آیا غسل کردن بعد از اذان صبح مبطل روزه است؟
کد خبر: 4129744
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴

آیا غسل کردن بعد از اذان صبح مبطل روزه است؟

اگر فردی به هر دلیلی نتواند قبل از اذان صبح غسل کند، باید تیمم کند و روزه خود را بگیرد. البته هر فردی جزئیات این حکم را می‌تواند با مراجعه به مرجع تقلید خود دریافت کند.

ارسال نشود/ آیا غسل کردن بعد از اذان صبح مبطل روزه است؟

به گزارش ایکنا، به دلایل مختلف ممکن است فردی قبل از اذان صبح نیازمند انجام غسل واجب باشد. در ماه مبارک رمضان این مسئله نگرانی‌هایی برای درست بودن روزه ایجاد می‌کند.

این مسئله با جزئیات و شرایط مختلف از طریق استفتاء از مراجع عظام تقلید سؤال شده است. از جمله آیت الله العظمی مکارم شیرازی به سؤال‌های مطرح در این خصوص پاسخ داده‌اند از جمله به سؤال‌های زیر:

اگر فردی در ماه رمضان وقت برای غسل نداشت اما خودش را جنب نمود، تکلیف روزه او چیست؟

پاسخ: کسی که در شب ماه رمضان وقت برای غسل ندارد اگر خود را جنب کند، چنانچه وقت برای تیمم داشته باشد و تیمم کرده است روزه‌اش صحیح است هر چند بنابر احتیاط واجب کاری خلاف انجام داده است.

سؤال: اگر کسی روزه‌دار است بفهمد که غسل واجبش را بعد از اذان صبح انجام داده روزه‌اش چه حکمی دارد؟

پاسخ: روزه او صحیح است.‌

سؤال: اگر در ماه رمضان، شخص جنب تا اذان صبح غسل نکند؛ روزه‌ او چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر شخص جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند بنابر احتياط واجب روزه‌اش باطل است و کفاره عمد دارد، ولى اگر توانايى بر غسل ندارد يا وقت تنگ است تيمّم نمايد، اما اگر از روى عمد نباشد روزه‌اش صحيح است.

مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به سؤال‌هایی با همین محتوا فرموده‌اند:

سؤال: اگر فرد جنب در ماه رمضان عمدأ غسل نکند تا وقت تنگ شود و با تیمم وارد صبح شود حکم روزه‌اش چیست؟

پاسخ: روزه‌اش صحیح است گرچه در فرض سوال مرتکب معصیت شده است.

سوال: اگر غسل جنابت برای روزه ماه رمضان یا روزه‌های دیگر فراموش شود و در اثناء روز به یاد انسان بیفتد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در روزه ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش کند و با حالت جنابت صبح نماید، روزه‌اش باطل است و احوط این است که قضای روزه ماه رمضان هم در این حکم به آن ملحق شود. ولی در سایر روزه‌ها، روزه بر اثر آن باطل نمی‌شود.

سوال: شخصی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح بیدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده و دوباره خوابیده و در اثنای اذان صبح بیدار شده و علم به جنابت خود پیدا می‌کند و یقین دارد که احتلامش قبل از اذان صبح بوده است، روزه او چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر پیش از اذان صبح متوجه احتلام خود نشده است، روزه‌اش صحیح است.

با توجه به شرایط خاص هر فرد در چنین موقعیتی و نیز اختلاف جزئی برخی از مراجع در پاسخ به این سؤال روزه‌داران می‌توانند با دفاتر مرجع تقلید خود تماس گرفته و پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha