میزان بهره‌مندی از عظمت قرآن
کد خبر: 4128772
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

میزان بهره‌مندی از عظمت قرآن

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) در آخرین روزهای این ماه و با تأکید بر اینکه «باید خود را برای ماه میهمانی خدا آماده کنیم» افزود: رمضان به خاطر قرآن دارای عظمت است و اگر در ماه رمضان توفیق درک این ماه را پیدا کنیم، قطعاً از عزت برخوردار می‌شویم و صاحب کرامت می‌‌شویم.

قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) قم در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت آمادگی برای ماه میهمانی خدا گفت: پیامبر اکرم(ص) پیش از آغاز ماه مبارک رمضان مردم را آماده ماه میهمانی خدا می‌کردند «أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ». این ماه، در بردارنده برکت، رحمت و آمرزش الهی است، پس خود را همانطور که در خطبه شعبانیه پیامبر(ص) آمده است، آماده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رمضان، ماه نزول قرآن است، بیان کرد: اگر قرآن می‌‌فرماید «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» این نکته دارد، یعنی رمضان به خاطر قرآن دارای عظمت است و اگر در ماه رمضان توفیق درک این ماه را پیدا کنیم، قطعاً از عزت برخوردار می‌شویم و صاحب کرامت می‌‌شویم.

حکیمی با تأکید بر اینکه هر مقدار متصل به قرآن شویم از مجد و عظمت آن بهره‌مند می‌شویم، گفت: قرآن مجید است یعنی هر میزان ارتباط خود را با مراکز قرآنی و با فضاها و محافل قرآنی بیشتر قرار دهیم، درجه بیشتری به ما اعطا می‌شود، کما اینکه در روایات آمده است «به فردی که در راه قرآن(حفظ، قرائت و تدریس قرآن) تلاش کرده باشد، خطاب می‌شود، «اِقرَأ وَ ارقَ» که این نشان می‌دهد که درجات فوق‌العاده بهشتی برای اهل قرآن درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آنچه که از خود قرآن استفاده می‌شود این است که اگر فردی متمسک به قرآن نباشد از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. به این دلیل که در سوره مائده آیه 68 آمده است: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ». در این آیه خطاب به اهل کتاب آمده است شما از هیچ موقعیتی برخوردار نیستید، مگر اینکه کتاب‌های آسمانی خود را محور قرار دهید.

حکیمی بر ضرورت تدبر در آیات قرآن و درک معانی آن تأکید کرد و گفت: برخی از آیات به ما هشدار می‌دهد که چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» یا بر قفل خوردن بر قلب‌ها تأکید می‌کند «أَمْ عَلىٰ قُلُوبٍ أَقْفٰالُهٰا». بنابر این سعی کنیم فرصت ماه میهمانی خدا را غنیمت بشماریم و از این فرصت‌ها به عنوان ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت استفاده کنیم تا ما هم از این سفره متنعم شویم.

انتهای پیام
captcha