به گزارش ایکنا، کارگاه «زنجیره ارزش محصولات قرآنی» امشب، پانزدهم فروردینماه با حضور حمید افسری، مدیرعامل مؤسسه مهاد در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
وی با اشاره به محصولات ارزش افزوده، گفت: چند ماه یا چند سال بعد از انیمیشن فیلشاه محصولات و لوازمالتحریرش وارد بازار شد، به همین خاطر از میزان محبوبیتش کاسته شد. به عنوان یک تولیدکننده اثر باید دقت کنم که یکی دو سال قبل از تبلیغ و انتشار رسمی محصولم به استراتژی تولید محصولات ارزش افزودهام فکر شده باشد و محصول در زمان مقرر خودش بتواند توزیع داشته باشد.
افسری با اشاره به مشکلاتی که در حوزه بازارگردی یا مرچندایز محصولات فرهنگی داریم، گفت: هنوز یکسری نقصهای قانونی داریم. سال گذشته بخشی از این مشکلات را با دوستانمان در حوزههای مختلف قانونگذاری مطرح کردیم. قوانین خیلی خوبی در سال 1401 منعقد شد. محصولات تقلبی و غیر مجاز خیلی سریع وارد بازار میشود، مثلاً من یک عروسکی دارم و بعضی از عروسکسازهایی که نه برند و نه کد ثبتی دارند خیلی راحت در بازار میتوانند محصول من را کپی کنند و هنوز این مشکل در بازار ایران هست.
وی ادامه داد: مورد بعدی ضعف در طراحی و تولید محصولات بازارپردازی است، من یک انیمیشن بسیار جذاب تولید میکنم اما عروسک و لوازمالتحریر آن اصلاً جذاب نیست، ما باید حساس باشیم که صنایع بازارگردیمان هم به شدت محصول اصلیمان کیفیت لازم را داشته باشد.
مدیرعامل مؤسسه مهاد اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما استفاده رایگان از محصولات خارجی است، به طور مثال تولیدکننده نوشتافزار میگوید من چرا باید با شما شریک شوم وقتی که شخصیتهای خارجی را رایگان چاپ و تولید میکنم، یک تولیدکننده عروسک میگوید چرا من وقتی عروسکهای مختلف خارجی را به صورت رایگان تولید میکنم با شما مشارکت کنم که در آن بحثهای حساسیت مربوط به اینکه آیا خوب توزیع و تبلیغ میشود یا اتفاقات دیگر وجود دارد. امسال یکی از قوانینی که شورای فرهنگ عمومی وضع کرد این بود که از تولیدکنندگان آثار خارجی مجوز بخواهد و برای آن مالیات و عوارض تعیین کند. از این به بعد تولیدکنندگان پوشاک، لوازم خانگی، محصولات اتاق کودک و اسباببازی قرار است که برای شخصیتها و کاراکترهای خارجی هم عوارض و مالیات پرداخت کنند و این کمک میکند که محصولات داخلی هم ورود پیدا کنند و قابل رقابت باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت مجموعه خود اشاره کرد و گفت: درباره اینکه ما در حوزه بازارگردی محصولات فرهنگی و به ویژه محصولات قرآنی چه کردیم باید بگویم که من نماینده مؤسسه مهاد هستم، یک مجموعه دانشبنیانی که محصول قصهها و بازیهای قرآنی برای کودکان را تولید میکند. نزدیک پنج سال است که در حوزه تولید بازیهای موبایلی و انیمیشن و پویانمایی فعال هستیم، نزدیک به یک و نیم میلیون نصب داشتهایم و نزدیک به 200 هزار مخاطب فعال داریم. پلتفرم قصههای قرآنی برای کودکان را کار کردیم که الان در اپ استور، گوگل پلی و کافه بازار در حال انتشار هستند که مینی گیم و قصه دارد.
افسری ادامه داد: تا دو سه سال پیش خیلی تمرکز داشتیم که انیمیشن و خود اپلیکیشن قصههای قرآنی برای کودکان را منتشر کنیم، در کشورهای مسلمان بیش از 20 میلیارد دلار هزینه تولید اسباب بازی و محصولات زنجیزه ارزش محصولات فرهنگی میشود، ما روی چهار شخصیت از قصههای قرآنی برای ورود به بازار کار کردیم، بازارگردی قصههای قرآنی ما در پنج بخش شکل میگیرد، در حوزه پویانمایی که ما مجموعه چهل قسمتی خانواده جینگاها یا داستانهای جینگاها را آماده میکنیم، در حوزه بازیهای دیجیتالی و نوشتافزار و در حوزه ساخت بازی رومیزی و ساخت اسباببازی است، تجمیع اینها را با سرمایهگذارها در حوزههای مختلف صحبت میکنیم، من به عنوان یک تهیهکننده ارشد بین سرمایهگذار و آن شرکت تولیدکننده رابط میشوم و حتی برایش سرمایه هم تأمین و این حلقه را تکمیل میکنم اما اگر یک زمانی من از محصول اصلی خودم دست برداشتم و وارد حوزههای دیگر شدم، آن زمانی است که پروژه من هم زمین میخورد.
مدیر عامل مؤسسه مهاد اظهار کرد: برای توسعه محصولاتمان برنامه دو سالهمان این است که به جز این که محصولمان را رشد میدهیم با سایر مجموعهها و شرکتها هم صحبت کنیم تا این محصول بتواند رشد کند و در عین حال بتواند کل بازار صنایع فرهنگی را پوشش بدهد. هر مجموعهای برای بازارگردی خودش باید به سرمایهگذار، توانمندیهای خود را بگوید، ما توانمندیمان را اینطور معرفی میکنیم که محصول ما بینالمللی است یعنی فقط بازار داخلی را پوشش نمیدهد، محصول من دوره رشد خود را طی کرده، تیم خلاق و دارای عمر بالایی دارد و اینها باعث میشود که سرمایهگذار در بحث سرمایهگذاری اعتماد کند.
افسری بیان کرد: باید به محصولتان به عنوان یک محصول قابل صادرات فکر کنید، اگر قرار است محصولتان در حوزه صنایع خلاق قرآنی عرضه شود به صادرات و عرضه محصول فکر کنید چون سرمایهگذار میتواند در این حوزه خیلی به شما کمک کند. مدلهای درآمدی هم خیلی مهم است. اگر محصولی داشته باشید اولین سؤالی که سرمایهگذار از شما میپرسد این است که شما محصولتان چه مدل درآمدی دارد؟ آیا فقط از درون اپلیکیشن میتوانید فروش داشته باشید؟ آیا میتواند تبلیغات و فروش سازمانی داشته باشد، آیا مساجد و مدارس از محصول شما حمایت میکنند؟ وقتی به استراتژی توسعه محصولتان فکر میکنید به بازارهای مختلفش فکر کنید. با یک تغییر کوچک ممکن است مثلاً شهرداری از شما خرید کند. در خلق اثرتان همیشه به بازارتان فکر کنید که آیا میتوانید در حوزههای مختلف اثرتان را ادامه بدهید یا خیر.
وی عنوان کرد: برای محصولتان برنامه توسعه داشته باشید. به طور مثال من اگر از سال 1400 میخواهم محصولم را نشر بدهم، در انتهای 1402 میخواهم به کجا برسم؟ برای همه محصولاتتان برنامهریزی فرهنگی داشته باشید و برنامه توسعه محصولتان را طوری بچینید که خودتان بدانید در بازه زمانی مشخصی میخواهید چه کار کنید و به چه بازاری برسید.
انتهای پیام