به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی؛ تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ بیشک میتواند نقش بسزایی در افزایش بهرهوری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی در هفتههای آتی داشته باشد یکی از این برنامهها پویش «#شهر_ما_روزه_است» و یا «#این_شهر_روزه_دار_است» است که برای ترسیم مسئولیت متقابل شهرهای مقصد گردشگری و همچنین مسافران نوروزی طراحی شده است.
مسافران نوروزی با توجه و درک متقابل نسبت به شئون ماه مبارک رمضان در شهر مقصد گردشگری رفتار میکنند و طبعاً مسافران بهترین پاسدار حرمت ماه رمضان و احترام روزهداران هستند. روزهداران هم میزبان شایستهای برای همه مسافران نوروزی خواهند بود به عبارت دقیقتر با تقویت این مسئولیت متقابل و بهینهسازی و متناسبسازی فضاهای گردشگری و واحدهای پذیرایی میتوان بیشتر از رفتارهای خلاف شئون ماه مبارک رمضان پیشگیری کرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت جهت تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است و باید با ضریب بالایی که در نوروز امسال گرفته شاهد تقویت فرهنگ صلهرحم و استفاده از فضای معنوی شبهای این ماه مبارک خواهیم بود. همه ما این فرصت را ارج خواهیم داشته و آن را زمینهای برای نزدیکی قلبها کنیم.
در ادامه این توصیهنامه را مطالعه میکنید:
«بسمه تعالی
توصیهنامه شورای فرهنگ عمومی کشور
در خصوص تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان«بهار1402»
(مصوب جلسه 793 مورخ 16/12/1401 شورای فرهنگ عمومی کشور)
همزمانی ماه مبارک رمضان 1444(هجری قمری) و نوروز 1402(هجری شمسی) و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز روح، فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن انسان به عظمت کبریایی خالق هستی تا خویشتن خویش را از نسیان و غفلت رهایی بخشد. شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به مصوبه جلسه 420 مورخ 22/6/84 «بررسی شیوههای ارتقای ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در بستر ماه رمضان» و متمم مصوبه فوق در جلسه 508 مورخ 23/4/88 و به منظور استفاده بهینه از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی و نقش محوری مردم، مساجد و محلات با رویکرد جهاد تبیین و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیتهای دینی و ترویج نشاط و تقویت پیوستگی اجتماعی در بستری دینی، توصیههای ذیل را ارائه میکند:
راهاندازی پویش «شهر ما روزهدار است» و اطلاع رسانی آن از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و مبادی ورودی شهرها و استانهای کشور.
انجام دید و بازدید در نوروز 1402، در فاصله زمانی افطار تا سحر؛ از طریق ترویج فرهنگ سفرههای افطاری توسط مردم و در کمال سادگی.
تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیتهای فرهنگی، معنوی در شهرها و استانهای کشور که از افطار تا سحر به مراجعان و مسافران نوروزی خدمات ارائه میدهند.
برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزهداران به صورت محله محور با همکاری مساجد و شهرداریها.
ایجاد ایستگاههای صلواتی (موکب) پخش افطار برای روزه داران در سطح شهرها یا بین راهها برای مسافرینی که در مسیرها افطار میکنند.
غنیسازی (معنوی و اجتماعی) و جایگزین سازی زیست شبانه در ماه مبارک رمضان.
برپایی جشنواره غذای سالم و مفید برای افطار با توجه به آمایش سرزمینی و زیست بوم مناطق.
فروشهای ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکانهای مناسب به منظور ترویج فرهنگ بومی و ارائه خدمات و محصولات زیست عفیفانه.
ایجاد زمینههای مناسب برای ترویج گردشگری فرهنگی به منظور ارتقای نشاط اجتماعی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان.
رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزهداری در شهرها و اطلاعرسانی رستورانهایی برای ارائه خدمات به مسافران در ماه مبارک رمضان.
تعیین و الزام اماکن خدماتی (رستوران، ... ) به نصب علائم «ویژه مسافران نوروزی» در ورودی این اماکن.
تفکیک واحدهای پذیرایی که به مسافران خدمات ارائه میدهند.
تغییر الگوی زمانی سفرها، دید و بازدیدها و .... به منظور توازن بخشی بین ضیافت ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم عید نوروز.
رویکرد محترمانه پلیس اماکن نسبت به معذورین از روزهداری.
الزام ضابطان به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزهخواری در ملأ عام و هتک حرمت ماه مبارک رمضان.
حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزهخواری در ملأ عام.
استفاده از ظرفیت شبکههای تبلیغاتی و آگهی نماها(بیلبورد) با هدف مزین شدن جادهها به پیامهای قرآنی با تأکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی.
تدوین تقویم ویژه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با توجه به تقارن تاریخی و دینی به گونهای که به معنای واقعی بهار قرآن با بهار طبیعت عجین شود.
مدیریت رسانهای کشور برای احتراز از شکاف اجتماعی و برجسته سازی مظاهر یا تجاهر به روزهخواری.
گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی همانند: پارکها، محیطهای تجمع، پایگاههای میراثی و جاذبههای گردشگری و استقرار مسافران نوروزی.
استفاده از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از کنشگران و فعالان این حوزه به منظور ترویج روزهداری و ایجاد نشاط اجتماعی در تمام سطوح جامعه.
تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاههای میراث فرهنگی و گردشگری.
استفاده از ظرفیت غنی مناسک دینی و قرآنی در جهت بسط رفتار حسنه و امر به معروف و تقویت سنت حمیده صله رحم و رفتار مؤمنانه مسافرین معذور از روزهداری در خصوص احترام به روزهداران در شهرهای مهمانپذیر با عنوان نشر خوبیها».
انتهای پیام