حسابرسی خداوند مهم‌ترین پشتوانه برای رعایت حقوق انسان‌هاست
کد خبر: 4132809
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
در نشست قرآن و حقوق بشر مطرح شد:

حسابرسی خداوند مهم‌ترین پشتوانه برای رعایت حقوق انسان‌هاست

یک استاد حوزه و دانشگاه در نشست قرآن و حقوق بشر در نمایشگاه قرآن تاکید کرد که اسلام حقوق مختلفی را به رسمیت می‌‌شناسد و اینکه اعتقاد به حسابرسی دقیق خداوند در روز قیامت مهم‌ترین پشتوانه برای رعایت حقوق انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام شریفی

به گزارش ایکنا، نشست «قرآن و حقوق بشر»، شامگاه ۲۰ فروردین‌ماه در غرفه مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه و در راستای سلسله نشست‌های تخصصی قرآنی در عرصه بین‌الملل واقع در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن در مصلای تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین شریفی، مدیر دپارتمان انگلیسی گروه حکمت مطالعات اسلامی، ادیان و منطقه‌ای دانشگاه مجازی المصطفی، سخنران اصلی این نشست بود که زبان انگلیسی برگزار شد. حجت‌الاسلام جواد اسماعیلی، مدیر پژوهش‌های حوزه علمیه نیز میزبانی جلسه را بر عهده داشت.

شریفی در ابتدای بحث به تشریح مفاهیم کلیدی حق، آزادی و عدالت و جنبه‌های مختلف آن پرداخت و سپس دیدگاه قرآن در مورد حقوق بشر را تبیین کرد.

وی گفت: قرآن کریم به این مسئله توجه می‌دهد که همه انسان‌ها به عنوان آفریده‌های خداوندی از حقوق ویژه و خاصی برخوردارند و کسی نباید به آن تجاوز و تعدی کند. این گونه است که اعتقاد به خداوند و هدفمندی و مسئله حسابرسی در آخرت و معاد را به عنوان عوامل مؤثر در تغییر رفتار انسان‌ها بر می‌شمارد و بیان می‌دارد که مهم‌ترین پشتوانه برای رعایت حقوق انسان‌ها از سوی همگان، پذیرش و اعتقاد به حسابرسی دقیق خداوند است.

این استاد حوزه و دانشگاه سپس به بعضی از حقوقی پرداخت که در قرآن کریم به رسمیت شناخته شده است از جمله حق حیات و حق داشتن کرامت. وی با اشاره اینکه انواع آزادی مانند آزادی اندیشه، آزادی عقیده و آزادی بیان در اسلام پذیرفته شده است، افزود: از نظر اسلام آزادی بیان یکی از حقوق بنیادین انسانی است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی

شریفی با تاکید بر اینکه در اسلام برای مؤمن و کافر یک سری حقوق عام فراگیر وجود دارد که باید محترم شمرده شود، افزود: از دیدگاه اسلام همه انسان‌ها در این که آفریده خداوند هستند شریک‌اند و این اشتراک در خلقت و آفرینش، حداقلی از حقوق را برای همه انسان ها موجب می شود. در واقع قرآن برای جامعه بشری ظرفیت جهان شمولی دارد و پیام‌های آن برای تمام بشریت، کاربردی است.

وی ادامه داد: تکیه بر نقاط مشترک پیروان ادیان آسمانی و پایبندی به اصول انسانی مانند عدالت گستری، تلاش برای ریشه کنی هرگونه ناهنجاری و اختلاف و حمایت از حق و درستی همگی شاخص هایی است که ظرفیت جهان شمولی قرآن را به نمایش گذاشته است.

وی در پایان تاکید کرد مسلمانان وظیفه دارند با توسل به این منبع‌ سرشار الهی در راستای حفظ ارزش‌های متعالی بشریت گام بردارند.

در انتهای نشست، اسماعیلی چکیده‌ای از مطالب مطرح شده در جلسه را به دو زبان فارسی و انگلیسی برای مخاطبین ارائه داد. 

انتهای پیام
captcha