افزایش 10 برابری جمعیت مسلمانان اسپانیا طی 3 دهه
کد خبر: 4130027
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲

افزایش 10 برابری جمعیت مسلمانان اسپانیا طی 3 دهه

دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا با تاکید بر رشد چشمگیر جمعیت مسلمانان این کشور طی سه ساله اخیر گفت: مسلمانان در اسپانیا با مشارکت دادن همسایگان غیرمسلمان خود در مراسم‌های رمضانی پیام تاکید بر همبستگی دینی را مخابره می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، محمد أجانة الوافي، دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا گفت که تعداد مسلمانان در این کشور طی سه دهه گذشته 10 برابر شده است.

وی تصریح کرد: آمار رسمی کنونی حاکی از آن است که تعداد مسلمانان اسپانیا به 2.5 میلیون نفر رسیده است، در حالی که ارقام غیررسمی تعداد آنها را حدود سه میلیون نفر تخمین می‌زند.

الوافی افزود: در گذشته اکثریت مسلمانان مهاجر بودند، اما اکنون درصدی از خود اسپانیایی‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

جمعیت مسلمانان اسپانیا طی 3 دهه 10 برابر شده است/اماده

وی افزود: حدود یک میلیون شهروند اسپانیایی مسلمان هستند که برخی از آنها تابعیت اسپانیا را دریافت کرده‌اند و بخشی دیگر نیز اسپانیایی الاصل هستند.

دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا تاکید کرد: اکثر مسلمانان اسپانیا اصالتاً اهل کشورهای مراکش، الجزایر، تونس، موریتانی، لیبی، پاکستان و سنگال هستند و بیشتر آنها در مناطق کاتالونیا، والنسیا، اندلس و مادرید زندگی می‌کنند.

رمضان در اسپانیا

الوافی تاکید کرد: 53 اتحادیه اسلامی در اسپانیا فعال هستند که 15 اتحادیه فعالیت گسترده دارند و تعداد مساجد نیز به حدود دو هزار مسجد می‌رسد.

وی افزود: مسلمانان اسپانیا، مانند سایر نقاط جهان فرارسیدن ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیرند، برنامه‌های افطار ترتیب می‌دهند و برای اقامه نماز تراویح گردهم می‌آیند.

این مسئول جامعه مسلمانان در اسپانیا گفت: ما در برنامه‌های خود به مناسبت ماه رمضان از غیرمسلمانان همسایه خود دعوت می‌کنیم تا در آن شرکت کنند و با به نمایش گذاشتن این همبستگی در این ماه مبارک پیامی مبنی بر لزوم گسترش این فضا در طول سال ارائه می‌دهیم.

الوافی تأکید کرد که مسلمانان اسپانیا و انجمن‌هایی که نماینده مسیحیان و یهودیان هستند، در سال 1992 قرارداد همکاری با دولت اسپانیا امضا کردند که از طریق آن توانستند حقوق قانونی و اجتماعی مسلمانان را تضمین کنند.

الوافی با بیان اینکه مشکلات زیادی برای مسلمانان در اسپانیا وجود دارد که هنوز حل نشده است، گفت: مشکلاتی مانند دشواری گرفتن مجوز ساخت مسجد و وجود تنها 40 قبرستان برای مسلمانان و همچنین موضوع اسلام‌هراسی و موانع سر راه ادغام مسلمانان مهاجر در جامعه اسپانیا و آموزش آنها وجود دارد.

الوافی کندی در روند حل مشکلات مسلمانان را ناشی از بوروکراسی به دلیل ساختار سیاسی اسپانیا دانست که متشکل از دولت مرکزی، دولت‌های خودگردان و شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه وضعیت آزادی‌های دینی و حقوق اجتماعی در اسپانیا در حال حاضر بسیار بهتر از گذشته است، گفت: در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی حوادث اسلام‌هراسی در اسپانیا کمتر است.

این نماینده مسلمانان در اسپانیا تاکید کرد که حوادث اسلام‌هراسی در این کشور در زمان‌هایی که شرایط اقتصادی بدتر می‌شود و بیکاری افزایش می‌یابد بیشتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha