استاد مصطفی اسماعیل در تواضع و قرائت خستگی‌ناپذیر بی‌بدیل بود
کد خبر: 4128117
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
احمد نعینع:

استاد مصطفی اسماعیل در تواضع و قرائت خستگی‌ناپذیر بی‌بدیل بود

شیخ احمد نعینع، قاری مشهور مصری می‌گوید که تواضع مرحوم استاد مصطفی اسماعیل از ستارگان عالم تلاوت قرآن در جهان و قرائت روان و خستگی‌ناپذیرش از او الگویی بی‌بدیل ساخته بود.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، شیخ احمد نعینع، قاری مصر در گفت‌وگو با برنامه «فی المساء مع قصواء» شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌سی»، مرحوم استاد مصطفی اسماعیل، آخرین قاری دوران طلایی قرائت در مصر را در قرائت و اخلاق، الگوی بی‌بدیل خود توصیف کرد.

 وی با اشاره به برخورد متواضعانه شیخ اسماعیل با مردم و بخصوص قاریان جوان، گفت: شیخ اسماعیل به من می‌گفت، هرگز خودم را بهتر از هیچ کس احساس نکرده‌ام، اگرچه او خود، بهترین بود. این قاری فقید، بسیار متواضع، شوخ، صمیمی و خنده‌رو بود.

قاری و پزشک مصری با بیان اینکه بسیاری از نکات فنی تلاوت و قرائت را از استاد اسماعیل آموخته است، گفت: من پای قرائت او می‌نشستم و سرتاپا گوش می‌شدم. می‌دیدم که چگونه روان قرائت می‌کند و چگونه از آیه‌ای به آیه دیگر و از مقامی به مقام دیگر منتقل می‌شود.

شیخ نعینع با بیان اینکه شیخ اسماعیل می‌توانست سه ساعت بدون خستگی قرآن قرائت کند، گفت: یک بار با او تا مصر علیا رفتم. او یک ساعت و نیم به قرائت ادامه می‌داد و صدایش را به قدری زیبا مثل مو از خمیر بیرون کشیدن تنظیم می‌کرد، در حالی که احساس خستگی هم نداشت.

استاد احمد نعینع

نعینع در ادامه با بیان اینکه هر قاری در ابتدای راه تحت تأثیر قاریان مجرب‌تر قرار می‌گیرد، توضیح داد: استاد مصطفی اسماعیل با معنویت خاصی می‌خواند و حسی متفاوت از هر قاری داشت، به طور کلی هر قاری، حسی متفاوت، اجرایی متفاوت و همزیستی متفاوت با قرآن دارد همان گونه که او بخشنده‌ای نامحدود بود.

شیخ نعینع با اشاره به مقبولیت قرائت او نزد شیخ اسماعیل گفت: شیخ اسماعیل به من می‌گفت، اگر به رادیو قرآن مصر درخواست بدهی، قبول می‌شوی؛ اما قبل از اینکه من به رادیو ملحق شوم، استاد اسماعیل درگذشته بود.

نعینع با بیان اینکه او قبل از پیوستن به رادیو اجرتی بابت قرائت قرآن دریافت نمی‌کرده است، گفت: من با مسافرت به شهرهای مختلف با پول خودم برای قرائت قرآن هزینه می‌کردم و فقط خیلی خوشحال بودم که قرآن قرائت می‌کردم و سپس استقبال و درخواست‌ها از من زیاد شد و به رادیو پیوستم.

وی افزود: من بهای مشخصی برای قرائت‌ها در نظر نمی‌گیرم؛ اما هر کسی بر حسب تمکن خود پرداخت می‌کند. این مردم هستند که مرا ارزیابی می‌کنند و من هیچ عدد و رقمی را نمی‌گویم تا ثواب کارم از بین نرود، در حالی که سه چهارم قرائت‌های من هم  در حال حاضر رایگان است.

انتهای پیام
captcha