نگاهی به بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4131970
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶

نگاهی به بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه قرآن

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم و مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران گفت: این بخش برای نخستین بار است که طی سالیان اخیر به نمایشگاه قرآن اضافه شده است. ما در سالیان گذشته با عنوان مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با عنوان نهادها و سازمان‌های دولتی و حکومتی شرکت می‌کردیم.

مرتضی توکلی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم و مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در  گفت‌وگو با ایکنا گفت: این بخش برای نخستین بار است که طی سالیان اخیر به نمایشگاه اضافه شده است. ما در سالیان گذشته با عنوان مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان نهادها و سازمان های دولتی و حکومتی شرکت می‌کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه فعالیت ها و تحقیقات و پژوهش‌های مرکز و پیشنهادات به معاونت قرآن و عترت ارشاد ارائه شد، آنها پذیرفتند که بخشی در نمایشگاه قرآن به عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شود.

توکلی با تأکید بر اینکه مصاحفی که نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه شده است به سبک مصحف جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: این بخش خدمات متنوعی را به بازدیدکنندگان ارائه کرده است، بخشی از آن به حوزه تحقیق و پژوهشی، بخشی به نشر و تولید قرآن، بخشی به عرضه مصاحف و بخشی به دارالکتابه بازمی‌گردد.

مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در حوزه تحقیق و پژوهش علاوه بر دستاوردهای علمی مرکز در این سه دهه، دو کار جدید در نمایشگاه قرآن عرضه شد؛ یکی تاریخ کتابت قرآن طی قرون مختلف و اینکه چه سیر تطوری در قرون مختلف کتابت قرآن داشته است که این امر با نمایش تابلوهایی ارائه شده است. بخش دیگر ارائه مصاحف سایر کشورهای اسلامی است. اگر هر کشوری قرآن رسمی دارد برای نخسیتن باری است که در این نمایشگاه عرضه می‌شود. این مصاحف از مالزی و اندوزی (که در شرق آسیا هستند) به نمایش گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: بخش دیگر مربوط به نشر و تولید است که فرایند تهیه مصحف را در قالب تابلوی اینفوگرافی آماده کرده‌ایم و در این بخش عرضه می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند از تحقیق و پژوهش تا صحافی و تجلید، مراحل تهیه قرآن را از نزدیک ببینند. در کنار آن نیز میز کارنامه نشر است که در این سه دهه فعالیت قرآن‌هایی که چاپ شده است ارائه شده است.

توکلی با اشاره به بخش دارالکتابه، اضافه کرد: کاتبان بانو و آقا هر روز با آموزش خط نسخ، ثلث و سایر خط‌های قرآنی در این بخش حضور دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت رایگان آموزش ببینند و اگر این آشنایی صورت گیرد به دارالکتابه معرفی و در طول سال از خدمات آموشی دارالکتابه بهره‌مند شوند.

وی در پایان به استقبال عالی بازدیدکنندگان و مسئولان از ابتدای روز نخست و افتتاح نمایشگاه قرآن که با حضور رئیس جمهور انجام شد، اشاره کرد.

یادآور می‌شود، سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» تا 26 فروردین ماه از ساعت 17 تا 24 پذیرای علاقه‌مندان است. 

انتهای پیام
captcha