دولت سیزدهم در تلاش برای بی‌اثر ساختن و لغو تحریم‌هاست
کد خبر: 4129086
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
امیرعبداللهیان در نشست خبری:

دولت سیزدهم در تلاش برای بی‌اثر ساختن و لغو تحریم‌هاست

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دولت سیزدهم در تلاش برای بی‌اثر ساختن و لغو تحریم‌هاست و امیدواریم در راستای دکترین سیاست خارجی این دو امر محقق شود.

حسین امیرعبداللهیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز، 28 اسفندماه در آخرین نشست خبری خود در سال 1401 با اصحاب رسانه درباره دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی کشور فارغ از نگاه به برجام گفت: دولت سیزدهم در تلاش برای بی‌اثر ساختن تحریم‌ها و لغو تحریم‌هاست و امیدواریم در راستای دکترین سیاست خارجی این دو امر محقق شود.

وی افزود: همچنین در دولت آقای رئیسی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش حجم تبادلات تجاری با همسایگان هستیم ‌و از سوی دیگر در مناسبات سیاسی با همسایگان روابط دو کشور همسایه امارات و کویت به سطح سفیر ارتقا پیدا کرده است و در روزهای گذشته هم اخبار مربوط به بازگشت روابط ایران و عربستان به مسیر طبیعی خود را شنیدید. پنج دور مذاکرات امنیتی با عربستان در بغداد انجام دادیم و همچنین ابتکاری را رئیس جممهور چین انجام داد که این ابتکار مورد پذیرش ایران و عربستان واقع شد و در نهایت امروز در تلاش هستیم سفارتخانه‌های دو کشور به صورت عملی در پایتخت‌هایشان بازگشایی شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عضویت ایران در شانگهای یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود و 49 سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسیده و این برای اولین بار و از اتفاقات خوبی بود که رقم خورد. هم‌زمان بحث عضویت ایران در بریکس مطرح شده و گفت‌وگوهای آن با اعضای اصلی بریکس در جریان است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد، گفت: همچنین توافق داریم هیئت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها بازدید و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها را فراهم کنیم. همچنین آخرین پیامی که در ۲۴ ساعت گذشته میان تهران و ریاض مبادله شد اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای امور خارجه و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود و بر روی زمان و مکان توافق خواهیم کرد تا برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشور اقدام عملی رقم بخورد.

وی درباره سفر گروسی به تهران گفت: در جریان این سفر، میان تهران و آژانس نقشه راهی مطرح شد و آقای گروسی از همکاری ایران و آژانس اظهار رضایت کرد و ما تأکید داریم سوءتفاهم‌ها میان ایران و آژانس رفع شود و در نهایت رفت و آمد هیئت‌ها به نتیجه‌ای خاص منتج شود. دیدارها و گفت‌وگوهای فنی بین دو طرف جریان دارد و طبعاً تداوم همکاری ایران و آژانس می‌تواند در مسیر گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها اثرگذار باشد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، وزارت امور خارجه ادامه گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را وظیفه ذاتی خود می‌داند.

امیرعبداللهیان به موضوع جایگاه بحران یمن در مذاکرات فی‌مابین ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: معتقدیم موضوع یمن مسئله کاملاً داخلی است و این موضوع و طرف‌های یمنی باید درباره آن تصمیم بگیرند. برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه مورد توافق تهران و ریاض بوده و اینکه روابط ما به حالت طبیعی خود بازگردد.

وی در رابطه با بهبود روابط ایران و امارات هم بیان کرد: میان ایران و امارات مسائل امنیتی وجود دارد و بارها در گفت‌وگوهایی که با طرف اماراتی داشتیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی خودمان را مطرح کردیم به ویژه اینکه هیچگونه تهدیدی از سوی رژیم صهیونیستی از خاک امارات علیه کشورمان صورت نگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تماس‌های اخیر وزارت خارجه با بلژیک و تأثیر آن بر آزادی اسدالله اسدی از زندان این کشور گفت: در اوج اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه بودیم، اما در همان مقطع حساب سایر بخش‌های اروپا جدا بود و با آنها دیدارها و تماس‌هایی را داشتیم و این تماس‌ها برقرار است و در حوزه استرداد محکومان، با بلژیک توافقاتی را بر روی میز داریم و آخرین گفت‌وگوی ما ناظر بر این موضوع کنسولی است و امیدواریم موانع از سوی طرف مقابل به زودی برداشته شود و شاهد آزادی آقای اسدی باشیم.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این نشست خبری درباره احتمال احیای برجام و مذاکرات پیرامون آن گفت: ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده اخبار نهایی آن را به اطلاع مردم برسانیم. در سال آینده امید فراوان به گشایش‌های هرچه بیشتر داریم و ان‌شاءالله در بهار 1402 نتیجه اقداماتی که در جریان است و هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده اعلام شود و حامل اخبار خوشحال‌کننده در راستای گشایش‌های متنوعی برای ملت بزرگ ایران باشیم. اما در عین حال همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار ندادیم.

وی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ایران با مصر، بحرین و اردن گفت: سلطان عمان در جریان سفرش به پایتخت بحرین، ابتکار و ایده‌ای را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کرد و دو ماه پیش توافق اولیه‌ای حاصل شد و در این راستا بازدیدی از سوی هیئت‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌هایشان حاصل شد. اما به طور کلی ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی موانع موجود حل شود. همچنین در حاشیه نشست عراق دو گفت‌وگوی کوتاهی با آقای سیسی، رئیس جمهور مصر هم داشتیم و پس از آن از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با برخی از مقامات مصر تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی در مسیر چگونگی ارتقای مناسبات سیاسی تهران و قاهره انجام شد.

وی در پایان تأکید کرد: در جریان نشست عراق دو که در امان پایتخت اردن برگزار شد با ملک عبدالله پادشاه این کشور گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه صورت و توسعه مناسبات و همکاری‌ها مورد توجه قرار گرفت. آقای ملک عبدالله به من گفت سلام من را به آقای رئیسی ابلاغ کنید و علاقه‌مند است در آینده نزدیک به تهران سفر کند و جمهوری اسلامی ایران از سفر وی به ایران استقبال می‌کند.

انتهای پیام
captcha