تهران با «بهار ایران» به استقبال دو خوان نعمت می‌رود
کد خبر: 4128883
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
محمدامین توکلی‌زاده تشریح کرد؛

تهران با «بهار ایران» به استقبال دو خوان نعمت می‌رود

معاون اجتماعی، فرهنگی شهرداری تهران ضمن تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در ایام نوروز و ماه رمضان با عنوان «بهار ایران» گفت: اکنون تقارن نوروز با ماه رمضان گسترش دو خوان نعمت است که مصداق جسم و جان یا تن و روان در زیست آدمی است؛ این تقارن یک واژه را در ذهن متبادر می‌کند و آن بهار ایران است.

برنامه‌های شهرداری تهران در ایام نوروز و ماه رمضانمحمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با مجموعه برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شهرداری تهران در نظر دارد تا همزمان با فرارسیدن سال نو که با ماه رمضان تقارن پیدا کرده، دهکده‌های بهار ایران را با تأکید بر برگزاری جشن‌های بزرگ و رویدادهای فرهنگی، تفریحی چشم‌گیر در سطح بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برپا کند.

وی افزود: این امر در بهار طبیعت، ضمن تسری سرور، شادی و نشاط عمومی در بین خانواده‌ها، شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی، موجب نشر معارف و جلوه‌های قرآن کریم در فضاهای عمومی سطح شهر نیز خواهد شد. اکنون برای رسیدن به این هدف مجموعه برنامه‌های قله‌ای؛ منطقه‌ای و محله‌ای پیش‌بینی و ابلاغ خواهد شد.

توکلی‌زاده بیان کرد: اندیشمندان نوروز را فصل رویش و جوشش می‌دانند که یادآور رستاخیر عظیم است و بیانگر قدرت باریتعالی در معاد جامدات بی‌جان و بیداری جهان از خواب غفلت است. اکنون تقارن نوروز با ماه رمضان گسترش دو خوان نعمت است که مصداق جسم و جان یا تن و روان در زیست آدمی است. این تقارن بیانگر مفهوم متعالی اسلامی است که شیخ اجل سعدی شیرازی به لطافت در شعر خویش بیان می‌دارد: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت» یعنی اگر روح آدمی در مناسبت‌هایی همچون ماه رمضان به نور خداوندی مزین شود، تجلی آن در جسم ظهور خواهد کرد. لذا تقارن نوروز و رمضان یک واژه را در ذهن متبادر می‌کند و آن بهار ایران است.

وی ادامه داد: اکنون باید خانواده‌ها، شهروندان و کالبد شهر با فرارسیدن بهار باستانی در جوار بهار معنوی رمضان سرور و شکوفایی دوچندان داشته و معطر شود.

نوجوانان؛ گروه هدف خاص

توکلی‌زاده با اشاره به جامعه هدف برنامه‌های شهرداری در این ایام اظهار کرد: خانواده‌ها و شهروندان تهرانی به همراه مسافران نوروزی از مخاطبان ویژه‌برنامه‌های نوروز و رمضان 1402 شهرداری تهران خواهند بود. در ضمن تلاش خواهد شد در اغلب برنامه‌ها به ویژه رویدادهای ماه رمضان به نوجوانان به عنوان گروه هدف خاص توجه شود.

توکلی‌زاده با بیان اینکه گستره شهری این برنامه‌ها به صورت پهنه‌ای، منطقه‌ای، محله‌ای است، گفت: رویکرد ها و سیاست‌های ما در این حوزه شامل تشویق و ترغیب نوجوانان به آئین روزه‌داری، رعایت و حفظ آداب و شعائر ماه رمضان (ویژه روزه اولی‌ها)، تبیین سنت میهمان‌نوازی در ماه رمضان با ترویج و گسترش افطارهای ساده به منظور دعوت از همشهریان روزه‌دار به سفره‌های ساده افطاری،‌ ایجاد فضای شاد معنوی و نشاط اجتماعی با برگزاری جشن‌ها و آئین نوروزی در بوستان‌ها، معابر و فضاهای فرهنگی و توجه ویژه به کلام‌الله مجید در ابعاد مختلف تلاوت، ترتیل، ترجمه و تفسر در بستر فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی به همراه افطاری ساده در مساجد و جشنواره‌های شهر تهران است.

استقبال از بهار

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود: برنامه‌های محوری و شاخص شهرداری و معاونت اجتماعی در جدول‌های ویژ‌ه ارائه شده است. آئین افتتاحیه استقبال از بهار ایران یکی از این برنامه‌هاست. کاروان‌های سیار جشن و سرور نوروزی بهار ایران که ازسوی ادارات، سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی تابعه شهرداری تهران به مناسبت ایام نوروز 1402 راه‌اندازی خواهند شد، طی مراسمی، فعالیت خود را در سطح محلات، بوستان‌ها و معابر اصلی شهر، آغاز و تا روز دوم فروردین به اجرای برنامه‌های شاد و مفرح خواهند پرداخت.

تهران با «بهار ایران» به استقبال دو خوان نعمت می‌رود

وی بیان کرد: با شروع ماه مبارک رمضان از دو ساعت قبل از اذان مغرب، برنامه‌های قرآنی اجرا و در ادامه نماز جماعت، سفره افطاری ساده، غرفه‌های نمایشگاهی و فروشگاهی، سرگرمی‌ها، موسیقی اقوام و .. برپا شده و در پایان استیج جشن ویژه بهار ایران، فضای شاد و مفرحی را برای شهروندان و روزه داران ایجاد خواهد کرد.

توکلی‌زاده گفت: اطلاع‌رسانی این جشن‌ها در سطح شهر و همچنین آماده‌سازی محیطی و نورافشانی هر یک از پهنه‌ها بر عهده سازمان زیباسازی شهر تهران است. اجرای فرش گل «بهار ایران 1401» و راه‌اندازی غرفه‌ها و گل‌آرایی بر عهده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران است. محتوای استیج و رویدادهای هر یک از پهنه‌ها با هماهنگی و نظارت دبیرخانه ویژه‌برنامه‌های ستاد نوروز و رمضان 1402 شهرداری تهران (اداره کل فرهنگی ) اجرا شود.

وی افزود: مجموعه فرهنگی، تفریحی اراضی عباس‌آباد به مناسبت ایام نوروز و ماه رمضان با محوریت فرهنگ و سنن کشورهای فارسی زبان اقدام به برگزاری رویدادها و برنامه‌های شاد و متنوع و جشن کند.

توکلی‌زاده بیان کرد: مجموعه فرهنگی، تفریحی برج میلاد به مناسبت ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با هدف ایجاد فضای بانشاط و شاد برای گردشگران نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع و جشن‌های نوروزی اقدام می‌کند.

جشن «روزه اولی‌ها»

وی به راه‌اندازی دبیرخانه جشن «روزه اولی‌ها» اشاره و اظهار کرد:‌ نظر به تقارن ماه رمضان با نوروز 1402 به منظور تشویق و ترغیب نوجوانان به آیین روزه‌داری، رعایت و حفظ آداب و شعائر این ماه مبارک، دبیرخانه جشن «روزه اولی‌ها» ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر در اداره‌کل آموزش‌های شهروندی تشکیل و با همکاری اداراه کل فرهنگی، اداره کل بانوان، مرکز فعالیت‌های دینی، سازمان بسیج شهرداری، وزارت آموزش و پرورش، این جشن‌ها در سطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران برگزار شود.

ستاد گردشگری شهر تهران با همکاری و مشارکت شهرداری مناطق 22 گانه، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، نیروی انتظامی، اورژانس، آتش‌نشانی و .. از اواخر اسفند تا 13 فروردین، اقدام به برپایی سفره‌های هفت‌سین، ایستگاه و تورهای گردشگری و ضیافت افطاری در مبادی ورودی و خروجی شهرتهران، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها و راه آهن کند.

وی ادامه داد: برپایی سفره هفت سین و فضاسازی محیطی متناسب با ایام نوروز و ماه رمضان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های شهروندی، سراهای محلات، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، اماکن گردشگری شهرداری تهران و ...، اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی همراه با فضاسازی شهری از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران، پویش حمایت از نیازمندان، آزادی بانوان زندانی، تهیه البسه و اسباب بازی برای کودکان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت از سوی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با مشارکت اداره کل بانوان، سازمان ورزش و تندرستی و ستاد مدیریت محله از دیگر برنامه‌های در دست اقدام خواهد بود.

انتهای پیام
captcha