هتک حرمت قرآن ناشی از حس تحقیر ادیان و خودبرتربینی هتاکان است
کد خبر: 4129144
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
قاری لبنانی:

هتک حرمت قرآن ناشی از حس تحقیر ادیان و خودبرتربینی هتاکان است

قاری لبنانی سوزاندن قرآن را بیانگر نفرت عمیق و فقدان هرگونه عقلانیت و آگاهی و نیز دیدگاه بدخواهانه توهین‌کنندگان دانست که هدف آن‌ها تحقیر ادیان و احساس برتری‌طلبی است.

به گزارش ایکنا از لبنان، محمد محمود شومان، قاری اهل لبنان اظهار کرد: سوزاندن قرآن بیانگر آزادی عقیده و بیان نیست، بلکه بیانگر نفرت عمیق و فقدان هر سطحی از عقلانیت و آگاهی و نیز دیدگاه بدخواهانه آن‌ها است، کسانی که هدفشان تحقیر ادیان و احساس برتری‌طلبی است.

ریما فارس، خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن ایکنا در لبنان، با این قاری لبنانی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

محمد محمود شومان در ابتدا با معرفی خود گفت: من اهل شهر «الخرایب» در جنوب لبنان هستم، در خانواده‌ای با ایمان و اهل تقوا و خواندن قرآن بزرگ شدم. پدرم هر روز حدود یک ساعت قرآن می‌خواند و مادرم از زنان مؤمن بود که عاشق گوش کردن به قرآن بود و خواهران و برادرانم هم قاری قرآن هستند. برادرم قاری قرآن در کشور ساحل عاج و خواهرم یکی از حافظان کتاب خداست.

وی افزود: الحمدلله دارای مدرک فنی الکترونیک و دارای مجوز در ناوبری هوایی و مراقبت پرواز هستم و در کودکی با حفظ شیوه شیخ عبدالباسط عبدالصمد کار خود را آغاز کردم اما از اواسط دهه سوم عمرم با قواعد لحن شروع به قرائت کردم و در منطقه «عباسیه» از روستاهای ناحیه صور جلسات هفتگی برگزار می‌کردیم و سپس وارد جمعیت القرآن شدم و دوره‌های زیادی را در تجوید و لحن و صوت گذراندم و اکنون استاد لحن و صوت هستم و در بسیاری از مسابقات محلی قرآن و شب‌های قرآنی شرکت کردم و همچنان پیگیر محافل و فعالیت در این زمینه هستم.

قرآن‌سوزی، نشانه خودبرتر بینی عاملان

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سوزاندن قرآن بیانگر آزادی عقیده و بیان است، گفت: سوزاندن قرآن بیانگر آزادی عقیده و بیان نیست، بلکه بیانگر نفرتی درونی و فاقد هرگونه عقلانیت و آگاهی است. همچنین نشانه دیدگاه بدخواهانه آن‌ها در تحقیر ادیان و وضعیت بی‌خدایی است که کشورهای غربی تجربه می‌کنند و همچنین بیانگر احساس برتری‌طلبی آن‌ها است.

شومان در ادامه گفت: کسانی که به قرآن توهین می‌کنند، معتقدند سوزاندن قرآن لطمه‌ای به آزادی بیان نمی‌زند، اما این نگاه اشتباه است و نگاه یک‌جانبه و انتقاد آن‌ها از دین اسلام نیز اوج خطا است. اگر کسی در دنیا از صهیونیست‌ها و یهودیان انتقاد کند، دنیا قیام و به نفع آن‌ها اعتراض می‌کند.

محمد شومان در مورد اینکه آیا سوزاندن، توهین و تهمت جایگزین زبان گفت‌و‌گوی بین ملت‌ها شده است، گفت: متأسفانه بله. امروز بر اساس آیه شریفه: ای مردم، بی تردید ما همه (افراد نوع) شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم، و شما را قبیله‌های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید (پس در میان شما برتری نژادی نیست) مسلّما گرامی‌ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است. در جهت نزدیکی و گفت‌وگو بین انسان‌ها تلاش نمی‌شود و این روزها در دنیا قانون جنگل، دوری از انسانیت و بی‌رحمی حاکم است. 

وی افزود: البته ما هر کس را که به دین محمدی جسارت کند محکوم می‌کنیم، اما گاه با شدت برخورد می‌کنیم و گاه با الگو گرفتن از رسول خدا از آن می‌گذریم و همانطور که در آیه شریفه آمده است: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‌اى] كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف شده، داناتر و او به [حال] راه‌‏يافتگان [نيز] داناتر است (آیه 1255 سوره نحل). 

لزوم برخورد منطقی با اهانت‌کنندگان

شومان درباره قدم‌هایی که هر مسلمان باید بردارد، گفت: در مورد اقداماتی که مسلمانان باید انجام دهند، تظاهرات مسالمت‌آمیز، تظاهرات در مقابل سفارتخانه‌های کشورهایی که قرآن کریم را سوزانده‌اند، احضار سفرا، اعتراض به آن‌ها و ... باید این موضوع را در شورای امنیت مطرح کنیم تا به یک موضوع جهانی تبدیل شود تا نسبت به دین، پیامبر و پروردگار ما با انصاف رفتار کنند.

شومان تأکید کرد که هر مسلمانی باید شناخت عمیقی از دین خود، قرآن، علوم دینی و تفسیر آن داشته باشد تا با کسانی که سعی در تحریف تصویر دین اسلام و قرآن دارند، مقابله کند و آن‌ها را با روش‌های متمدنانه به دور از تعصب قانع کند. باید این امر در اعمال ما نیز دیده شود تا اینکه مصداق فرمایش امام صادق (ع) باشیم که فرمودند: ای شیعیان شما منسوب به ما هستید پس برای ما زینت باشید نه مایه سرافکندگی.

انتهای پیام
captcha