اعلام مراسم وداع و تشییع پیکر عماد افروغ + پیام‌های تسلیت
کد خبر: 4134091
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

اعلام مراسم وداع و تشییع پیکر عماد افروغ + پیام‌های تسلیت

مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر دکتر عماد افروغ ۲۶ فروردین از مسجد دانشگاه تهران شروع و سپس در صحن حرم حضرت امام خمینی(ره) به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، عماد افروغ نویسنده، جامعه‌شناس، رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور در واپسین ساعات شب قدر و سحرگاه مطلع الفجر دار فانی را وداع گفت.
این استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران، تربیت مدرس، پژوهشکده مطالعات فرهنگی، باقرالعلوم، امام صادق، دانشگاه آزاد اسلامی و...بوده و ریاست کمیسیون فرهنگی شورای مجلس اسلامی در دوره‌های پیشین و همچنین عضویت در شورای فرهنگی عمومی کشور (از سال ۹۴) از دیگر مسئولت‌های وی بوده است.
مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر دکتر عماد افروغ ساعت ۸:۳۰ شنبه ۲۶ فروردین از مسجد دانشگاه تهران شروع و سپس در صحن حرم حضرت امام خمینی(ره) به خاک سپرده می‌شود.

پیام‌های تسلیت

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد

«انالله وانا الیه راجعون
با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد فقید جناب آقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم.
دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکلات جامعه ایرانی و ارائه راه حل های دلسوزانه برای اعتلای کشور نمود.
اینجانب فقدان این مرد روشن ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری اش به پیشوای عدالت امیر مومنان علی(ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده معزز، جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می نمایم و در این ایام نورانی و رحمت، آمرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا، صلحا و شهدا را برایش آرزومندم
و حسن اولئک رفیقا»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدحسن خمینی در پیامی درگذشت عماد افروغ، جامعه‌شناس و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

متن پیام وی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عماد افروغ موجب تأسف شد.

خدای متعال ایشان را با اولیاء خود محشور دارد و به بازماندگان گرامی شان صبر و اجر مرحمت فرماید. 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی درگذشت عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت اندیشمند دغدغه‌مند، استاد دانشگاه صاحب‌نظر و متعهد، دکتر عماد افروغ ضایعه‌ای تأسف‌برانگیز بود. آقای افروغ همواره دغدغه حفظ ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی را داشت و دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود. او با همان اخلاق‌مداری، آزادگی و استقلال فکری یک استاد دانشگاه، در مقام نماینده مجلس و صاحب‌نظر سیاسی همچنان متعهد به حقیقت ماند. 

اینجانب با عرض تسلیت به خانواده دکتر افروغ و جامعه دانشگاهی کشور، برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای

رئیس قوه قضاییه، در پیامی درگذشت عماد افروغ، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را به خانواده و نزدیکان آن مرحوم تسلیت گفت و برای ایشان غفران الهی را مسئلت کرد.

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها 

به نام خدا

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

با کمال تأسف و تأثر خبر درگذشت ناباورانه دوست و برادر عزیز استاد دردآشنا، دکتر عماد افروغ را که پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری در شب‌ مبارک قدر به دیدار معبود شتافت دریافت کردم.

او اندیشمندی متعهد بود که، ضمن باور عمیق به آرمان‌های انقلاب و مبانی نظام جمهوری اسلامی، با ژرف‌نگری کم‌نظیری انحراف‌ها، سوءاستفاده‌ها و کژاندیشی‌هایی را که در مسیر تحقق اهداف آن، بویژه از منظر عدالت اجتماعی، کرامت انسانی و آزادی‌های سیاسی، بروز کرده واکاوی و با بیان نقدهای علمی، صریح و صادقانه خود اصلاح آنها را جستجو می‌کرد.

اینجانب این ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر را به همسر گرامی و فرزندان و بستگان و عموم دوستان و دوستداران آن مرحوم بویژه جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می‌گویم و  از درگاه خداوند بزرگ برایش رضوان و آمرزش و علو درجات را خواهانم.

زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

انا لله و انا اليه راجعون
عماد افروغ؛ دانشی‌مردی مؤمن که به فرزانگی و فضیلت، نامی پرفروغ داشت، به پروردگار پیوست. انقلابی‌مردی مبرز و مبارز که آگاهانه، آرمان‌هایش را به مدارا و به مهر زیست و مؤمنانه به جامعه‌ای می‌اندیشید که از ایمان و اخلاق معطر و از ریا و رنج به دور باشد.

چنان کوشید که در مناصب و مصادر دنیوی جز به رضایت حق و هدایت خلق، قدمی و قلمی برنداشته باشد و اکنون که به روزگار روزه و ایام معرفت، خلعت آخرت را برگزیده است، از خداوندگار دانش و پروردگار فضل، آمرزش و آرامش آن دانشمند فقید را مسئلت می‌نمایم و امیدوارم تألم و تأثر فقدانش برای خانواده‌ محترم و دوستدارانش و جامعه‌ ارجمند دانش به واسطه‌ این ماه مبارک ختم‌ به خیر گردد.

احمد وحیدی روز شنبه با صدور پیامی در گذشت عماد افروغ را تسلیت گفت.

وی در این پیام از روحیه آزادگی و ثبات عقیده دکتر افروغ در طول فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود تمجید کرد.

وحیدی، وزیر کشور

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

درگذشت برادر عزیز و گرامی جناب آقای دکتر عماد افروغ از چهره‌های اندیشمند و جامعه شناسی متعهد در عرصه‌های علمی و فرهنگی در ماه پرفضیلت رمضان موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

آن مرحوم در طول عمر پر بار خود با روحیه آزادگی، ثبات عقیده نسبت به باورهای دینی و تلاش‌های بی وقفه منشأ اثرات قابل توجه بود. دکتر افروغ در تشریح مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی و مواجهه با هجمه‌های بیگانگان نسبت به اصول و ارزش‌های اسلامی به خصوص در دوران ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تلاش‌های مجدانه‌ای از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب درگذشت این چهره خدوم در عرصه فرهنگی را به همه شاگردان آن مرحوم و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضي‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً * لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحيماً (سوره احزاب، آیات ۲۳و۲۴)

دکتر عماد افروغ در سحرگاه شب قدر فروغ زندگی مادی‌اش خاموش شد، تا شاید قدر فروغ حیات علمی و فرهنگی‌اش دانسته شود. او که سراسر شور برخاسته از شعور برای احیای ارزش‌های الهی و تمام زندگی‌اش تلاشی صادقانه در راستای حفظ بنیادهای جمهوری اسلامی بود، از میان ما رفت و ما را در بهتی غمبار در از دست‌دادن اندیشمندی حق‌مدار قرار داد.

اینجانب ارتحال این دانشمند حق‌جو را به تمام فرهیختگان و اندیشه‌ورزان و دلسوزان آرمان‌های متعالی و به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای آن عزیز سفر کرده همراهی با خاندان عصمت و طهارت(ع) و برای تمامی بازماندگان و دلبستگان به ایشان صبری همراه با عزم و اجری بی‌پایان از درگاه ایزد منان خواستارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور

باسمه تعالی

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت جامعه‌شناس متعهد و چهره دغدغه‌مند دانشگاهی و علمی کشور، جناب دکتر عماد افروغ موجب تألم و ثأثر فراوان شد.

ایشان به عنوان عضو شورای سیاستگذاری گفت و گوی ادیان جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت و حیات با برکت خود، از هیچ کوششی در راستای تحقق اهداف کلان فرهنگی کشور، ترویج فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی و پیوند ادیان و مذاهب دریغ نکرده و مسئولیت پذیری مثال زدنی ایشان در رفع ابهامات فکری و اجتماعی از افکار عمومی زبانزد خاص و عام بود.

آثار و تألیفات ارزشمند ایشان در محافل دانشگاهی، همواره محل مراجعه دانشجویان و علم آموزانی بوده که درصدد درک واقعیات عمیق جوامع بشری برآمده‌اند. قطعا استمرار استفاده و استناد به این آثار، ره‌توشه‌ای گرانقدر برای آن مرحوم در حیات ابدی خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه فقدان مرحوم دکتر افروغ، برای ایشان علو درجات و رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان، خصوصا خانواده محترم ایشان صبر جزیل را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

انتهای پیام
captcha