فراخوان سازمان همکاری اسلامی برای افزایش تلاش‌ها برای حل مسئله کشمیر
کد خبر: 4128711
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

فراخوان سازمان همکاری اسلامی برای افزایش تلاش‌ها برای حل مسئله کشمیر

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جامعه جهانی خواست برای حل مسئله جامو و کشمیر تلاش بیشتری انجام دهند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، حسین ابراهیم طاها، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه چهل و نهمین نشست شورای وزیران خارجه این سازمان که در نواكشوط‎، پایتخت موریتانی برگزار شد؛ با گروه تماس سازمان همکاری اسلامی جامو و کشمیر دیدار کرد.

طاها ضمن ابراز حمایت سازمان همکاری اسلامی از مردم جامو و کشمیر برای دستیابی به حق تعیین سرنوشت خود، از جامعه جهانی خواست برای حل این مشکل تلاش‌ها را افزایش دهد.

اعضای گروه تماس در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر حمایت خود از مردم جامو و کشمیر، خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در منطقه بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شدند.

در این بیانیه از هند خواسته شده تا به حقوق اولیه مردم جامو و کشمیر احترام بگذارد و از ایجاد هرگونه تغییر در ساختار جمعیتی منطقه درگیری خودداری کند.

مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شده‌اند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌ میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد. از سال 2003 تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

مقامات دهلی نو روز 5 اوت 2019 ماده 370 قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌کرد را لغو کردند. طبق قانون جدید جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.

انتهای پیام
captcha