ضرورت برنامه‌ریزی نوروزی ضمن حفظ شأن ماه مبارک رمضان
کد خبر: 4129031
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر مطرح کرد:

ضرورت برنامه‌ریزی نوروزی ضمن حفظ شأن ماه مبارک رمضان

سید مصطفی فاطمی با اشاره به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا ضمن پاسداری از نوروز، شأن ماه مبارک رمضان هم حفظ شود.

ایکنا به مناسبت تقارن نوروز سال 1402 با ماه مبارک رمضان، ایکنا گفت‌وگویی با سید مصطفی فاطمی، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام داده تا از برنامه‌های این وزارتخانه برای نوروز امسال آگاهی یابد.

فاطمی در ابتدا با بیان اینکه سال‌های گذشته هم تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان را داشته‌ایم و سعی شده در برنامه‌ریزی‌های امسال از تجارب گذشته نیز استفاده کنیم، گفت: امسال در این دوره اولین سالی است که این تقارن رخ داده، اما برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا ضمن پاسداری از نوروز، شأن ماه مبارک رمضان هم حفظ شود. از آنجایی که سال‌های آتی نیز این تقارن وجود دارد برنامه‌های امسال زمینه‌ ایجاد تجربه بیشتر برای سال‌های آینده را نیز به همراه دارد.

پویش «شهر ما روزه‌دار است» و لزوم رعایت فرهنگ جامعه میزبان

وی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده گفت: پویش «شهر ما روزه‌دار است» یکی از موضوعاتی است در شهرها مطرح خواهد شود. به هرحال کسانی که در سفر هستند از روزه‌داری معذور هستند اما شهرها روزه‌دارند و رعایت فرهنگ جامعه میزبان از اصول گردشگری است که مسافران باید به آن توجه کنند. همچنین بحث تشکیل و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیت‌های گردشگری در شهرها در نوروز را داریم که از افطار تا سحر خدمات خود را بیشتر ارائه می‌کنند.

تعیین مراکز رستورانی با اعلامیه «ویژه مسافران نوروزی»

فاطمی با بیان اینکه تلاش شده تا زمینه مناسبی برای ترویج گردشگری فرهنگی به منظور ارتقاء نشاط اجتماعی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ایجاد شود، افزود: رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه‌داری در شهرها انجام شده است و به واحدهای ارائه خدمات به مسافران به صورت رسمی اطلاع رسانی شده تا خدمات در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای باشد که از محیط عمومی شهر مجزا باشد و تفکیک صورت بگیرد. برای مثال تعیین و الزام مراکز رستورانی با نصب اعلامیه در ورودیه خود تحت عنوان «ویژه مسافران نوروزی» از تصمیماتی است که به همین منظور گرفته شده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در برنامه‌ها و اطلاع رسانی‌ها تغییر الگوی زمانی سفر و دید و بازدیدها مورد تأکید بوده است تا بگونه‌ای باشد که شأن ماه مبارک رمضان حفظ شود.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر اظهار کرد: بحث برگزاری مراسم افطار را برای روزه‌داران به صورت محدود در پایگاه‌هایی که در سطح شهرها مخصوصاً در مبادی ورودی شهرها وجود طراحی شده تا از روزه‌داران میزبانی کند. فروش‌های ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکان‌های مناسب طراحی شده تا فرهنگ بومی ترویج و خدمات و محصولات به گردشگران ارائه شود.

برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی و جشنواره‌های غذای سالم برای افطار

وی ادامه داد: برپایی جشنواره‌های غذای سالم و مفید برای افطار، گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها، محل تجمعات، پایگاه‌های میراثی و جاذبه‌های گردشگری و محل استقرار مسافران نورورزی، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی و تقدیر از خادمان ترویج انس با قرآن از دیگر برنامه‌های تدوین شده است که هرکدام از دستگاه‌های 23گانه عضو ستاد در این حوزه مسئولیت دارند که این برنامه‌ها را اجرا کنند. همچنین بحث ترویج زیست شبانه و استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها برای ماه مبارک رمضان طراحی شده است.

توجه به گردشگری درون شهری و موضوعی برای روزه‌داران

فاطمی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز عده‌ای از هموطنان سفر نخواهند کرد، معاونت گردشگری برای این دسته از افراد چه تدبیری اندیشیده است؟ گفت: این موضوع مورد توجه ما بوده و در برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ترویج گردشگری موضوعی و درون شهری توجه ویژه‌ای شده است. به همین منظور در اکثر شهرهای بزرگ کشور که مراکز جمعیتی قابل توجهی را دارند تورهای نیم‌روزه و یک روزه برگزار می‌شود. این تورها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در زمان مناسبی داخل شهر برگزار شود؛ برای مثال در تهران از ساعت 14 بعد از ظهر هرروز تورهای تهرانگردی با موضوعات مختلف گردشگری علمی، صنعتی، ادبی، مذهبی، بافت تاریخی، موزه‌ها، گردشگری از گذشته تا امروز، اقتدار، هنرگردی، طبیعتگردی، نجوم و... برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که این برنامه‌ها در تمام مراکز شهرها برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال به گردشگری موضوعی توجه ویژه‌ای شده است و هرشهر و استان به نوعی از گردشگری می‌پردازد برای مثال خوزستان موضوع گردشگری پرنده‌نگری را به عنوان یکی از محورها در کنار تالاب‌ها قرار داده است. این تورها تهیه شده تا روزه‌داران بتوانند در قالب تورهای یک روزه و نیم‌روزه از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha