تجلیل از هنرمندانی که عاشقانه پای اعتقادشان به انقلاب ایستادند
کد خبر: 4134119
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
معرفی چهره‌های برتر هنر انقلاب در سال 1401؛

تجلیل از هنرمندانی که عاشقانه پای اعتقادشان به انقلاب ایستادند

فضای باز حوزه هنری در شامگاه 25 فروردین در شرایطی به میزبانی از اهالی هنر پرداخت که در بطن آن چهره‌های برتر هنر انقلاب در سال 1401 مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم معرفی چهره هنر انقلاب در سال 1401 در قالب سلسله مراسم هفته هنر انقلاب با عنوان «هنر متعهد به حقیقت» در رشته‌های تئاتر، پژوهش؛ عکاسی؛ معماری؛ سینمای داستانی، سینما مستند، انیمیشن و سریال تلویزیونی شامگاه جمعه؛ 25 فروردین در محوطه باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

هنرمندان متعهد اجازه ندادند چراغ هنر انقلاب خاموش شود

در ابتدای این مراسم کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره چهره هنر انقلاب در سال 1401 در عرصه هنر تئاتر با یادآوری آن‌که حوزه هنری همواره خانه هنرمندان بوده و بسیاری از هنرمندان کشور نخستین گام‌های حضور حرفه‌ای در صحنه را از این پایگاه فرهنگی و هنری آغاز کرده‌اند یادآور شد: 1401؛ سالی بسیار صعب و سخت برای تمامی جامعه ایران ازجمله جامعه فرهنگ و هنر بود.

وی ادامه داد: هنرمندان متعهد انقلابی بار دیگر رُخ‌نمایی کرده، پای انقلاب ایستادند و با همه فراز و فرودها اجازه ندادند تا چراغ هنر انقلاب در سایه رخدادها و التهابات اجتماعی خاموش شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تقدیر و تشکر از همه هنرمندان عرصه تئاتر که در سال 1401، جانانه، صادقانه و ایثارگرانه تلاش کردند تا تمامی جشنواره‌ها و رخدادهای تئاتری باشکوه هرچه تمام تر برگزار شود تقدیر و تشکر کرد.

سپس مطابق رسم معرفی چهره هنر انقلاب با پخش کلیپی؛ ایوب آقاخانی به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1401 در عرصه هنرهای نمایشی معرفی شد و لوح تقدیر و دیپلم افتخار خود را از دست کوروش زارعی و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

سالی پُربار و پُرفروغ در عرصه پژوهش‌های انقلابی

در ادامه مراسم سجاد صفارهرندی؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در سخنان کوتاهی ضمن تسلیت درگذشت عماد افروغ، آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مردمان روزه‌دار و پاسداشت لیالی قدر خاطرنشان کرد: سال 1401 سالی بسیار پربار و پرفروغ در عرصه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انقلاب شکوه‌مند اسلامی بود.

وی ادامه داد: در تمامی عرصه‌ها ازجمله عرصه نظری و بنیادی و همچنین حوزه‌های کاربردی و راهبردی، اقدامات ارزشمند و آثار گرانسنگی تولید و ارائه شد. همین مسئله کار هیات داوران در انتخاب چهره برگزیده پژوهش هنر را بسیار دشوار کرد؛ اما درنهایت بعد از ساعت‌ها جلسه داوری به گزینه نهایی دست پیدا کردیم.

در ادامه مراسم با پخش کلیپی، علی‌اصغر فهیمی برای تلاش در تهیه و تدوین کتاب «چالش‌های مکتب هنری انقلاب» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1401 در حوزه پژوهش معرفی شد و توسط سجاد صفارهرندی و محمدحسین ساعی؛ رئیس دانشگاه سوره با اهدای دیپلم افتخار و تندیس چهره برتر هنر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

اثرگذاری و جریان ساز بودن؛ ملاک انتخاب هنرمند عکاس

بخش سوم معرفی چهره هنر انقلاب به رشته عکاسی اختصاص داشت.

سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان در این بخش با تأکید بر آنکه قرارمان برای معرفی چهره هنر انقلاب در رشته عکاسی در سال 1401، اثرگذاری و جریانساز بودن هنرمند بود یادآور شد: بر همین اساس سیدعباس میرهاشمی که سال‌ها به‌عنوان دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر فعال بوده و در سال‌های 1400 و 1401 نیز سکان‌دار این اتفاق بود به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1401 انتخاب شد.

وی یادآور شد: دلیل این انتخاب پایمردی و ایستادگی میرهاشمی به‌ویژه در شرایط سخت سال 1401 بود. او مانند همیشه با اتکا به مقتدایش حضرت علی(ع)؛ پای فعالیت در حوزه هنر انقلاب ایستاد و با وجود تمامی فراز و فرودها، جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برگزار کرد.

سپس سیداحسان میرباقری به‌همراه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری با اهدای لوح تقدیر و تندیس چهره هنر سال 1401 از سیدعباس میرهاشمی در عرصه عکاسی تقدیر کردند.

ارسالی//// تجلیل از هنرمندانی که عاشقانه پای اعتقادشان به انقلاب ایستادند

اهمیت توجه به معماری اسلامی 

سخنران گام چهارم معرفی چهره برتر هنر انقلاب در سال 1401 در عرصه معماری، مصطفی مؤمنی‌راد مدیر مرکز معماری اسلامی بود که در آغاز سخنانش از هنر معماری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های هنر در نگاه کلان یاد کرد و افزود: مهم‌ترین اولویت شورای انتخاب در بخش معماری آن بود که هنرمندی را برگزینند که مسئله معماری اسلامی در حوزه تبلیغ و ترویج را به‌عنوان مسئله محوری فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس با انتخاب جواد خدایی به هنرمندی رسیدیم که نه‌تنها سابقه‌ای بسیار درخشان و موفق در حوزه معماری اسلامی دارد که تلاشش در به رسمیت شناختن مردم و همچنین همدلی با حرم مطهر رضوی باعث خلق آثار درخشانی در حوزه فعالیت او شد.

در ادامه غلامحسین معماریان چهره سال هنر انقلاب در سال 1400 در حوزه معماری و مصطفی مؤمنی‌راد از جواد خدایی با اهدای لوح تقدیر و تندیس هنرمند برتر انقلابی به سبب طرح بافت پیرامونی حرم رضوی که توسط وی صورت‌گرفته بود به‌ عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1401 در شاخه معماری تقدیر کردند.

معنای متفاوت شعر 

گام پنجم معرفی چهره هنر سال 1401 به عرصه موسیقی بازمی‌گشت و میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با بیان آنکه تمامی فعالیت‌های من و همکارانم در مرکز موسیقی حوزه هنری بر خلق آثار مرجع و مبدأ به‌عنوان آثاری نمونه در عرصه موسیقی مطلوب که از بُن‌مایه‌های علمی نیز بهره برده باشد استوار بود. تلاشمان آن بود که در انتخاب این آثار به اثری دست پیدا کنیم که هم مورد توجه کارشناسان و اهل علم موسیقی قرار گرفته باشد و هم در میان مردم توانسته باشد اقبال بالایی را از آن خود کند.

وی با تاکید بر آنکه در همین راستا برای معرفی چهره سال هنرمند انقلابی هنر موسیقی در سال 1401 شورایی متعهد و متخصص تشکیل شد اظهار داشت: درنهایت در بخش ترانه محمدمهدی سیار که اثربخشی، اثرگذاری و جریان‌سازی بسیاری طی سال‌های اخیر به‌ویژه در سال 1401 داشته است به‌عنوان چهره برتر انتخاب شد. تصنیف‌های مختلف و همچنین تلاش او در سرودن تیتراژهای مختلفی تلویزیونی، اعضای هیات داوران را بر آن داشت تا چهره هنر انقلاب در سال 1401 در شاخه موسیقی به محمدمهدی سیار اختصاص پیدا کند.

سپس میلاد عرفان‌پور با همراهی امیرحسین سمیعی معاون هنری شهرداری تهران با اهدای دیپلم افتخار و تندیس چهره هنر انقلاب از محمدمهدی سیار تجلیل کردند.

سیار بعد از دریافت این تندیس و دیپلم افتخار در سخنان کوتاهی گفت: ترانه‌سرایی و موسیقی تجربه‌های متفاوتی برای من به‌شمار می‌رود، چراکه باعث می‌شود نه‌تنها حضور در کار جمعی را تجربه کنم که به‌ عنوان فردی در کنار هنرمندان یک ارکستر، احساس می‌کنم سروده‌ام معنای دیگری پیدا می‌کند و این معنا را در تعامل با مخاطب و اثرگذاری متفاوتی که میان عموم مردم پیدا می‌کند، به‌وضوح احساس می‌کنم. پس به سبب قرار گرفتن در کنار آهنگسازان و خواننده‌های متبحر کشورم که با من همکاری کردند تقدیر می‌کنم و می‌گویم اگر توفیقی از آن من بود قطعاً در راستای همراهی و همدلی این افراد صورت‌ گرفته است.

ارسالی//// تجلیل از هنرمندانی که عاشقانه پای اعتقادشان به انقلاب ایستادند

از «هیچ‌کس منتظرت نیست» و «پسر دلفینی» تا «هناس» و «زیرخاکی»

بخش ششم مراسم به معرفی چهره هنر انقلاب در سال 1401 در حوزه‌های سینمای داستانی، سینمای مستند، انیمیشن و سریال تلویزیونی اختصاص داشت.

در این بخش حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره ،امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره و وحید پناه‌لو مدیرعامل مؤسسه هنرهای تصویری سوره برای اهداء دیپلم افتخار و تندیس‌های هنرمند برتر انقلابی در رشته‌های مختلف سینمایی به صحنه آمدند.

بر این اساس محسن اسلام‌زاده برای فیلم مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» به‌عنوان چهره هنرمند انقلابی سال 1401 در بخش مستند؛ محمد خیراندیش برای ساخت و تولید انیمیشن موفق «پسر دلفینی» به‌عنوان چهره هنرمند انقلابی سال 1401 در حوزه انیمیشن؛ حسین دارابی برای ساخت فیلم سینمایی موفق و جریان‌ساز «هناس» و فیلم کوتاه «محافظ» به‌عنوان چهره هنرمند انقلابی سال 1401 در بخش سینمای داستانی و جلیل سامان برای ساخت سریال «زیرخاکی» به‌عنوان چهره هنرمند انقلابی سال 1401 در بخش تولیدات تلویزیونی مورد تقدیر قرار گرفتند.

به زبان سینما از مشکلات مردم

جایزه محسن اسلام‌زاده توسط همسرش دریافت شد اما او از طریق ویدیویی که از افغانستان برای این مراسم ارسال کرده بود خطاب به حاضران در این مراسم گفت: سال 1401 به‌ لحاظ تولید آثار مستند و اکران برای من سالی خوب و موفق بود. اما آخرین روزهای سال برای تولید اثری مرتبط با پالایشگاه کرمانشاه به مشکل برخوردم. چراکه قرار بود از واگذاری این پالایشگاه در فیلمم سخن بگویم.

وی ادامه داد: قصدم این بود که از مردم آن خطه، مشکلات اقتصادی آن‌ها و هم‌وطنان نازنینم در کرمانشاه به زبان سینما سخن بگویم که مقدر نشد.

سپس محمد خیراندیش به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال 1401 در رشته پویانمایی درباره سختی‌های تولید آثار انیمیشن گفت: مسئله آن است که تولید آثار انیمیشن بسیار زمانبر است و اگر امروز بخواهیم اثرمان را آغاز کنیم، چهار سال دیگر آماده اکران خواهد شد. این تنها بخشی از سختی‌های کار انیمیشن است. اما از دریافت این جایزه بسیار خوشحالم و امیدوارم دیگر همکارانم نیز در عرصه انیمیشن مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

در مراسم معرفی چهره‌های برتر هنر انقلاب در شاخه‌های تئاتر، پژوهش؛ عکاسی؛ معماری؛ سینمای داستانی، سینما مستند، انیمیشن و سریال تلویزیونی؛ مسئولان و هنرمندانی چون کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمهدی جوادی مدیر بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، سیدحسام الدین حسینی مدیر مرکز رسانه‌ای سلوک، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین مسافرآستانه، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، پرویز اقبالی، سعید صادقی، سیدعباس میرهاشمی، ایوب آقاخانی، محمدمهدی سیار، انوش معظمی، انسیه شاه حسینی و … حضور داشتند.

گزارش: امین خرمی

انتهای پیام
captcha