صدای جنگ با خاطرات زنان بلندتر شنیده می‌شود
کد خبر: 4134404
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
سرهنگی در مراسم تجلیل از چهره‌های هنری سال:

صدای جنگ با خاطرات زنان بلندتر شنیده می‌شود

در دومین برنامه از سلسله برنامه‌های «هنر متعهد به حقیقت»، چهره‌های سال 1401 هنر انقلاب اسلامی در رشته‌های ادبیات، طنز و هنرهای تجسمی معرفی و تجلیل شدند.

هنرمندان متعهد به حقیقت در بخش ادبیات، طنز و هنرهای تجسمی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار ایکنا،  دومین شب چهره‌های هنری سال ۱۴۰۱ با عنوان «هنر متعهد به حقیقت» در رشته‌های ادبیات، طنز و هنرهای تجسمی شامل شعر، داستان، ادبیات پایداری، نقاشی، گرافیک، کاریکاتور، نگارگری و طنز، شامگاه شنبه 26 فروردین‌ با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف، رئیس پیشین حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و جمع بزرگی از چهره‌های ادبی و هنری در حیاط حوزه هنری برگزار شد.

هنر انقلاب با طعم «آبنبات نارگیلی»

در ابتدای این مراسم عباس حسین‌نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در معرفی چهره‌های هنر انقلاب اسلامی سال 1401 در بخش طنز، عنوان کرد: دفتر طنز امسال سه نامزد برای هفته هنر انقلاب معرفی کرد. در بخش رویدادها برنامه دی‌بی‌سی فارسی معرفی شد. این برنامه درواقع برنامه نقیضه یا پارودی بی‌بی‌سی فارسی است که از اینستاگرام شروع کرد و توانست مخاطب زیادی جذب کند و بعد به پخش تلویزیونی رسید.

حسین‌نژاد ادامه داد: رویداد دیگری که هیئت‌داوران دفتر طنز انتخاب کردند، برنامه «من لهجه دارم» از تیم «سه نقطه» و امید مهدی‌نژاد است که با تاکید بر لهجه‌های مناطق مختلف ایران با ترکیب طنز یک اتفاق خوب را رقم زد؛ در شبکه‌های اجتماعی خیلی جذاب عمل کرد و بسیار هم خوب دیده شد.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری در ادامه «مهرداد صدقی» را هنرمند معرفی شده در حوزه طنز معرفی کرد و افزود: مهرداد صدقی دکترای صنایع چوب و کاغذ دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس است اما با مجموعه طنز «آبنبات‌ها» معروف شد. «آبنبات هل‌دار» مهم‌ترین اثری است که صدقی تولید کرده که قصه آن در «آبنبات دارچینی» و ... ادامه پیدا کرد.

حسین‌نژاد اضافه کرد: ما تلاش کردیم این طنز به چشم بیاید؛ به‌ویژه در سال 1401 با همه مشکلات، رمان «آبنبات نارگیلی» در انتشارات سوره مهر چاپ شد و در یک سال به چاپ چهاردهم رسید و 27 هزار و 500 نسخه از کتاب به فروش رسید.

در ادامه با پخش کلیپی، مهرداد صدقی برای خلق اثر «آبنبات نارگیلی» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ در عرصه طنز معرفی شد.

خاطرات زنان در جنگ

در ادامه مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به چند نکته درباره خاطرات زنان در جنگ اشاره کرد و گفت: صدای جنگ با خاطرات زن‌ها بلندتر شنیده می‌شود. زن‌ها خودشان، پدرشان، برادرشان، پسر و همسرشان در جنگ هستند. بنابراین یک زن از پنج جهت در جنگ سهیم است، برای همین خاطراتی که از زنان در همه جای دنیا به جا مانده، صدای جنگ را بلندتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جنگ‌ها میدان واقعیتند، اضافه کرد: بهترین شیوه توصیف جنگ، نقل قول کسانی است که در این میدان بودند. درهمه جای دنیا، ادبیات و هنر دست به دست همدیگر می‌دهند و جنگ‌ها را جلوی چشم می‌آورند تا به مردم نشان دهند این جنگ برای ما چند تمام شده است. ادبیات در حوزه هنر در ایران هم تلاش می‌کند قیمت جنگ را برای مردم درآورد.

کتابی که ننگ تطهیر پهلوی را می‌شوید 

در همین بخش، حسن غنی‌یاری، مدیر مرکز تحقیق و مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری هم در سخنانی کوتاه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوره پهلوی برای کسی که بخواهد این دوره را بشناسد-به خصوص در این ایامی که الان افرادی به دنبال تطهیر این حکومت هستند- سر زدن به داخل زندان‌های سیاسی دوره پهلوی است. دوستان ما در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به سرپرستی هدایت‌الله بهبودی مجموعه دانشنامه‌ای در این زمینه تدارک دیده‌اند که پرده را از مقابل زندان‌های سیاسی دوره پهلوی کنار زده و واقعیت را نمایان کرده است. به گمان من بعد از خواندن این کتاب دیگر کسی به خود جرأت نخواهد داد دوره پهلوی را تطهیر کند و حتی آن کسی هم که در خواب غفلت باشد، بیدار خواهد شد.  

در ادامه گلستان جعفریان برای نگارش کتاب «پاییز آمد» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ در بخش ادبیات دفاع مقدس معرفی و تجلیل شد.

جعفریان پس از دریافت تندیس خود در سخنانی کوتاه گفت: ۲۲ سال است در حوزه پایداری قلم می‌زنم و 27 کتاب در این حوزه نوشته‌ام؛ درخواستم از همه این است که هنرمندان فعال در این حوزه را در تمامی ابعاد ببینید و فقط به بخشی از آنها اکتفا نشود.

در همین بخش هدایت‌الله بهبودی برای نگارش دانشنامه «زندان سیاسی در دوره پهلوی» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ در بخش ادبیات انقلاب معرفی و ناصر تفرشی مدیر اجرایی این دانشنامه به‌عنوان نماینده او، لوح و تندیس را دریافت کرد.

نویسندگان بسیاری دین خودشان را به انقلاب ادا کرده‌اند

در بخش دیگر مراسم محمدرضا شرفی‌خبوشان، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در معرفی چهره هنر انقلاب در حوزه‌های شعر و داستان، عنوان کرد: سخن گفتن از چهره سال در دو رشته داستان و شعر انقلاب اسلامی بسیار سخت است، چراکه نویسندگان بسیاری دین خودشان را به انقلاب و دفاع مقدس ادا کرده‌اند؛ اما نگاه ریشه‌ای و آینده‌نگر داشتن به این معناست که تنها به خلق اثر اکتفا نشود، بلکه باید زمینه را برای قدم برداشتن جوانان مساعد کنیم تا معرفت کسب کنند و در واقع معرفت انقلاب را برای آیندگان به یادگار بگذاریم. بهترین گزینه نیز علی‌اصغر عزتی‌پاک است که بهترین سال‌های عمرش را نثار دریافتن فنون این حوزه کرده و باید به او بالید.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: در شعر باید با جان نوشت و قلم را در روح زد تا کلمه‌ای که نشان دهنده روزگار ماست، پدید آید و باید به زبانی ماندگار سخن گفت که مهدی جهاندار بهترین انتخاب برای چهره شعر انقلاب بود.

 در ادامه این بخش هم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای نگارش کتاب «اجاره‌نشین خیابان‌ الامین» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ در بخش داستان و مهدی جاندار برای مجموعه شعر «مرتد» به‌عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ در بخش شعر و تجلیل شدند.

در بخش پایانی این مراسم محمد زرویی‌نصرآباد، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره چهره‌های سال هنر انقلاب در بخش هنرهای تجسمی عنوان کرد: در این بخش طبق آئین‌نامه، شورایی متشکل از سیدعباس میرهاشمی، نادر قشقایی و امیر عبدالحسینی تشکیل شد و پس از بررسی‌های مختلف، مسعود نجابتی به عنوان چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۱ در بخش گرافیک، مینا صدری در بخش نگارگری، محمدرضا دوست‌محمدی در بخش تصویرسازی و محمدحسین نیرومند در بخش کاریکاتور انتخاب شدند.

در ادامه با حضور استادان هنر تجسمی، سیدعباس میرهاشمی و نادر قشقایی در کنار زرویی‌نصرآباد؛ مسعود نجابتی، برای طراحی کتیبه‌های حرم امیرالمومنین(ع) به عنوان چهره سال 1401 هنر انقلاب اسلامی در بخش گرافیک، مینا صدری برای ساخت تندیس «رزمنده» به عنوان چهره سال 1401 هنر انقلاب اسلامی در بخش نگارگری، محمدرضا دوست‌محمدی برای تصویرسازی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس به عنوان چهره سال 1401 هنر انقلاب اسلامی در بخش تصویرسازی و محمدحسین نیرومند برای برگزاری نمایشگاه پوستر «کار خودشونه»به عنوان چهره سال 1401 هنر انقلاب اسلامی در بخش‌ کاریکاتور، معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha