سودان؛ از دخالت‌های آمریکا و اسرائیل تا ضرورت انقلاب مردمی برای تشکیل حکومت مدنی
کد خبر: 4134499
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

سودان؛ از دخالت‌های آمریکا و اسرائیل تا ضرورت انقلاب مردمی برای تشکیل حکومت مدنی

تحولات سودان در سایه دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تکه تکه کردن این کشور و تحت سلطه درآوردن مردم آن که دست از آرمان‌های امت اسلامی و در رأس آن مسئله فلسطین برنداشته‌اند، برپایی انقلابی تازه برای تشکیل حکومت مدنی در این کشور را می‌طلبد.

به گزارش ایکنا، طی دیروز تاکنون گزارش‌ها از نبردهای شدیدی در پایتخت و بسیاری از مناطق سودان بین یگان‌های ارتش این کشور به رهبری سپهبد عبدالفتاح البرهان، رئیس به اصطلاح شورای حاکمیت سودان و شبه نظامیان پشتیبانی سریع این کشور حکایت دارد.

فرماندهی شبه نظامیان را نیز محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی برعهده دارد که وی نیز از شرکای شورای حاکمیتی سودان است، اما در مقطع اخیر با ارتش این کشور در خصوص پیوستن نیروهایش به ارتش اختلاف نظر دارد.

منابع پزشکی تا لحظه تنظیم خبر از کشته دست‌کم 56 نفر و زخمی شدن بالغ بر 600 نفر از جمله شماری غیرنظامی در این درگیری‌ها خبر می‌دهند.

این جنگ قدرت در کشوری که با فروپاشی اقتصادی و وضعیتی از هرج و مرج و شکاف شدید در درون ارتش و همچنین بین ارتش و نیروهای مدنی وجود دارد، دور از انتظار نبود، بخصوص که  از وجود امنیت، ثبات، دولت و نهادهای دولتی هم در این کشور خبری نیست.

نهاد نظامی حاکم بر سودان با دو سر شاخه خود که ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است، از طریق کودتا علیه دولت انتقالی در این کشور پس از سرنگونی عمر البشیر، قدرت را به سرقت برده است.

مداخلات بیگانگان

در همین حال مداخلات بیگانگان و در رأس آنها آمریکا، رژیم صهیونیستی و طرف‌های منطقه‌ای که از یکی از طرف‌های درگیری‌های فعلی در سودان حمایت می‌کنند، با هدف سوق دادن این کشور به نابودی و فروپاشی صورت می‌گیرد.

واضح بود که ژنرال دقلو یا حمیدتی که با رئیس خود ژنرال البرهان برای سرنگونی رژیم عمر البشیر، رئیس جمهور سابق در کودتای سال 2019 توطئه کرد، قصد دارد قدرت را در سودان در دست گیرد، آن هم پس از اینکه شبه نظامیان خود را که بالغ بر یک صد هزار نفر هستند؛ تقویت و تسلیح کرده است.

ژنرال دقلو همچنین کنترل صنعت، طلا  و تجارت دام را در سودان به دست گرفته که برای او و خانواده‌اش سالانه نزدیک به 10 میلیارد دلار در سال به ارمغان آورده است، آن هم در کشوری که سالانه حدود 90 تن طلا تولید می‌کند.

ژنرال‌ها البرهان و حمیدتی با هم توطئه کردند تا علیه توافق انتقال قدرت به حکومت مدنی در سال 2021 کودتا کنند و  با پشتیبانی آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل به توافقات و وعده‌های خود پشت کردند و حتی با قرار گرفتن در جبهه اتیوپی در قضیه اختلاف بر سر آب رود نیل به کشور همسایه شمالی خود مصر هم خنجر مسموم زدند به نحوی که با ذخیره آب سد النهضه بیش از یکصد میلیون مصری را در معرض خطر گرسنگی قرار داده‌اند.

غارت ثروت

تشکیلات نظامی سودان یکی از فاسدترین نهادها در جهان بود و هنوز هم هست، رهبران آن بیش از یک سوم خاک سودان را زمانی که فریب وعده‌های دروغین آمریکایی‌ها درباره رؤیای رسیدن به کامیابی و رفاه را خوردند، هدر دادند و تقسیم سودان را پذیرفتند و در نتیجه آن جنوب نفت‌خیز سودان از این کشور جدا شد و کشور مستقل سودان جنوبی تشکیل شد.

این فرماندهان نظامی هرگز از اشتباهات خود درس نگرفتند و در دام آمریکا و وعده‌های دروغین آن افتادند تا در ازای حذف نام سودان از فهرست تروریسم عادی‌سازی را با  اشغالگر اسرائیل پیش ببرند و در ازای آن کمک‌های مالی سخاوتمندانه از آمریکا و اسرائیل دریافت کنند، اما تنها دچار توهم، گرسنگی و نابودی شدند.

سودان که از آن به عنوان سبد غذای جهان یاد می‌شود، مردم مهربان و مهمان‌نواز آن از فقر و گرسنگی رنج می‌برند و ارتش آن به شبه نظامیان مزدور تبدیل شده است که در یمن، چاد و لیبی می‌جنگند و همچنین برای کسانی که به ژنرال‌های فاسد آن ژنرال البرهان، معاونش دقلو و حلقه نزدیک به آنها پول می‌دهند.

توطئه برای تجزیه دوباره سودان

این یک توطئه آمریکایی ـ اسرائیلی علیه کشور عربی اصیل سودان است که با هدف تکه تکه کردن آن و تحت سلطه درآوردن مردم خوب و اصیل آن به عنوان مجازاتی برای ایستادگی در کنار آرمان‌های عادلانه عربی، به ویژه آرمان فلسطین و حمایت از مقاومت مشروع مردم فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل است.

 نهاد نظامی سودان که این کشور را در نتیجه کودتاهای نظامی و مبارزات ژنرال‌هایش بر سر قدرت به وضعیت کنونی فروپاشی و از هم پاشیدگی کشانده است، نهادی است که بیشترین مسئولیت را در قبال تمام این بلایا دارد که کشور را به این وضعیت ناگوار و دردناک رسانده است و برای این کار نیاز به یک انقلاب مردمی است تا آن را سرنگون کند و همه ژنرال‌های فاسدش را به اتهام خیانت به ملت و خیانت در امانت به دست دستگاه عدالت بسپارد.

فارغ از اینکه چه کسی در این مبارزه پیروز می‌شود، البرهان یا دقلو  هر دو فاسد و خائن به امانت و عهد و میهن و مردم سودان هستند و سزاوار درجات و ستارگان نظامی نیستند که شانه‌های خود را به آن آراسته کرده‌اند.

زمان آن فرا رسیده است که مردم سودان انقلاب خود را برای سرنگونی آنها و سایر ژنرال‌های فاسد، بار دیگر و برای همیشه از سر بگیرند و حکومت غیرنظامی را که در طول دهه‌های گذشته امنیت، وحدت، ثبات، رفاه و وضعیت این کشور را حفظ کرده بود، بازگردانند  و برای ساختن یک ارتش ملی جدید که مأموریت آن دفاع از میهن، مردم و ثروت ملی آن است، اقدام کنند.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha