول، چگونگی عملکرد آن، ویژگی‌ها و جزئیات محصول را به دست آورده و با مقایسه این اطلاعات با محصولات خود، می‌تواند ویژگی خاصی از محصول خود را بهبود بخشد یا به طور کامل محصول خود را تغییر دهد.

ساجدی الگوبرداری فرایند را محصول دیگری در این عرصه دانست و افزود: در این روش، سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه یک شرکت یا مؤسسه موفق در موارد خاص عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته و در نهایت این موارد را با مؤسسه خود مقایسه کنید. اطلاعات مورد نیاز در این زمینه ممکن است از طریق روش‌های مختلف مثل مصاحبه، نظرسنجی، تحقیقات بازار، بازدید از محل و ... جمع‌آوری شود.

وی ادامه داد:‌ الگوبرداری رقابتی یکی از محبوب‌ترین انواع بنچ مارکتینگ است و با روش الگوبرداری محصول متفاوت است. در بنچ مارکتینگ محصول فقط یک محصول خاص برای مقایسه و بررسی انتخاب می‌شود، ولی در بنچ مارکتینگ رقابتی کل محصول، فرایند‌ها یا خدمات برای مقایسه به طور کامل انتخاب می‌شوند.

رئیس بخش نوآوری‌های قرآنی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد:‌ الگوبرداری عمومی و الگوبرداری داخلی از دیگر این روش‌ها هستند. الگوبرداری داخلی یک رویکرد بسیار متداول است که شرکت‌ها به کمک آن به انتخاب یک معیار در درون سازمان خود و مقایسه آن با سایر موارد سازمان می‌پردازند. روش بعدی الگوبرداری استراتژیک که از این روش الگوبرداری برای توسعه چشم‌انداز و شایستگی‌های اصلی مؤسسات و کمک به ایجاد مزیت رقابتی پایدار استفاده می‌شود. در این روش چشم‌انداز سازمان‌های پیش‌رو معیار مقایسه قرار می‌گیرند و با تغییر و بهبود شایستگی‌های اصلی سازمان کمک می‌کنند تا شکاف‌های موجود در کسب و کار مشخص و کم کم برطرف شوند.

در پایان این نشست به معرفی چند نمونه موفق قرآنی در عرصه نوآوری‌های قرآنی اشاره شد که ازجمله آن‌ها موسسه نورالمجتبی، موسسه ندای وحی و سامانه حامیم بود.

یادآور می‌شود، دوره آموزشی آشنایی با نوآوری قرآنی به صورت مجازی و رایگان به همت سازمان دارالقرآن الکریم و مشارکت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، جامعه فرهنگی و قرآنی عصر جایزه نوآوری و رشد طا‌ها در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha