2 موج کرونا طی 1 سال و فوت 5 هزار و 481 ایرانی
کد خبر: 4129087
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

2 موج کرونا طی 1 سال و فوت 5 هزار و 481 ایرانی

طی سال گذشته مردم ایران دو موج هفتم و هشتم کرونا را تجربه کردند که موجب فوت پنج هزار و 481 ایرانی شد. خطری که هنوز پایان نیافته و افزایش فوتی‌های کرونا در کشور لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را نشان می‌دهد.

دو موج کرونا طی 1 سال؛

به گزارش خبرنگار ایکنا، سال 1401 را با هشدار نسبت به آغاز موج هفتم کرونا آغاز کردیم. به خصوص اینکه در طول تعطیلات عید شاهد کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم و این نگرانی وجود داشت که با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافران از یک سو و آغاز مدارس و دانشگاه‌‌ها از سوی دیگر، افزایش افسارگسیخته کرونا را شاهد باشیم اما اینگونه نشد.

در ادامه نیز ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نگرانی بابت افزایش فوتی‌ها و کرونا را به همراه داشت اما مثل دو سال اخیر کرونا همچنان نشان داد که غیرقابل پیش‌بینی است تا اینکه در نیمه اول تیر ماه 1401 رفته رفته مبتلایان در ایران رو به افزایش گذاشت و رنگ‌بندی شهرها از آبی به زرد، نارنجی و قرمز رسید که وقوع پیک جدید را هشدار می‌داد. در حالی که امیکرون سویه غالب موج ششم کرونا در ایران بود، ساب‌واریانت‌های BA.4 و BA.5 و دلتا از نیمه دوم تیرماه 1401 پیک هفتم را در ایران و البته جهان موجب شدند.

تأکید بر تکمیل واکسیناسیون تا نوبت سوم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان در طول سال 1401 با ما همراه بود و عملاً هیچ روزی از این سال نبود که با خیال راحت بتوان خبر پایان کرونا را مطرح کرد.

در موج هفتم شناسایی موارد ابتلای روزانه کرونا چهاررقمی و فوتی‌ها نیز هر روز با آمار بالایی همراه بود به‌ طوری که در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوم مردادماه 1401 شاهد فوت ۳۴ نفر و ابتلای هشت هزار و 831 نفر بودیم. به نحوی که ستاد ملی مقابله با کرونا، بر استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و همچنین مکان‌های زیارتی و هیئت‌های مذهبی تأکید کرد. همچنین بر تزریق دز یادآور واکسن هم تأکید و اعلام شد که مراکز تزریق واکسن باید فعال‌تر شوند و مراقبت‌های مرزی نیز با جدیت دنبال شود.

عید/ دو موج کرونا طی 1 سال؛

با نزدیک شدن به شهریورماه از شدت و حدت موج هفتم کاسته شد و موج هفتم رو به افول گذاشت، اما با ورود به پاییز و اوایل زمستان به یکباره موج شدیدی از آنفولانزا کشور را فراگرفت.

موجی که موجب شد بسیاری از کارشناسان بهداشتی از مردم بخواهند هرچه زودتر واکسن آنفولانزا را تزریق کنند که در ادامه این موج نیز فروکش کرد. اما با فروکش کردن آنفولانزای فصلی، هشدارهای مربوط به موج هشتم کرونا با توجه به بروز موج ابتلا در کشورهای اروپایی آغاز شد.

اوایل دی‌ماه 1401 بود که ورود سویه جدید امیکرون به کشور اعلام شد، این در حالی بود که حدود یک ماه قبل از این اعلام، سویه جدید امیکرون در اروپا و چین شناسایی و موجب ابتلای طیف گسترده‌ای از مردم این کشورها شده بود. شیوع سویه جدید امیکرون در اروپا، احتمال ورود این سویه به ایران را قطعیت بخشیده بود و زمانی که وجود سویه جدید و ابتلای مردم به این سویه در ایران به صورت قطعی اعلام شد، کارشناسان از اوج‌گیری و وقوع پیک جدید امیکرون در ایران طی هفته‌های بعد خبر ‌دادند، اما در اواخر دی‌ماه شاهد بودیم که آمار ابتلاها، بستری‌های و مرگ‌های ناشی از کرونا بالا نرفت.

همین مسئله موجب شد که بسیاری اعلام کنند موج هشتم کرونا در ایران بدون پیک بوده و بعد بهمن ماه نیز با تکرار روزهای صفر فوتی کرونایی سپری شد و همین مسئله نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک را در کشور به شدت کاهش داد تا اینکه با ورود به اسفند ماه کم کم تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دو رقمی و مبتلایان نیز افزایشی شد که همین مسئله در آستانه عید نوروز نگرانی‌های زیادی بایت اوج‌گیری ابتلای کرونا در بین مردم و کارشناسان حوزه بهداشت ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران تا روز یکشنبه 29 اسفند ماه 1400، مجموع مبتلایان کووید 19 در ایران به هفت میلیون و 141 هزار و 33 نفر رسید. تعداد جان‌باختگان کرونا نیز به 139 هزار و 610 نفر رسید. مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران نیز 146 میلیون و 46 هزار و 396 دُز بوده است.

این در حالی که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز 29 اسفند ماه سال 1401 مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۵۸۰ هزار و ۸۵۸ نفر رسید. بر این اساس طی سال گذشته، 439 هزار و 825 ایرانی مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند. همچنین در پایان سال 1401 وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد فوتی‌های کرونا به ۱۴۵ هزار و ۹۱ رسیده است بر این اساس طی سال گذشته پنج هزار و 481 ایرانی در اثر کرونا فوت شده‌اند.

همچنین در پایان سال گذشته اعلام شد که از ابتدای شیوع کرونا تا 29 اسفندماه سال گذشته ۶۵ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۵۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۵۶۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۳۱۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۱۳۰ دُز رسیده است که از این میزان، 9 میلیون و 435 هزار و 734 دز در سال 1401 تزریق شده است.

افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا طی آخرین روزهای سال گذشته و اولین روزهای سال جاری نشان می‌دهد که متأسفانه هنوز کرونا پایان نیافته و لازم است پروتکل‌های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود. 

انتهای پیام
captcha